Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. oktober 1997

Sarkasme
13. OKTOBER - De højreorienterede, de er som en skarp sarkasme, der har materialiseret sig i en flok dumme svin, for hvem sarkasmen ikke længere er sarkasme,men derimod, hvad de har på hjertet. Og kalder de sig Abrahams børn, altså kristne, så skal I vide, at de er børn af løgnens fader, der er ingen sandhed i dem, de dyrker den store løgn, fordi deres profitbegær, gør det nødvendigt for dem, at føre så mange som muligt bag lyset. Kommunisterne derimod er rigets børn, selvom de måske ikke ved det, thi de ved at grunden til, at de rige ikke kan komme ind i riget, er fordi, at man der, ligesom SUKP gjorde det, dyrker kærligheden til de to første bud, i stedet for kærligheden til mammon. (Forkortet af red.)

Thorben L. Pedersen,
Frederikssundsvej 259 I, st.tv. 2700 Brønshøj

Nyrups bedrag
9. OKT. - I stedet for det velkendte vælgerbedrag, hvor Nyrup taler om "stramninger" overfor vort groft misbrugte flygtninge- og indvandrerpolitik, som er fuldkommen værdiløse, burde han i stedet have sagt følgende i sin højt opreklamerede åbningstale i Folketinget: "Som politikere i et demokratisk folkestyre er vi kun talsmænd, der er sat på tinge af vælgerne, og som sådanne skal vi varetage vælgernes interesser, ikke vore egne.
Da modstanden imod vor flygtninge- og indvandrerpolitik har været stærkt stigende gennem alle årene, vil vi ikke længere optræde i rollen som små politiske diktatorer og bare kynisk presse en sådan politik ned over ørerne på en forsvarsløs befolkning, blot fordi det er det letteste og mest bekvemte for os selv, da vi jo inderst inde godt selv ved, at fortsætter vi denne politik, vil det ende med nationalt selvmord og give kommende generationer en mareridtagtig tilværelse, med en masse ufred, som det er sket i alle andre multikulturelle samfund.
Derfor vil jeg hermed udskrive en bindende folkeafstemning, hvor følgende spørgsmål skal besvares: "Ønsker De Danmark helt udmeldt af FN's flygtningesamarbejde, og grænserne lukket som de har været det gennem hele vor 1000 årige lange historie på nær de sidste 30 år"? "Ja" eller "Nej"!
Men sådan sagde Nyrup desværre ikke. Han havde i stedet travlt med at bluffe os, for ikke at tabe ansigt, medens folkets foragt og politikerlede bare vokser og vokser.

V.G. Jensen,Uplandsgade 22
2300 København S

Man merkt
die Absicht
10. OKT. - Jeg måtte læse bagsidelederen 8. oktober, "Digitalt demokrati", flere gange.
Jeg forstår stadig ikke Bjarke Møllers anvendelse af ordet digital. Hvad menes med "Digitalt demokrati", "...dårlige digitale resultater i meningsmålingerne..." og "...snart digitalt tv-underholding..."?
Jeg må konkludere at digital er et negativt ladet ordet, der skal give associationer i retning af noget fordummende og udemokratisk.
I forsidekommentaren om Che Guevara skriver Jan Stage, at de unge er "...godt trætte af udsigten til et livsforløb med e-mail, internet og drømme, som kun de elektroniske medier og ugebladene drømmer for dem".
Og gudhjælpemig om ikke Information den 6. oktober vælger at illustrere en ellers udmærket artikel om den digitale verden, "En økonomisk revolution", med en nøgen kvinde!
Hvad er formålet med denne upræcise, usaglige stempling af den digitale tidsalder? Vil I tale til Jeres læseres ubevidste frygt for den teknologiske fremtid? Sensationspressen kunne ikke have gjort det bedre.
Hvornår indser I på Information, at den digitale tidsalder i bund og grund er frisættende og indeholder enorme muligheder for demokratiske kræfter?
Ikke enig ? Lad os så få en saglig debat!

Valdemar Børsting, direktør, Netscape Danmark

Nødgaards fordrejninger
10. OKT. - Under Folketingets åbningsdebat kunne man høre Poul Nødgaard fra Dansk Folkeparti udtale sig med stor omsorg om, hvordan socialdemokraterne hjemme i hans lille landsby er dybt bekymrede for og utilfredse med den danske flygtningepolitik.
Se, nu bor jeg i den samme landsby, som hr. Nødgaard, og jeg er endda socialdemokrat. Jeg vil ikke, som hr. Nødgaard åbenbart mener, at han kan, udtale mig på alle landsbyens socialdemokraters vegne, men som mangeårigt bestyrelsesmedlem i partiforeningen vil jeg sige, at hvis jeg har mødt bekymring, så går den snarere på den måde, hvorpå hr. Nødgaard fører sig frem både lands- og kommunalpolitisk, og de socialdemokrater, jeg kender, har ikke den store lyst til overhovedet at diskutere flygtningepolitik med hr. Nødgaard. Dertil finder vi hans synspunkter for frastødende.
Hvad angår den utilfredshed med flygtningepolitikken, som hr. Nødgaard påberåber sig, så ligger det jo sådan, at de fleste af dem, der udtrykker denne utilfredshed, i virkeligheden ikke er utilfredse med den reelle flygtningepolitik, men med de løgnagtige forvrængninger af den som de to fremskridtspartier hånd i hånd med bl. a. Ekstra Bladet forgifter debatten med. Spørger man nemlig folk, der er utilfredse med f.eks. antallet af flygtninge eller udgifterne hertil, hvor store disse tal egentlig er, får man som oftest svar, der er vildt overdrevne, tit med et nul for meget til sidst!
Jeg er egentlig ikke så bange for et valg med flygtninge som tema - men så skal valgkampen vel at mærke handle om virkeligheden, ikke om Nødgaard og Co.'s fordrejninger og myter.
(Forkortet af red.)

Per Vadmand Degnebakken 7
4100 Ringsted

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her