Læsetid: 3 min.

Show-time!

Debat
20. september 1997

Kunstmessen Art Copenhagen er netop overstået. Kunst i kilometer-lange baner sat til salg og sat til skue i galleriernes selvspejling

KUNSTMESSE
Kunstkube på kunstkube. 42 gallerier fra alle dele af landet præsenterede over 200 kunstneres værker i Forum fra d. 3.-7. september. Dansk Galleri Sammenslutning, der for femte år i træk står bag initiativet, kan kun være tilfreds, da messen igen viste sig at blive et tilløbsstykke. Men går man rundt i Forums 3000 m2 store hal, mellem de små kuber hvert galleri har indrettet sig i, og lader øjet løbe op og ned ad skillevægge, der er tæt behængt med billeder, trænger spørgsmålet sig uundgåeligt på. Hvordan kan det være at denne kunstmesse kan tiltrække så mange mennesker?
Man kan forstå, at folk valfartede til fødevaremessen i Øksnehallen, da rygtet spredtes, at der var smagsprøver i en lind og gavmild strøm. Men moderne kunst er normalt ikke noget, der trækker stimer af folk ind i store, neonoplyste haller. Forum er alligevel fyldt med gæster, der fra balkonens første sal tager sig ud som flittige myrer i en labyrintisk tue. Rundt og rundt mellem skillevæggene pejler de sig ind på billederne, betragter, bekigger og bøjer nakken tilbage - førend turen hallen rundt fortsætter.
Flere, mere, større og størst Hvorfor var det nu lige man selv kom? Jo, det var noget med at tage del i den store, årligt tilbagevendende begivenhed, at være med i lige præcis de få dage om året, hvor
kunstmessen udspiller sig. Og den trang til at være del af det kortvarige sceneshow er der åbenbart mange der hjemsøges af: Stadig flere besøgende, stadig større mediebevågenhed, hedder det om Art Copenhagen i Forums egen begivenhedskalender. Og det er jo så sandt som det er skrevet.
Der er mange besøgende. 17.736 på de fire dage kunstmessen varer, for at være helt korrekt. Og presseomtalen har været fyldestgørende. En årlig begivenhed der mønstrer det Dansk Galleri Sammenslutning kalder "landets førende gallerier" skal selvfølgelig beskrives, kommenteres og anmeldes. Forum trækker fulde huse.
På Arken har de netop pillet en udstilling om moderne, dansk kunst ned af væggene: Museum Danmark; Kunst fra det 20. århundrede, en udstilling der strakte sig over to måneder. Der kom 22.370 besøgende. I løbet af fire dage formåede Forum altså at tiltrække tilnærmelsesvist det samme antal mennesker som Arkens 60 dage lange udstilling.
To udstillinger, der ligger meget tæt op ad hinanden tematisk, idet de begge viser det ypperste indenfor moderne, dansk kunst, har så himmelråbende forskellige besøgstal, at det må lede til eftertanke. Hvad er det for en tiltræk-ningskraft der udgår fra Forum, der - omend i renoveret stand - ikke kan måle sig med Arken som et kunstens hus? I hverken lyssætning, ophængning eller arkitektonisk samklang kan Forum således opvise noget der blot nærmer sig museumssalens indretning.

Eventkultur
Men Forum byder på oplevelsen, begivenheden eller 'the event' - og den kommer alle efter. For kunsten vil man jo til hver en tid kunne se på gallerierne. Pointen er, at nu er al kunsten samlet og det kun i fire dage. Kunsten spiller derfor den mindste rolle i denne iscenesættelse af billeder og skulpturer, en iscenesættelse der ligeledes omfatter dem, der tjener på kunsten, og dem der ser på kunsten. Hele messen kan som sådan betragtes som en gigantisk scene for kunstfolket anno 1997, og der kommer man selvfølgelig også selv, så man kan blive talt med iblandt de fremmeste rækker!
Hvorom alting er, den 5. kunstmesse bliver uden tvivl efterfulgt af en 6. kunstmesse næste år, og der vil højst sandsynligt komme endnu flere besøgende og endnu mere presseomtale. Spørgsmålet er så hvilken funktion en sådan kommerciel manifestation af kunst har på den danske kunstscene. Og om den overhovedet har en funktion!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her