Læsetid: 1 min.

Kommunerne kan konkurrere

Debat
22. oktober 1997

'Kvalitetsprisen for den offentlige sektor' er en hjælp til de offentlige institutioner, der vil noget, og den medvirker til, at der er mange kommunale serviceleverandører. Også om fem år

KVALITET
Hvis vurdering af kvaliteten er livsvigtigt for hele den offentlige sektor og for borgerne, så er der kun grund til at bakke ubetinget op om den nystiftede "Kvalitetsprisen for den offentlige sektor": Kvalitetsprisen er nu ved at bedømme de ansøgninger, som deltager i priskonkurrencens første år. Til november offentliggøres prisvinderne.
Desværre har Kommunernes Landsforening officielt taget afstand fra Kvalitetsprisen. Men heldigvis deltager flere kommuner angiveligt i konkurrencen, og jeg er overbevist om, at mange kommuner og kommunale institutioner ønsker at deltage i de kommende år.

Udlicitering
Det er vel efterhånden erkendt på landets rådhuse, at store dele af den kommunale sektor er eller vil komme ud i en voldsom konkurrence på flere måder:
*Kommunerne konkurrerer indbyrdes om at tiltrække og fastholde gode skatteborgere.
*Institutioner i samme kommune konkurrerer om brugernes gunst.
*Kommunale driftsorganisationer konkurrerer med private firmaer om at levere den service, som byrådet bestiller.
Og konkurrencen sker samtidig med, at hver enkelt kommune med udgangspunkt i lokale forhold foretager sine egne prioriteringer, og samtidig med at institutionerne i kommunerne har helt forskellige forudsætninger.
Danmark befinder sig som bekendt i starten af en udliciteringsbølge, der vil rulle over landet i de kommende år. Man kan forudse, at over en tredjedel af de klassiske velfærdsydelser (f.eks. børnepasning og ældrepleje) vil være på private hænder i løbet af fem til otte år. Så de kommunale driftsorganisationers pris og kvalitet bliver målt og sammenlignet med private udbyderes pris og kvalitet.
Arbejdet med og metoden bag Kvalitetsprisen er en hjælp til de offentlige institutioner, der vil. Og Kvalitetsprisen medvirker til, at der er mange kommunale serviceleverandører - også om fem år.
Det er nemlig ikke kun Kvalitetsprisen, der fordrer ledelse, dokumentation, måling, sammenligning og kommunikation. Det gør fremtidens brugere og borgere også.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her