Læsetid: 3 min.

Tænk, hun også var et menneske

2. september 1997

Når prinsesse Dianas død berører os så meget, er det fordi den for et øjeblik afslører os alle som mishandlere og mordere

EN PRINSESSES DØD
Det er søndag formiddag, og jeg taler i telefon med min moder. Hun fortæller mig at prinsesse Diana er død. At hun har kørt sig ihjel for at undgå forfølgende fotografer. Min første reaktion er at være uberørt. Jeg er ikke royalist, og prinsesse Diana er i den grad et tabloidpresse-fænomen, en fiktion, en myte, at den tanke, at hun kunne være et virkeligt menneske af kød og blod, aldrig har strejfet mig. Men uberørtheden varer ikke længe. Fortællingens hovedperson er død. Korsfæstet. Og prinsessens mordere kan imødese kronede dage. Ekstrabladet, BT og alle de kulørte ugeblade vil i de kommende uger forøge deres salg betragteligt. Det vil de gøre ved hjælp af den ene kvalmende sympatitilkendegivelse efter den anden.
Særlig frastødende vil det blive at iagttage, hvorledes de vil sno sig for at kunne bringe de billeder, der er blevet taget af den kvæstede prinsesse af de forfølgende fotografer. De der valgte at fotografere i stedet for at yde førstehjælp. Ekstrabladets overskrift vil tage sig ud nogenlunde sådan: Disse billeder dræbte Diana. Der vil følge 2-3 sider med billeder af de forulykkede, og disse billeder vil være forsynet med en tekst, der udtrykker forargelse over at sådan noget kan ske. Og vi vil købe avisen. Om der løfter sig kritiske røster, vil redaktionen træde frem i TV2 nyhederne, og uden at blinke tilkendegive, at det er en vigtig debat, og at folket har krav på at kende sandheden.
Man gribes af afsky og afmagt. Den død, den korsfæ-stelse der burde kunne få en skelsættende betydning. Der burde demaskere tabloidpressens perverse eksistens. Den død der burde have en konsekvens. Ikke blot for de royale og de mytiske, men også for den somalier, der korporligt forsvarer sig mod en af pressens gribbe. Denne død bliver til en økonomisk gevinst for.

En del af tv's sendeflade
Når prinsesse Dianas død er så vigtig. Når den vedrører og berører så meget som den gør, er det fordi den, som en spand isvand, og for et øjeblik, af-slører os alle som mishandlere og mordere. For et øjeblik bliver det tydeligt, at de royale og de kendte ikke er guder, hvis vigtigste funktion er at tilfredsstille den kollektive ligegyldighed og underholdningsliderlighed. For et øjeblik er Prinsesse Diana et menneske. Et menneske som vi har myrdet ene og alene af den grund at det underholder os. For et øjeblik er prinsesse Dianas korsfæstelse og død den forklarelse, der gør hende til offer og os til mordere, og os alle til mennesker. Men det går hurtigt over.
Min moder og jeg afslutter telefonsamtalen. Der er 5 minutter til TV2 nyhedernes ekstraudsendelse. I den tid bliver klart for mig, hvor tragisk og hvor vigtigt, det der er sket, er. Ekstraudsendelsen starter kl. 12. Jeg tænder et minut i 12. Og ser en reklame for Lillebrorost. Herefter tager en speaker sig god tid til at gennemgå, hvad TV2 i øvrigt kan byde på af lækkerbidskener i løbet af eftermiddagen. Min anspændthed forsvinder. Den følelser jeg har haft af at skulle informeres om noget tragisk, om noget vigtigt, om et menneskes død, forsvinder. Det går op for mig, at jeg ikke delagtiggøres i, hvorledes tabloidpressen har myrdet for at øge sine salgstal. At jeg ikke skal delagtiggøres i, at Diana var et menneske. Tværtimod: Alt dette er blot en del af TV2's sendeflade søndag d. 31. august. Den verden og den virkelighed, der et øjeblik var ude af fokus, bankes forsvarligt på plads. Solidt underbygget af velsmagende reklamer slås det fast, at den Diana, der i det øjeblik hun døde, kom til at ligne et menneske, og dermed forvirrede os alle, i virkeligheden er og altid har været et farvebillede.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu