Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

24. september 1997

Ægte rødt hjerte
22. SEPT. - Som gammel lærer blev jeg glad for at læse om Hellig Kors Skole på Nørrebro og dens motto: "Det skal være sjovt at gå i skole." (Inf. 18.9.97)
Som gammel mormor kunne jeg ikke ønske noget bedre motto for mine børnebørns skole, og det bedste er, at ordene ikke alene er et motto, men også sand virkelighed for børnene og dermed for deres forældre og alle pårørende.
Jeg har ikke tal på, hvor mange, mange gange jeg har taget min hat af for lærerne og ledelsen på den skole. Den respekt, man der viser hver enkelt skolebruger, varmer utroligt i en tid, hvor man ofte må fryse og gyse over netop manglen på respekt mellem folk, små og store, unge og gamle, sorte og hvide, kvikke og klodsede, stærke og svage.
Om skolen pr. tradition er socialdemokratisk, som
Rohleder skrev i torsdagsavisen, ved jeg ikke, men jeg ved, at skolelederen og hans medarbejdere har hjertet på rette plads - og at det er ÆGTE RØDT.
Tak til John Paulisen for mange års godt og betydningsfuldt skolearbejde.
Marlis Steendahl
Granplantagen 2, Buresø,
3550 Slangerup

EU blokerer
18. SEPT. - Ja-sigerne i SF giver jævnligt udtryk for, at det ud fra en marxistisk analyse af produktivkræfterne og teknologien er nødvendigt at acceptere EU som en ramme for den politiske kamp. Men produktivkræfterne i EU udvikler sig efter en traditionel kapitalistisk model med blind vækst, der truer miljøet. Symboliseret ved atom-kraftindustrien.
Der er netop brug for en anden udvikling af produktivkræfterne og teknologien efter bæredygtige hensyn. Eksempelvis forudsætter elproduktion på vindmøller ikke nogen centralisering, men spiller fint sammen med lokalsamfund, folkeligt engagement, bæredygtig beskæftigelse og decentralisering. EU blokerer dagligt for miljøvenlige og solidariske løsninger, der netop kunne stimulere den demokratiske, decentrale og behovsstyrede udvikling af produktivkræfter og teknologi, som SF i hvert fald engang var tilhængere af.
Skal vi fremme en alternativ udvikling af produktivkræfter og teknologi bør vi ophøre med at overføre selvbestemmelse fra nationalstaterne til EU, der demokratisk set er som et sort hul. EU suger demokratiet ud af medlemsstaterne, uden at EU selv af den grund bliver mere demokratisk.
Hvis den politiske kamp skal omfatte en udvikling af produktivkræfterne efter de behov, vi gennem demokratiske processer vil prioritere, f. eks. i form af en bæredygtig udvikling, vil den politiske kamp komme til at omfatte et brud med hele det koncept, EU bygger på. Så også ud fra en marxistisk analyse er der al mulig grund til at sige Nej til Amsterdamtraktaten og EU. Og dermed ja til at udviklingen af produktivkræfterne skal være i overensstemmelse med menneskelige behov, således som vi demokratisk vil definere disse.
Ole Thorbek
talsperson for Solidarisk Alternativ (SOL)

Forfatterskolen
22. SEPT. - Jeg har meget lidt lyst til at deltage i diskussioner, der udspringer af beskyldninger, og vil derfor heller ikke nærmere kommentere Birgitte Hesselaa's anklager i Information den 17.9. om, at Forfatterskolen gennemstrømmes af fundamentalisme og skræmende sikkerhed.
Men jeg bliver tilsyneladende nødt til at én gang for alle, at mane det spøgelse i jorden, at der i udvælgelsen af elever til skolen skulle findes særlige principper om ikke at optage "overkvalificerede" ansøgere, dvs. ansøgere der allerede er debuteret, inden de søger ind.
Personlig mindes jeg ikke, at der nogen sinde har eksisteret sådanne principper, selv om vi selvfølgelig undervejs har diskuteret det gavnlige og mindre gavnlige ved at debutere inden de to år på skolen, hvad også Poul Borums udtalelser antyder.
Under alle omstændigheder kan den seneste optagelse af elever dementere alle rygter. Blandt de otte nye elever sidder nemlig Jesper Wamsler, der sidste år udgav fortællingerne Fugl Fønix på forlaget Rosinante.
Niels Frank
forfatter og leder af
Forfatterskolen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu