Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

Debat
18. oktober 1997

Burcharths subjektive stil
10. OKT. - Jeg sad tilbage med en ret dårlig smag i munden efter at have læst en af jeres forsideartikler i Information mandag 6. oktober.
Det drejer sig om Martin Burcharths artikel "Vækkelsesbølgen rammer Washington". Det som går mig på, og flere andre, som har set artiklen, er den ironiske og meget subjektive måde, som Burcharth beskriver mødet på. Den synes meget farvet af Burcharth, som åbenbart ønsker at fremstille kristne på en latterlig måde.
Det er meget fint, når I øverst på jeres forside skriver, at I er en avis, som er "uafhængig af partipolitiske og økonomiske interesser"; og dermed er I vel også for det meste respekteret. Men denne uafhængighed synes, af artiklen at dømme, ikke at gælde trosretninger. Jeg vil have svært ved at forestille mig - og ville ej heller ønske - at I på lignende uobjektive måde ville skrive om det andet møde, der nævnes i artiklen. Dette blev ledet af den muslimske Louis Farrakhan.

Jakob Nejsum

Burcharth svarer
Jeg har spekuleret over, hvorfor nogle læsere har følt sig stødt over min beskrivelse af vækkelsesmødet i Washington. Mit indtryk er, at vi står overfor en kulturkløft mellem Amerika og Danmark.
Budskabet i min artikel var aldeles ikke ironisk. Stilen finder jeg ved genlæsning heller ikke subjektiv. Nejsums dom overrasker mig endvidere, fordi jeg nærer en god portion sympati for Promise Keepers (PK). Det turde været fremgået af min baggrundsartikel fra 4. oktober, hvor jeg citerer flere sympatisører, der kan rubriceres som venstreorienterede og nær mandebevægelsen. Her behandler jeg endvidere det religiøse aspekt ved PK ret detaljeret og efter min formening på en seriøs og proper facon.
Når min artikel nu klandres for at fremstille kristne "på en latterlig måde", kan det kun skyldes, at Nejsum bærer danske briller. Herovre er der absolut ikke noget latterligt ved, at PK's grundlægger er en tidligere fodboldtræner og kalder sig træner i stedet for leder, at mænd på plænen i Washington råber Je-sus som var det et heppekor for et fodboldhold, at PK er opbygget som en amerikansk virksomhed med direktør, vicedirektør, finansdirektør, etc., og at man naturligvis anvender moderne kommunikationsteori for at få budskabet ud til hele verden.
Amerikanere finder det heller ikke latterligt, at man i kraft af en religiøs vækkelse måske kan løse nogle sociale problemer. Hvorfor ikke? Denne fandenivoldske indstilling er måske deres styrke.
Beklager, jeg kan ikke tage hensyn til kulturkløften, når jeg rapporterer om amerikanske samfundsforhold. Jeg bruger mine øjne og øren til at signalere fænomener herfra, såvidt muligt uden en forudindfattet mening. burch

Det tavse flertal misbruges
9. OKT. - Angående Carsten Aggers indlæg "Fanatisk natiomalisme" i Information 8. oktober.
Carsten Agger lægger i sit indlæg ud med, at "mange danskere" tilsyneladende skulle være enige med Dansk Folkeparti og Fremskridtspartiets invandrer-hetz og fremmed-had.
Jeg synes i den anledning, at jeg vil fortælle, at jeg ikke er enig, og jeg kender heller ikke særligt mange, der er. Det er blot typisk for organisationer, der baserer sig på usandheder og ubegrundede påstande, at påstå, at de "taler på det store tavse flertals vegne", uden i den andledning at have spurgt dette "store tavse flertal".
Om det så er Dansk fasci... (undskyld) Folkeparti, Fremskridtspartiet eller Moral Majority i USA er ligegyldigt, idéen er den samme, nemlig at mene, at flertallet er enige.
Det er derfor befriende at høre Enhedslisten stå frem og sige, at de er villige til at miste stemmer på at kræve at vores indvandrere og flygtninge behandles anstændigt. Jeg tror ikke Enhedslisten kommer til at miste stemmer på den klare holdning, tværtimod. Jeg ved i hvert fald, hvem jeg stemmer på til næste valg.

Malene S. Nielsen Flagga
MANIELSEN@nbivms.nbi.dk

Vindmøllemonstre
10. OKT. - Mange borgere udtrykker for tiden deres bekymring for planerne om at tilplastre Danmark blandt andet Københavns Havn med grimme vindmøller. Og der er så sandelig god grund til at være på vagt mod en sådan ødelæggelse af miljøet.
I Dansk Folkeparti har vi i flere omgange rejst sagen i Folketinget og også Østerbro Lokalråd vil nu se på sagen, ligesom Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse har protesteret kraftigt.
Placeringen af vindmøllerne vil givet være beklagelig for de mange turister, der hvert år besøger Københavns Havn via krydstogtsskibene, men endnu værre er det dog for de sagesløse lokale beboere, der skal tvinges til at se på monstrene.
For en gangs skyld kan vi håbe, at politikerne vil overveje at tage lidt hensyn til den danske befolkning og den danske natur, som vi alle holder så meget af, og afvise bygningen af de grimme vindmøller i et af Danmarks flotte udsigtsområder.

Peter Skaarup, sekr.-chef, Dansk Folkeparti
Christiansborg
1240 København K

Molbohistorie
12. OKT. - På de fine nye reklamestandere (der intet har at gøre med busstoppesteder, men som nok skal afløse de skrantende vejtræer bl.a. langs med Amager Boulevard) er jeg og andre hele sommeren igennem blevet bombarderet med Carlsbergs og Tuborgs flotte, farvestrålende reklamer med det underforståede budskab "Drik mere".
Men pludselig, da det dårlige efterårsvejr satte ind, var de 11erstattet af en plakat i triste blågrå farver med billedet af en panderynkende mand med overskriften "Drik mindre", underskrevet af Sundhedsstyrelsen. Fortvivl dog ikke. For nu skal Carlsberg have jubilæum og er tilbage med en strålende plakat med overfyldte ølglas med dannebrogsflag (!), så vi atter kan være glade.

Helge Seideling Jacobsen
Kongelundsvej 91
2300 København S

Dødsstraf i USA/Texas
At være foragtet
I den grad forhadt
Den evige trykken
af den mørkeste Nat

Fremtiden er borte
Taget af dem
som råber på justice -
men kun mættes af hævn

'Folket' ser op på
dommere, medier
og anklagere
Som fra starten har patent
på 'sandheden' i retssager

"Vi gør effektivt regnskab,
gør vores hus grundigt rent
'Uskyld?' Ikke hér!
(Og det er jo for sent!)"

"Politik er jo altsammen
møg-kompliceret
Og vælgerne vil helst
ha' det hurtigt serveret"

"De dødsdømtes krop
vil vi ha' og deres sjæl
Hele vejen til briksen
og når de slås ihjel"

Og dødsstraffens under
rider lystigt afsted
Videre! på brændstof
af Magt, Løgne og Had

Dorthe Andersen,
"Komiteen til hjælp for Thomas J. Miller El"
Prinsensgade 30, 4.,
9000 Aalborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her