Hunde - heste eller...
24. AUG. - Der er til København kommet to svenske heste, udlånt på forsøgsbasis fra Malmö politi. Hvilke forsøg? Skal de kunne indsættes ved demonstrationer eller kun anvendes ved andre festlige lejligheder? Skal de afløse eller supplere politiets hunde?
Formanden for folketingets retsudvalg Bjørn Elmquist siger, at han hellere ser anvendt heste end hunde til opløsning af demonstrationer. Ribus-sagerne tyder heller ikke på hundenes anvendelighed som fredsstiftere. Men er heste fredeligere i meget spændte situationer? Kan læsere hjælpe på min erindring: såvidt jeg husker, blev en ung studerende fra polyteknisk læreanstalt under en demonstration i 70'erne invalideret (eller dræbt?) af en hest, der netop blev anvendt for at opløse en demonstration. Hvad sagde politiet dengang? Var det ikke netop dengang anledning til ikke fremtidigt at bruge de livsfarlige heste? Og hvad får nu Københavns politidirektør til at finde dem frem fra mule eller mølposen på trods af gamle, dårlige erfaringer?
Jeg føler mig ikke forpligtet til så at foreslå andet, men kan dog godt pege på ikke brandslanger (som andre har nævnt), men rigtige kvælerslanger, eller krokodiller, der nok skal få folk til at flytte sig. På lidt længere sigt ville de kunne reducere antallet af demonstranter effektivt (nogle er ikke så hurtige til at komme væk, eller de kan ikke få plads til at fjerne sig) og også zoo ville kunne spare på madbudgetterne.
Jørgen Hunsdahl
Toldbodgade 6
1253 Kbh. K
Meninger
24. AUG. - Vores kultur bygger på overbevisningen om at vi kan sige og mene hvadsomhelst sålænge vi ikke er i modstrid med konkrete kendsgerninger.
Imidlertid er enhver diskussion et forsøg på at vise at noget er rigtigere end noget andet. Vi bruger en masse energi på at vise at noget er rigtigere end noget andet. Samtidig med at vi antaget at intet kan være rigtigere end noget andet.
Jeg håber Benny Lautrup og Ejvind Larsen - eventuelt andre af Informations læsere (Information 22. august) - vil forklare mig, hvordan det kan lade sig gøre at vise, at noget er rigtigere end noget andet, når vi kan sige og mene hvadsomhelst.
Det kan da ikke være rigtigt at vi opfører os som tåber og skal gå til grunde i åndfuld hyggesnak.
Peter Zinkernagel
Fiolstræde 14, 4
1171 K
Hvad siger ejerne?
Hvad siger ejerne
23. AUG.- I debatten om de fotos af kronprinsen bragt i BT, Ekstrabladet og Se og Hør udspørges disse blades chefredaktør af de øvrige medier.
Det er besynderligt, at end ikke Information har fundet på at spørge bladenes ejere om, hvad de mener - det er jo dem der tjener penge på at forulempe medlemmer af kongehuset. Chefredaktørerne er ansat til at skaffe størst muligt udbytte til ejerne, men det er ejerne, der kan bestemme, om udbyttet bør hentes hjem på den måde det nu sker.
Lad os få kortene på bordet som Hørup sagde - hvem er medlemmer af de bestyrelser, der driver de Berlingske blade, Politikken og Ekstrabladet samt Aller Press A/S og som varetager ejernes interesser.
Jørgen Beyer
Dalgas Boulevard 85
2000 Frederiksberg
Beviser, Bent
27. AUG. - Med interesse og eftertanke har jeg fulgt med i Bent Blüdnikows skriverier om dele af venstrefløjens forskellige udtalelser og holdninger fra way back. Spændende er det at følge de mentale rejehop, det åbenbart er nødvendigt for flere (ingen nævnt, ingen glemt) at kaste sig ud i, når fortiden sådan bliver revet i næsen. Hvis man da ikke i stedet vælger at være tavs som (masse)graven.
Fredag den 22. august har Bent Blüdnikow endnu et indlæg, og deri er en oplysning, jeg umiddelbart stejler over. BB skriver nemlig:
"Det er ikke kritikken af Israel, jeg beskæftigede mig med, men anvendelsen af antisemitiske forestillinger, som de kom til udtryk i VS og bl.a. KAP, når disse partier udmalede en konspiratorisk magt bestående af zionister og jøder."
Hvad angår VS ved jeg ikke - men i forhold til KAP og alt det utrolige vrøvl - ja, gruopvækkende sludder - som dette lille parti nåede at fyre af i sin levetid, mindes jeg ikke sådanne "antisemitiske forestillinger". Derfor håber jeg, at BB vil være så venlig at underbygge sin anklage med eksempler.
Ulrik Dahlin
Bredgade 28,2
1260 København K
Det multi-etniske Danmark
29. AUG. - Uanset vores individuelle holdning, politiske observans kan vi ikke vende ryggen til virkeligheden.
Vores integrationspolitik har spillet fallit.
Det ser vi tydeligt i alle sammenhænge over alt i landet, hvor indvandrerne færdes. I børnehaverne, i skolen, på arbejdsmarkedet, foran diskotekerne osv.
Tydeligst har problemerne vist sig i den sidste tid på Indre Nørrebro i København, men også i Odense og nu senest i Ishøj.
Lykkeligvis bor jeg på Nørrebro, hvor Bydelsrådet den 20. august besluttede at iværksætte en udmærket helhedsplan. Men dens effekt kan ingen vurdere endsige måle, før vi er i det 21. århundrede.
Heller ikke selv om netop denne bydel er kendt for sig sociale engagenemt og de sidste årtiers selvforvaltning forstærket af mange professionelle og dynamiske projekter som f.eks. Rababerlandet, Ung i Parken, Gadepulsen, De vilde Unge, Sjakket og flere andre.
Men det er nu, der skal gribes ind. Og så hjælper det altså ikke, at vi skal stå med hatten i hånden for at sikre økonomien til planen og lytte til en velmenende Jytte Andersen.
Heller ikke at en Frank Jensen og Karen Jespersen tropper op og holder møde for bydelens borgere 1. september. De bor har ikke, og deres resultater indtil nu taler sig eget uforståelige sprog.
Det er også udmærket, at der bliver holdt møde med de unge (14-24 år), man helt fejlagtigt giver prædikatet 2. generationsindvandrere, men som ret beset er danskere med den retssikkerhed, alle har krav på. Samme lov for Loke som for Thor. Og så er det betænkeligt, at kun advokaten Thorkild Høyer bliver indkaldt til møde som rådgiver og vejleder for de unge og om deres rettigheder med hensyn til det meget anstrengte forhold over for ordensmagten og vice versa.
Hvorfor er der ingen, der advokerer for de utrygge skadelidte og lovlydige borgere, der nu er blevet gidsler, ingen åbenbart kerer sig om?
Fra min vindueshøjde er årsagen, at Folketinget endnu ikke har indset, at det faktisk er første gang i Danmarkshistorien, at men står over for en så polariseret situation omkring indvandrere.
Derfor er det udmærket at sætte gang i nogle etnologer og sociologer til forskning for at sikre alle borgere imod retskrænkende tilstande, vi ellers ser verden over!
Men handling nu skaber forvandling
Birk Keller
Wesselsgade 10
2200 Kbh. N