Læsetid: 4 min.

læserdebat

1. september 1997

Hvem er
egentlig fej?
28. AUG. - Per Vadmand beklager "de mange hadefulde protester mod Pia Fris Jensens forsøg på at afdæmonisere blot en enkelt nynazist".
Selv gør han et ubehændigt forsøg i genrens tvilling: dæmonisering af antinazister.
Først påstår han med reference til de angiveligt hadefulde protester, at na-zister og antinazister lider under den samme "vægring mod at anerkende politiske modstandere som ligeværdige mennesker". Jeg mente ellers selv at have ytret min respekt for Pia Fris' samaritanske hjælp og endda at have mindet om, at hovedparten af antinazisterne i Roskilde i hendes sko ville have gjort det samme. I stedet demonstrerede de.
Dernæst beskriver han antinazisternes politiske strategi som "vold, mødeterror, censur etc." og giver et manende eksempel på sådanne fortrædeligheder ved at henvise til demonstranternes afsungne credo:
"Nazister, fascister, skal hakkes til medister!" Jeg må gøre Vadmand den ind-rømmelse, at jeg selv deltog flittigt i denne alsang, men jeg skal afholde mig fra det i fremtiden, da jeg nu har erfaret, at nogen faktisk tror, at vi vil slæbe na-zisterne ind i et folkekøkken på Nørrebro og der finde en kulinarisk Endlösung på naziproblemet.
Og så kan Vadmand med sit falkeblik afgive vidnesbyrd om, at en vis overensstemmelse mellem na-zisters og antinazisters "påklædning, symboler, frisurer etc." er kompromitterende for antinazisterne.
Selv mente jeg ellers med min nydeligt ikke-eksisterende frisure og solbrændte skaldepande at bidrage til, at eventuelle interesserede lyttede til diverse argumenter - eksempelvis blandt de glimrende taler, som antinazisterne evnede at lytte til en hel time i stegende solskin og uden hætter hin lørdag i Roskilde - i stedet for at reducere personer til mekaniske dukker på et teatermuseum.
Endelig forsikrer Vadmand om, at han skam heller ikke bryder sig om "nazi-Johnnys sølle flok", men vist mere fordi "na-zisternes ølvomme som regel er betydeligt større end de autonome".
Nu har Hr. Vadmad sagt det, og dermed er hans modstandspotentiale udtømt, for han "har ikke den ringeste lyst til at gå i demonstration sammen med folk, der er for feje til at
vise deres ansigt."
Nemlig!
Hvis ikke de lede sabotører holder op med deres virke øjeblikkeligt, så fortsætter vi sgu bare vores samarbejdspolitik, ja vi gør. Nå, undskyld mig denne proportionsforvrængende erindring, og tillad mig i stedet at kalde Vadmand fej, når han benytter et mindretals notoriske idioti som undskyldning for selv at putte sig i den trygge forargelse over både nazister og antinazister - som om der ikke var forskel.
Peter Tudvad
Guldbergsgade 22,
2200 København N

Det multietniske Danmark trænger til nye initiativer
29. AUG. - Uanset vores individuelle holdning og politiske observans kan vi ikke vende ryggen til virkeligheden.
Vores integrationspolitik har spillet fallit.
Det ser vi tydeligt i alle sammenhænge over alt i landet, hvor indvandrerne færdes. I børnehaverne, i skolen, på arbejdsmarkedet, foran discotekerne o.s.v.
Tydeligst har problemerne vist sig i den sidste tid på Indre Nørrebro i København, men også i Odense og nu senest i Ishøj.
Lykkeligvis bor jeg på Nørrebro, hvor Bydelsrådet den 20. aug. besluttede at iværksætte en udmærket helhedsplan. Men dens effekt kan ingen vurdere endsige måle, før vi er i det 2100 århundrede. Heller ikke selv om netop denne bydel er kendt for sit sociale engagement og de sidste årtiers selvforvaltning forstærket af mange professionelle og dynamiske projekter som
f. eks. Rabarberlandet, Ung i Parken, Gadepulsen, De Vilde Unge, Sjakket og flere andre.
Men det er nu, der skal gribes ind. Og så hjælper det altså ikke, at vi skal stå med hatten i hånden for at sikre økonomien til planen og lytte til en velmenende Jytte Andersen. Heller ikke at en Frank Jensen og Karen Jespersen tropper op og holder møde for bydelens borgere 1. sept. De bor her ikke, og deres resultater indtil nu taler deres eget uforståelige sprog.
Det er også udmærket, at der bliver holdt møde med de unge (14-24 år), man helt fejlagtigt giver prædikatet andengenerationsindvandrere, men som ret beset er danskere med den retssikkerhed, alle har krav på.
Samme lov for Loke som for Thor. Og så er det betænkeligt, at kun advokaten Thorkild Høyer bliver indkaldt til møde som rådgiver og vejleder for de unge og om deres rettigheder med hensyn til det meget anstrengte forhold over for ordensmagten og vice versa.
Hvorfor er der ingen, der advokerer for de utrygge skadelidte og lovlydige borgere, der nu er blevet gid-sler, ingen åbenbart kerer sig om?
Fra min vindueshøjde er årsagen, at Folketinget endnu ikke har indset, at det faktisk er første gang i Danmarkshistorien, at man står over for en så polariseret situation omkring indvandrere.
Derfor udmærket at sætte gang i nogle etnologer og sociologer til forskning for at sikre alle borgere imod retskrænkende tilstande, vi ellers ser verden over!
Men handling nu skaber forvandling.
Birk Keller
Wesselsgade 10,
2200 Kbh N

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu