Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
19. september 1997

Klarhedsproblem
14. SEPT. - Som et svar til, Lene Jensens indlæg d. 12.9. føler jeg, det er en god idé at klarlægge de to foregående års udvikling i Finansloven.
For det første er det blevet et halvt år sværere at komme i en a-kasse (hvilket har sin betydning for sæ-
sonarbejdere), sammentidig med at bistandsklienter kan/er blevet tvangsaktiveret til en betaling, som ligger under overenskomsterne. Unge under 25 år, som søger at dygtiggøre sig på AMU har fået halveret deres ydelser etc. etc.
Efter finansloven med de konservative for '95, gik Mogens Lykketoft rundt og roste sig af, at det her var god Socialdemokratisk politik. For ligesom at sætte det i relief, kan jeg ikke mindes, at der har været tilsvarende forringelser for folk på overførelsesindkomster mens de borgerlige sad ved magten i 80'erne. Dengang var Socialdemokratiet i opposition, og var altså med til at forhindre det, som de nu gennemfører, mens de er ved magten.
Imponerende vendekåbepolitik. Man kan jo spørge om nødvendigheden af de sidste to års finanslovsindgreb, når arbejdsløsheden hele tiden faldt. Man kan også spørge om, hvad der forhindrer at udbetale en ordentlig løn til tvangsaktiverede folk.
Kommunen kunne jo oprette reelle job til dem, med det timeantal, som svarer til bistandsudbetalingen.
Altså halvdags eller 30 timers job. Men den tanke falder vel ikke ind. Hvis kommunerne har råd til at udbetale bistandshjælp, har de også råd til den slags job-skabelsesordninger (man kan jo som arbejdsløs ikke nægte).
Når man så dertil lægger "Hilden og Hackers" ideer, og privatiseringsbølgen, de offentlige nedskæringer etc. etc., så er det komplet umuligt at se forskel på Venstre og Socialdemokratiet. Anders Fogh Rasmussen var også en af dem, der med et smil kritiserede regeringen for at stjæle deres ideer.
Så Lene Jensen har ret i en ting. Der er et klarhedsproblem (af højeste karat). Men man har jo lov til at håbe at regeringen gør det klart ved Finanslovsforhandlingerne. Eller er taburetterne vigtigere end holdningerne eller ideerne?
Michael Unna
Bjødstrup mose 28,
8270 Højbjerg

Massemord
15. SEPT. - Som fransklærer har jeg gennem de sidste tyve år med interesse og i de sidste år med stigende fortvivlelse fulgt Algeriets udvikling.
De seneste års rædselsberetninger fra Algeriet, deres formålssløshed og tilsyneladende blinde retning har fået ens tro på fornuften og værdien af indsigelse til at fordampe til intet.
Men nu har henvendelsen fra FIS (Den Islaminske Frelserfront), (som man ellers som kvinde kan nære nok så megen skepsis overfor), til Danmarks regering om at bringe situationen i Algeriet på FN's dagsorden, fået gnisten af et håb til at fænge, ligesom også Kofi Annans klare tilkendegivelser. Er håbet end nok så lille, må man bede til, at statsministeren benytter sig af denne lejlighed til at lægge sin lille kvist på forandringens bål.
De algeriske terroristgrupper samt de personer inden for den algeriske regering, som tror de kan blive ved med at betragte massemord på sagesløse medborgere som landets indre anliggende, bør opleve at verdenssamfundet ikke vil fortsætte med ligegyldigt at betragte myrderier på uskyldige; og de millioner af almindelige algeriere der lever i en evig angst, bør omsider opleve at omverdenen er klar til at blande sig og hjælpe, hvor det er muligt.
Dorte Stig Madsen
Damvej 4,
6760 Ribe

Åbent brev til DSB
15. SEPT. - Jeg bor i Vrå, en dejlig lille stationsby, der er fyldt med charme og kultur, idet vi her i byen har biograf, i sæsonen mange koncerter, kunstmuseum med skiftende udstillinger og ikke mindst Vrå Folkehøjskole. Og så har vi noget meget vigtigt - vi har (endnu) vores egen station! Herfra kan man hver time komme af sted til arbejde, skole eller andre oplevelser i Danmark eller sågar i udlandet. Imidlertid er jeg meget bange for, at man er ved at nedlægge denne livsnerve.
Sidste efterår fjernede man billetsalget fra stationsbygningen. Ifølge den ny køreplan med ikrafttræden d. 28. sept. lader man et regionaltog køre forbi Vrå station uden at standse. Jeg har i mere end tre år to gange om ugen brugt dette tog med ankomst Ålborg kl. 15.55, som nu ikke mere skal standse i Vrå. Torsdag d. 11. sept. talte jeg 34 mennesker med det til fælles, at de enten stod på eller af i vores by. Man stiller disse mennesker i en vanskelig situation, blot fordi de har det handicap at bo i en mindre stationsby, som tilsyneladende ikke har DSBs interesse.
Som om dette ikke er nok, vælger man i DSBs ledelse ydermere at skyde sig selv i foden ved at sætte prisen op fra kr. 27 til kr. 38 for en enkeltbillet Vrå-Ålborg. I et lidt større perspektiv må dette ses som endnu en forringelse af den kollektive trafik, en sag, som ellers har politik bevågenhed og som burde påkalde sig politisk handling.
Kirsten Sigh
Højskolevej 10, 9760 Vrå

Slip dyrene løs
13. SEPT. - Slip svinene, hønsene og køerne ud af koncentrationslejrene. Slip minkene og blårævene og de andre pelsdyr ud af torturburene. Om så der skal bruges bomber til at vælte industristaldenes helvedesmure. Jeg vil se de dyr rende frit rundt på min jord. Det er det, den er lavet til.
Frans Kristian Mikkelsen
Ellekrogen 4, 9260 Gistrup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her