Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

31. oktober 1997

Georg Metz -sløv og slap
28. OKTOBER - Jeg synes, det er ærgerligt, at Georg Metz i sin ugekommentar (25. oktober) ikke tager udfordringen op fra Naser Khaders indlæg i Information den 18. oktober. Khader efterlyste en nuanceret og åben debat, hvor også
de ubehagelige handlinger som en del af de etniske minoriteter foretager sig, ikke bliver fejet ind under gulvtæppet.
Men det orker Metz ikke tage stilling til, han vælger i stedet den nemme løsning med for 117 gang at brodere lidt på standardteksten om fremmedhad, som han har haft liggende på harddisken og genbrugt i mindst fem år.
Det er s'gu for slapt. Og endnu engang illustreret med et billede af en vis Kjærsgaard.
Det er for sløvt. Oven i købet er teksten 'peppet' op med at tildele anderledes tænkende øgenavne og kommentere deres udseende. Ups!
Med andre ord, hvis man er bekymret over nogle af de udviklingstendenser, som blandt andet Khader nævner, så er der ifølge
Metz kun én konklusion. Så tilhører man kategorien: Jeg er ikke racist... men nu stemmer jeg på Pia Kjærsgaard.
Måske Georg Metz skulle overveje at komme i praktik hos Jesper Juul Jensen, som dagen før (24. oktober) præsterede et gedigent stykke journalistik, med påvisning af Dansk Folkepartis manipulation af tallene vedrørende dansk indfødsret. Her var et herligt eksempel på, hvordan offentliggørelsen af alle navnene førte til reel oplysning om betingelserne for at opnå statsborgerskab. Det burde altid være Informations linie, ikke specielt originalt, men hæderligt.
Frem i lyset med kendsgerningerne, behagelige eller ubehagelige, så må den enkelte tage stilling.
I øvrigt synes jeg, det er en ejendommelig argumentation, at det er racistisk og højreorienteret, hvis man finder det problematisk, at familiesammenføre to unge i et arrangeret (tvangs?) ægteskab.
Undertiden en helt grotesk situation, med en pige opvokset i Danmark og en ung mand fra Pakistan eller Tyrkiet. En mand, der efter islamisk skik skal være familiens overhoved, men som af gode grunde
ikke kan tale dansk, ikke har kendskab til danske forhold og i øvrigt ofte har en meget mangelfuld skolegang fra hjemlandet.
Ikke overraskende kan ansatte på kvindecentre, daginstitutioner, skoler, socialforvaltninger, politiet med mere ofte berette om ulykkelige følger af en sådan familiesammenføring.
Khader peger på en række problemer i sit indlæg, og jeg er enig med ham i, at de bør diskuteres åbent.
I modsat fald bliver konsekvensen, at en del af befolkningen føler sig så trængt af de politisk korrekte, at de i deres afmagt søger til Dansk Folkeparti.

Ove Møller Thomsen
Limfjordsvej 6
2720 Vanløse

Hvid mands blodrus
22. OKTOBER - DR1. Endnu et eksempel. Journalist Ole Thisted lader, som om han taler med Borgmesteren af Odense om flygtninge og indvandrere. Han spørger om, hvor mange somaliere der bor i Odense. Borgmesteren svarer, at Odense huser 11 procent af de somaliere, der er i landet - og 90 procent af dem, som bor på Fyn, så nu må vi lukke landet. Journalisten spørger om , hvor mange mennesker der bor i Voldsmosekvarteret. Borgmesteren svarer, at mængden af indbyggere svarer cirka til Nyborg Kommune.
Journalisten spørger om, hvor mange tosprogede der bor i Voldsmosekvarteret. Borgmesteren svarer, at der er en skole i kvarteret, hvor 76 procent af eleverne er tosprogede. Og at der er en anden skole i et andet kvarter i Odense, hvor der kun er nulkommaseks procent tosprogede elever. Og at det er regeringens skyld.
Journalisten lader som om, han har fået sine svar. Søgen efter indsigt og forståelse er fordampet, tilbage søler demagogien sig i en vulgær blodrus. Hvis dette var indledningen til en borgerkrig, var det ikke de få tosprogede, der startede den. Det gjorde de mange ansvarsløse, der ganske mistede det ene sprog, de havde ejet.
Så lad os da få den krig. Eller lad os få fred. Til at tale sammen. Om vigtige ting.
Thomas Riis
Marselis Boulevard 28, 12
8000 Århus C

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu