Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. september 1997

Transport er forbrug
22. SEPT. - Der er jo ikke i sig selv noget galt i international handel, mener Søren Kjeldsen-Kragh fra Juni-bevægelsen i et forsvar for det indre marked, ifølge Inf. 20.-21.sep. Det siges at manden er professor og må ergo formodes at kunne tænke. Så udtalelsen viser hvor svært det er at få øje på det banale. I dette tilfælde at det naturligvis ikke er gratis at flytte varer og gods. Konklusion: der er altså et principielt problem i international handel.
Bo Richardt
Dagmarvej 5,
3060 Espergærde

Protest
16. SEPT. - Med største interesse og udbytte har jeg læst, hvad David Rehling har skrevet i Information i den seneste tid om Mariager Fjord. Og en række andre artikler om det samme i den mindst ringe.
Jeg synes, der skulle arrangeres nogle store folkelige demonstrationer mod landbrugets tyranni. Imod landbrugsledernes kynisme og løgnagtighed. Hvor længe skal de have lov at trække rundt med hele befolkningen, som om vi var tyren Fredinand med ring i næ-sen?
Der kunne skrives nogle virkelig slagkraftige slogans - om at beskytte vores allesammens natur, om en uhyggelig lobby, som har en helt urimelig stor magt, om svage politikere, som skubber problemerne foran sig og overlader dem til kommende generationer.
Christian Tortzen
Kettingevej 126, Frejlev,
4892 Kettinge

Muflonfår
22. SEPT. - 18. sept. berettede Hans Peter Hansen om sjællandske direktørers faunaforfalskning med sydeuropæiske muflonfår på sit jagtterræn ved Sdr. Omme i Midtjylland. Sig mig, ku' man ikke bare hyre hæren og en stor brølende transportmaskine, udstyre kræene med hver sin faldskærm og således dumpe dem over et sydeuropæisk land med bjerge?
John Faldborg
Favrbyvej 36,
4654 Fakse Ladeplads

Totalt land-minestop
22. SEPT. - Følge oplysning fra Statens Våbenkontrol 11.6.97 har våbenfabrikken NEA-LINDBERG, Balle-rup, der nu er fusioneret med Danish Aerotech, Ka-rup, tilladelse til at producere og eksportere mineelektronik.
Men den tid er forbi nu, idet Danmark sammen med 100 andre lande har vedtaget et totalt landminestop. I december skal Diana-traktaten, som den bliver kaldt, underskrives i Ottawa. USA, Rusland, Kina og Indien vil forhåbentlig også til den tid tilslutte sig totalforbudet.
Våbenfabrikant Kurt Offesen, Nea-Lindberg, har ved forskellige lejligheder stærkt betonet forskellen på anti-personelminer og pan-serminer, men den skelnen er jo ligegyldig, når man sætter fokus på minerydning.
I 1993 meldte "Kvinder for Fred" våbenfabrikken Nea-Lindberg til politiet for at overtræde straffelovens
Pgf.252. Det glæder os, at direktør Kurt Offesen har ændret holdning, idet vi i fjernsynet forleden så, at han nu koncentrerer sig om teknik til minerydning.
Inger Bjørn Andersen
Buegården 9,
2880 Bagsværd

Der skal handles!
18. SEPT. - Der skal lyde en tak til SF'eren Marin Günther for sine udtalelser i TV i aftes med hensyn til nødvendigheden af at gribe ind overfor de uendelige rækker af privatbiler, der hver dag krydser grænsen til København. Luftforureningen er blevet et meget stort problem de sidste 5-10 år, men også støjen og de lange bilkøer morgen og eftermiddag taler sit tydelige sprog om, at grænsen for, hvad København kan bære, for længst er overskredet.
Derimod var det dybt beskæmmende at høre overborgmester Jens Kramer Mikkelsen. Han forsøgte at få det til at lyde, som om han var bekymret og havde en plan - men et par gange skinnede det tydeligt igennem, at udviklingen: flere tilflyttere, flere virksomheder i byen bestemt ikke måtte hæmmes af grænser for bilismen. Sætningen at "København skal blive ved med at være en grøn by" er jo en direkte hån imod byens beboere.
For et par år siden blev det målt, at flere Københavnske gader på flere områder overskred grænseværdier for farlige stoffer, bl.a. er Jagtvej og Åboulevarden karakteriseret som direkte sundhedsskadelige at færdes i.
Én undersøgelse viser, at indholdet af bly i børns hjerner er væsentligt større i byerne end på landet - en anden at buschauffører i hovedstadsområdet langt oftere får kræft og andre alvorlige lidelser end udenfor.
Det virker utroligt kynisk, at regering, folketing og kommunalpolitikere ikke for alvor viser vilje til at gøre noget ved problemerne, som jo har været debatteret de sidste 15-20 år. Derfor for 117. gang: Sænk priserne på den kollektive trafik.
Hæv benzin-priserne! Gør flere gader i byens centrum til gågader, så København efterhånden bliver helt bilfri indenfor voldene. Nedlæg et stort antal parkeringspladser og lav i stedet for parkeringsmuligheder i byens udkant. Ønsker Kramer Mikkelsen, at København skal være attraktiv for familier med børn og turister - og i øvrigt sund og behagelig, at færdes i, så nytter det ikke med en plan, der måske træder i kraft om fem år - så skal der handles effektivt og med Martin Günthers ord: NU!
Lisbeth Ryberg
Webersgade 19,3, 2100 Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her