Læsetid: 3 min.

Ørestaden kan blive så flot

15. september 1997

Hanne Schmidt angriber Ørestadsselskabet for at mangle kritisk sans. Men faktisk skabes den i et levende teamwork af fagfolk

NYTÆNKNING
Arkitekt Hanne Schmidt vælger som svar på et indlæg i Information den 7. august 1997 at angribe Ørestadsselskabets personale for "at være uden vægtig faglig baggrund og helt uden kritisk sans".
Dette må stå for Hanne Schmidts egen regning. Opfattelsen deles ikke af de fagfolk, der har haft et samarbejde med selskabet.
Jeg vil undlade at gentage Ørestadsselskabets argumenter punkt og punkt. Jeg skal blot for en god ordens skyld korrigere et par konkrete misforståelser i Hanne Schmidts indlæg.
Ørestaden planlægges med en væsentlig større boligandel end de 6. 000 boliger Hanne Schmidt omtaler i sit indlæg. Der kalkuleres med i snit 20 pct. boliger svarende til ca. 10.000 boliger. Derudover har det hele tiden været en forudsætning, at kulturelle institutioner og uddannelsesinstitutioner skal spille en betydelig rolle i Ørestaden.
Læs blot Ørestadslovens forarbejder. Variationen i Ørestaden skal således både komme fra en alsidig social sammensætning og en mangfoldighed af aktiviteter. Integrationen af funktioner understreges i hvert af de hidtil udskrevne konkurrencers program som en meget vigtig del af strategien for Ørestadens udvikling mod en levende og 'døgnåben' bydel.

Ørestadsrådet
Én ting synes jeg dog især, at Informations læsere bør være bekendt med. Ørestadsprojektets faglige niveau, og det gælder både inden for planlægning, arkitektur, igeniørkunnen og økonomi - beror naturligvis ikke alene på den faglige kunnen hos en enkelt person eller på Ørestadsselskabet alene, men på et stort antal fagfolk der som konsulenter og rådgivere er knyttet til udviklingsselskabet.
Blandt andet kan jeg nævne, at Ørestadsrådet, som er et uafhængigt råd nedsat af miljø- og energiministeren, har haft en meget afgørende indflydelse på planlægningen af Ørestaden.
Rådet repræsenterer (som loven formulerer det) kultur- og naturhensyn ved planlægningen af Ørestaden, og er sammensat af repræsentanter for de grønne organisationer og personer med faglig kunnen inden for arkitektur og kunst. Jeg har selv den fornøjelse af være formand for rådet siden dets start juni 1993.
Rådet har en konstant dialog med selskabet og har i høj grad påvirket udformningen af den gældende helhedsplan for Ørestaden. Helt aktuelt er rådet nu med blandt kredsen af rådgivere for dommerkomitéen i 2. fasen af arkitektkonkurrencen om et nyt byggeri for Københavns Universitet på Amager (KUA) for at tilgodese hensynet til den overordnede planlægning af Ørestaden.

Arkki-gruppen
Ud over at selskabet har ansat flere meget kompetence planlæggere, er der også knyttet et hold af dygtige rådgivere til projektet. Rådgivernes opgave er at sikre projektets høje faglige niveau.
De vigtigste blandt disse rådgivere er det finske vinderteam fra arkitektkonkurrencen, som nu sammen med KHR-arkitekter har etableret arkitektgruppen Arkki. Arkki står som hovedrådgiver for planlægningen af Ørestaden. Det kan i øvrigt nævnes, at de talentfulde unge finske Arkki-folk for nylig havde en meget rost udstilling på Holmen af deres tanker og visioner for Ørestaden samt øvrige projekter.
Ud over Arkki-gruppen er der knyttet både landskabsarkitekter, biologer, ingeniører mv. til projektet. Men her stopper det inddraget i projektet, som faktisk på dette felt har brudt nye veje og foldet planlægningsopgaven ud, så den fra begyndelsen inddrager alle relevante aspekter af byens udvikling. Det være ligesom de økonomiske sider, herunder de markedsmæssige og de teknologiske aspekter ved udviklingen.
Hanne Schmidts kritik af, at projektets personale er "uden vægtig faglig baggrund og helt uden kritisk sans", må derfor siges at være uden bund i virkeligheden. Hanne Schmidts problem er nok også snarere, at hendes ærinde er politisk og ikke fagligt. Det er for så vidt en ærlig sag, men så er det ud fra denne synsvinkel, man må argumentere, og ikke ved at nedgøre andres faglige kvalifikationer.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu