Læsetid: 2 min.

Tavshed gør det ikke bedre

Debat
20. september 1997

Erkendelse løser vel livets problemer sna-rere end at skabe dem

SELVMORD
Programmet Fredag i Farver på TV2 havde d. 12. september et indslag om selvmord, der tydeligt viser, hvor svært en del danskere har det med dette emne for tiden.
Indslaget tog afsæt i mit nye undervisningsmateriale om livskvalitet til 8.-11. skoleår "Livet er dit - tag det, brug det, skab det", der blandt hundredvis af positive og konstruktive opgaver om selvtillid, kærlighed og venskab m.m. også rummer nogle barske opgaver om bl.a. selvmord.
Folkeskolelærer Annette Westrup og forskningsleder Unni Bille Brahe kom i indslaget begge med stærke, følelsesmæssige fordømmelser af materialet. "Følelsespornografisk nekrofili" sagde Westrup. "Det kan få unge mennesker til at tage livet af sig", sagde Brahe.
Men kan det virkelig få unge mennesker til at tage livet af sig? Kan opgaver om selvmord udført under moderne pædagogisk ledelse i den grad forstærke unges problemer i sjælen? Kan opgaver om selvmord ligefrem tænkes at skabe eksistentielle problemer, der ikke var der i forvejen?
For mig at se er der ikke hold i Brahes påstand om, at tankerne om selvmordet i sig selv er farlige. I livskvalitetsundersøgelsen så vi at selvmordstanker hænger sammen med et dårligt liv, en lav livskvalitet. Erkendelse er en klassisk kur mod problemer i livet. Opgaver, der udvikler erkendelsen hos de 14-18 årige, besvaret under kyndig pædagogisk ledelse vil forebygge selvmord blandt unge, det føler jeg mig overbevist om. At det skulle være livsfarligt at tænke sig om strider imod al fornuft. Uni Bille Brahe har ikke belæg for sin påstand.

Accept fra unge
Mennesker tager ikke livet af sig, fordi de tænker over livet. Naturligvis tænker folk over problemerne, når de har nogen. Selvmordere har selvmordstanker, men denne tankeaktivitet er ikke sygelig, den er en naturlig, sund og helende reaktion på en vanskelig livssituation. Selvmordet kommer netop når folk tænker for lidt! - nemlig når de opgiver at udtænke en løsning på problemerne. Det er min personlige erfaring som skade-stuelæge, at næsten alle de unge mennesker, der bringes til landets skadestuer efter selvmordsforsøg, har handlet som de gjorde, fordi de blev overvældet af livets barskhed og indviklethed.
Lad mig for at berolige dem, der skulle være blevet bekymret af debatten understrege, at opgaverne i "Livet er dit - tag det, brug det, skab det" først og fremmest tjener som inspiration. Den lærer, der står for undervisningen i folkeskolen, gymnasierne, HF o.s.v. udvælger jo selv emner og opgaver fra det omfattende materiale. Og det står landets lærere frit for at ændre på opgavernes tekst. Endelig er de 14-18 årige i dag så modne og kritiske, at de selv kan sige fra, hvis de får en dårlig opgave.
Lad mig til slut fortælle, at jeg faktisk har talt med mange unge om opgaverne. De unge kan lide dem. Det var også de unge deltagere, der tog mit parti under den ophedede debat i udsendelsen Fredag i Farver. Og det er måske det bedste tegn på at opgaverne ikke er så tossede endda.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her