Tak til de frittænkende
6. OKT. - Jeg ønsker at takke de frittænkende vælgere, som stadigvæk ønsker et demokratisk Danmark.
Jeg ønsker også at sige tak til alle erhvervsledere der tør give udtryk for deres personlige mening på trods af Uffe Ellemann, som jo generelt ikke ønsker ytringsfrihed til chefer i finansverdenen eller andre med en anden mening end hans.
Jeg ønsker at minde om at en af vor toppolitikere Mimi Jacobsen for åben skærm sagde, at "danskerne er dumme" efter vi på demokratisk vis havde stemt nej til EU.
Jeg ønsker at fremhæve at Svend Auken endelig har indrømmet, at vi er i EU af politiske grunde, og at vi sagtens kan klare os økonomisk udenfor EU (men måske får han nu også mundkurv på).
Jeg ønsker at sige tak til alle de seje danske statsborgere, som stemmer nej til EU-valget, for det er en sej kamp i øjeblikket. P.t. virker det som om at radio og tv kun er ejet af EU tilhængere, men måske mener journalisterne også, at vi er for dumme til at gennemskue deres røgslør eller endnu værre - måske er de blevet pålagt opgaven af politikerne.
Musette Rosenstand
Gl. Strandvej 28
2990 Nivå
Sprogforurening
7. OKT. - "Den aktuelle debatforurening" er emnet for Informations leder den 7. oktober, hvor mlk beskriver, hvordan forureningen angående den sproglige behandling af flygtningene vokser i partierne og i medierne.
Desværre kan Information selv ikke sige sig helt fri for sprog-forurening ved at komme med antydning uden dækning. Inf.s leder 22. september omtalte JuniBevægelsens landsmøde og fordrejede udtalelser om bevarelse af vores grænse som værende vendt mod "de fremmede".
Hvorfor denne mistænkeliggørelse? Var det smitte fra JyllandsPosten?
Der er intet i JuniBevægelsens landsmødematerialer, som Information må kende, der blot antyder diskrimination af fremmede, tværtimod. Vi taler klart i mod den forstærkede politikontrol, som vil blive en naturlig følge af Schengen-aftalen. Det "vil især gå ud over medborgere med en anden hudfarve". Vi fordømmer opbygningen af høje mure omkring EU, som kun har til formål at holde fremmede ude. Vi berømmer det gode samarbejde, der i mange år har været over grænsen til gavn og glæde for borgere på begge sider.
JuniBevægelsen har aldrig idylliseret nationalstaten og hævdet, at danskere er bedre end andre. Men det er vigtigt at vide, hvor man hører til. Det er vigtigt at vide, hvor dansk lov hersker og at vide, at inden for denne grænse har danskerne ansvar for, hvordan f.eks. flygtninge behandles. Ved at flytte beslutningerne til Bruxelles forflygtiges ansvaret.
JuniBevægelsen ønsker fortsat den grænsepolitik, der har hersket i enighed om i dansk politik i over 40 år. Det er der vel ikke noget diskriminerende i?
Aase Bak-Nielsen
Skalsvej 14
9240 Nibe
Diktatorer savner ikke demokrati
8. OKT. - I Information tirsdag 7 okt. findes tankevækkende interviews om universitetsloven med ledere fra universiteterne. Disse mener tilsyneladende ikke, med undtagelse af RUCs rektor, at der er noget galt med universitetsloven.
På baggrund af artiklen kunne man få det indtryk at de studerende står alene med deres utilfredshed. Dette er ikke tilfældet. Den 1/10 var universitetsloven på som diskussionspunkt i RUCs konsistorium. Den debat der blev taget dér, viste efter sigende at det ikke blot er studenterne, men stort set hele konsistorium, der er bekymrede over den manglende garanti for demokrati i universitetsloven.
Det er dybt bekymrende, når eksempelvis prorektor Kim Brøsen fra Odense universitet kan udtale om de studerendes manglende indflydelse: "Jeg kan godt forstå frustrationerne over ikke at blive inddraget, men det kan ikke være anderledes." Bedre illustration af problemerne med den nuværende universitetslov, skal man lede længe efter. Nu sidder alle godt, sagde katten - den sad på flæsket.
Frederik V. Christiansen, Studenterrådet, RUC
EU-vejrsskyen
8. OKT - En forsideleder i Inf. d. 6. ds. nævner til slut den uvejrssky, der kan trække op på Nyrups himmel, fordi "regeringen kan risikere til foråret at rende ind i et folkeafstemningsnej til Amstertraktaten, båret igennem af de to fløje i dansk politik, som... osv."
Hvornår vil dansk presse begynde i EU-sammenhæng at nævne, at der ved næste folketingsvalg også vil figurere et parti, DEMOKRATISK FORNYELSE, som er stiftet netop for at prøve at samle stemmerne fra unionsmodstandere fra midten af dansk politik?
Jeg mener, det er unfair, at et opstillingsberettiget parti skal vente på, at en valgkamp til folketinget er indledt, før det kan tælle med i relevante sammenhænge.
Niels Langdal Nielsen
Nørregade 43B
Odder