Læsetid: 2 min.

Pivot og millionerne

6. september 1997

Der er omkring 2% af befolkningen, som en bestemt dag gerne vil se tv om litteratur - i Frankrig og i Danmark

KULTURFJERNSYN
I sommerens debat om kulturprogrammer på TV henvises rutinemæssigt til Bernard Pivots succes med at nå bredt ud til de franske seere med kultur og litteratur, først med Apostrophes, senere med
Bouillion de Culture.
Bl.a. havde Tine Byrckel en stor artikel om emnet (6. august), hvor hun grundigt og interessant beskriver programmernes indhold. Der er ingen tvivl om, at franskmændene med Bernard Pivot har løst den svære opgave at finde den helt rigtige vært, som kan formidle kulturen og litteraturen.
Hvordan er det så gået, seermæssigt? Byrckel skriver kun, at seertallene må være store, ellers fik han vel ikke lov til at sende i primetime. I øvrigt sendes Bouillon de Culture fredag kl. ca. 22.30 og ikke 21.30, som Byrckel oplyste, men det er også en god, sen primetime. Hvad er da store seertal? Jeg har spurgt min franske kollega om dem. Efter nogle franske ferieuger er de nu ankommet, og jeg iler med at dele dem med Informations læsere.
Bouillion de Culture ses af i gennemsnit 1,1 million mennesker - og i et land med 58 mio. indbyggere svarer det til 2%. Ved et par tilfælde stiger seertallet til 5%, når Birgitte Bardot taler om sine erindringer, eller når kulturelitens protest imod Front National er på dagsordenen.
Programmets markedsandel - dvs. den andel af de franskmænd, som ser TV, mens det sendes, der vælger Bouillon de Culture - er 11%. Programmet vælges særligt af ældre og af seere fra højere sociale lag.
Men 89% af seerne fredag kl. 22.30 foretrækker altså andre boller på suppen end Bouillon'ens.

De højere sociale lag
Jeg har svært ved at forestille mig, at mine franske statistik-rytter-kolleger ser de klare tegn på, at seerne forlader film og underholdning på grund af hr. Pivot.
Selvom Johs. Møllehave ikke er Bernard Pivot kan vi jo sammenligne med, at Ta' og læs mandag kl. 22.30 (i 1995) blev set af 3% og med en markedsandel på 13%. Seernes profil var præget - ja, af mange ældre og mange fra højere sociale lag.
For det egentlige litteraturprogram torsdag 23.30, Qu'est ce qu'elle dit Zazie? er seertallet under det halve af Pivot's, 0,6% og markedsandelen er 7%. For tiden sender DR 2 Samtaler i natten tirsdag 22.45 med 1% seere blandt de, der kan se DR 2, altså på linie med Zazie.
Hvis Pivot var dansker, ville han givetvis få samme seertal i procent, som han har i Frankrig, og som hans danske kolleger har til lignende programmer.
Der er omkring 2% af befolkningen, som en bestemt dag gerne vil se TV om litteratur - i Frankrig og i Danmark.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu