Læsetid: 4 min.

Det er blevet sværere at være kritisk - men ikke mindre nødvendigt

3. oktober 1997

RUC er ikke længere er i opposition til noget som helst, og hvor der ikke er plads til eksperimenteren og fornyelse

SYSTEM
25 år er det siden, Roskilde Universitetscenter for første gang slog dørene som Universitetscenter på forsøgsbasis.
I dag har RUC en permanent studieordning, henved 6000 studerende, og det problemorienterede projektarbejde og tværfagligheden, som model, har overlevet adskillige "mordforsøg".
Ude omkring høster vi anerkendelse for vores utradi-
tionelle metoder og profilerer os som nytænkende og debat-skabende institution, der tør udfordre den traditionelle akademiske verden.
Kandidater fra RUC har ry for at være kritiske og selvstændige, og dumpeprocenten er lavere end på andre universiteter. Umiddelbart ser det jo ikke så dårligt ud. Men hvad var egentlig udgangspunktet og grundlaget for RUC dengang i 1972?
Udgangspunktet var et ønske om at forny uddannelses- og forskningstraditionen på de højere danske læreranstalter. Man ville gøre op med det etablerede systems dogmer og fastlåste strukturer. Man ville afprøve grænser, skabe debat og afspejle tendenser i samfundsudviklingen.
Modellen, man indførte, var centreret omkring problemorienteret projektarbejde i deltagerstyrede grupper, og tværfaglighed, for at betone videnskabernes politiske og samfundsmæssige ophæng. Ud af dette skulle der udklækkes kritiske studerende, der var deres samtid bevidst, og som selvbevidste kunne forlade universitetet for at tage samfundet til debat.

Ingen opposition
Siden dengang er der sket en masse med universitetet og verden udenom. Modviljen mod universitetet udefra er aftaget i takt med de politiske fronters optøen. Vi har opnået accept af bl. a. vores pædagogiske model, men samtidig må det siges, at de interne problemers betydning i perioder har hobet sig op og bremset udviklingen indadtil.
Her støder myten for første gang sammen med virkeligheden. Myten siger nemlig, at "det er de ydre fjender der har ødelagt RUC's muligheder for at realisere det oprindelige koncept."
For mig at se er vi havnet i en situation, hvor vi er ved at blive overhalet indenom af det etablerede system, der har fornyet sig ved at inddrage elementer fra den RUC'ske model, mens vi på RUC har måttet "spise" nedskæringer og tilpasninger.
I dag hedder det minimum 50 pct. kurser, normalforudsætninger og tre gange så mange studerende pr. vejleder som ved starten i 1972.
Det burde skære i ørene på enhver med tilknytning til centeret.
Vi er havnet i en situation, hvor vi ikke længere er i opposition til noget som helst, hvor der ikke er plads til eksperimenteren og fornyelse, og hvor vi har underordnet os den rationelle målorientering, der præger resten af det etablerede system.
Man fristes til at sige, at vi er blevet en del af det etablerede system.Hvor befinder de studerende sig henne i denne sammenhæng?
Bærer de noget af skylden for at miljøet er døende? Hvor kritiske er de egentlig?
Grundstammen i den RUC'ske model er som sagt det problemorienterede projektarbejde, hvor de studerende kan arbejde med relevante problemer på tværs af hovedområder og fagligheder ud fra vinkler de finder interessante. Med indførelsen af normalforudsætningskurser og en generel forøgelse af kursusmængden, bliver der mindre tid til projektarbejde og til at arbejde kritisk og eksperimenterende.

Alene frem for grupper
Det er selvfølgelig utilfredsstillende, men de studerende vælger også selv i langt højere grad end tidligere at skrive projekter alene, frem for i grupper.
På RUC bliver dette problematisk, fordi vejledningen fordeles pr. studerende og ikke pr. projekt.
Det betyder, at der bliver forsvindende lidt feedback til projekter skrevet af enkeltpersoner. Ligeledes er det problematisk, fordi man på RUC ikke som på traditionelle universiteter har kurser, der nødvendigvis lægger sig tæt op ad projekterne og sikrer det faglige overblik.
Hvis man ser på tværfagligheden, som skal sikre at man som studerende kan forholde sig til problemer der ofte ligger på tværs af fagligheder, så støder myten endnu en gang sammen med virkeligheden. Myten siger nemlig, at RUC's uddannelser er tværfaglige. Hvis man ser statistisk på overbygningsuddannelserne, hvor ca. 81 pct. studerer på
en kombinationsuddannelse, hvor man kan vælge at kombinere fag på tværs af hovedområder, så ser det jo meget fornuftigt ud.
Ser man dog på udviklingen af det antal studerende, der vælger at skrive deres speciale som en integreret del af dette forløb, står det sløjt til.
Flere og flere vælger nemlig at skrive deres speciale i ét af deres fag af hensyn til den afsluttende karakter. Den rationelle målorientering vægtes åbenbart højere, når det kommer til stykket.
Sammenholder man det statistiske materiale for uddannelserne med hovedparten af de studerendes noget moderate engagement i studenterpolitik, så synes tendensen at pege i samme retning.

Nødt til at tage stilling
Nu kunne det lyde som om jeg agiterer for at få RUC tilbage i sin oprindelige form, men sådan er det ikke.
I 1972 var der brug for eksperimenteren og oprør, der kunne rode op i tingene, og det blev der.
Siden dengang er der gjort en masse erfaringer på vejledersiden og hos de studerende. Nogle af disse erfaringer er blevet forkastede som firkantede og ensidige marxistiske dogmer, og andre er blevet finpudsede og givet i arv til de studerende, i nogenlunde den form som vi kender dem i dag. Disse erfaringer er ikke kommet til verden let, og det ville være omsonst at kræve, at de nye studerende skulle gennemgå den samme proces for at komme til de samme resultater som deres forgængere.
Alligevel er vi havnet i en situation, hvor vi bliver nødt til at tage stilling.
Dilemmaet består i, at vi på den ene side kan gå i stå og u-kritisk dvæle ved erfaringerne. På den anden side kan vi lære af erfaringerne og derfra arbejde kritisk og fremadskuende.
Godt nok er det blevet sværere at være kritisk, men vel ikke mindre nødvendigt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu