Læsetid: 2 min.

LÆSERDEBAT

8. oktober 1997

På Herrens mark
3. OKT. - Om det er korrekt, hvad Nina Kofoed beretter om ægteskabslovgivningen under den danske enevælde i sin kronik 30. september om kirkelig velsignelse, skal jeg ikke udtale mig om, men det påstået bibelske grundlag er det ikke. Det var faktisk en pligt at gifte sin med sine broders enke, dersom hun var sønneløs. En trafik, der også var gældende på Jesu tid, og som ikke gav anledning til kritiske bemærkninger fra hans side (Mat. 22, 23 ff).
Trivielt er det desuden at henvise til flerkoneriet som ægteskabsform (ganske vist ikke sanktioneret i Nye Testamente, men jo altså dog med prominente repræsentanter som patriarkerne og den kong David, som også Jesus henter sin Kristus-titel fra).
Der er næppe nogen tvivl om, at det (i det mindste) gjorde det lettere med diverse arrangementer til venstre hånd, som heller ikke enevælden var ukendt med.
Selv med biblen som retskilde var man også den gang på errens mark - uanset navneord blev skrevet med stort.

Thorkild Grosbøll
Sognepræst Taarbæk
Edelslundsvej 2
2930 Klampenborg

Fanatisk nationalisme
6. OKTOBER - Dansk Folkepartis enkle og populistiske budskaber møder stor opbakning i befolkningen; på tv blev vi 5. oktober vidner til en spektakulær scene fra partiets landsmøde: korthårede unge mænd med hvide skjorter, kortklippet hår og en aggressiv holdning marcherede ind med faner som optakt til det egentlige spektakel: udslyngelsen af eder og forbandelser mod alle afvigere, først og fremmest "de fremmede", som om det var nogen særligt homogen gruppe.
Vi har hørt det før, og ved hvem Pia Kjærsgaard og andres hetz plejer at ramme: indvandrere, AIDS-syge, narkomaner, homoseksuelle, autonome, bistandsmodtagere, osv. Kort sagt de nemme ofre, alle, hvis kultur, holdninger eller levevis eventuelt kunne tænkes at udfordre den selvgode parcelhusborgerlighed, der med sin smålighed vel er den største skamplet overhovedet på vort samfund.
Ekstra Bladet bærer brænde til bålet med Stürmer-agtige kampagner mod fremmed og andre afvigere; samtidig roses såvel Ekstra Bladet som Dansk Folkeparti af Søren Krarup, hvis indædte antiparti mod tilsyneladende alle muslimer tidligere var for ekstrem til at være stueren.
Men de dage er tilsyneladende forbi. I begyndelsen af 30'erne mistede Tyskland sin menneskelighed til fordel for en fanatisk nationalisme baseret på afsky og had for alle afvigere, "lumske" jøder, "degenererede" homoseksuelle og handicappede.
Er det samme ved at ske i Danmark i 90'erne? At Dansk Folkepartis latterlige propaganda overhovedet kan tages alvorligt er desværre et alvorligt signal herom.

Carsten Agger
Vestergrave 37A, 2.
8900 Randers

Åbent brev til Svend Auken
6. OKT. - Kære Svend Auken, jeg tillader mig hermed at genfremsende indholdet af mit brev af 26. september.
USA planlægger i deres Cassini mission 13. oktober at opsende en raket med 32 kg plutonium.
Risikoen for opsendelsesstyrt/eksplosion er omkring 1 procent.
Risikoen for såkaldt reentry er omkring 1:1.000.000 jævnfør NASA's egne beregninger.
Ved en reentry vil Plutoniumet med stor sandsynlighed blive pulveriseret og spredt over store dele af kloden. Ifølge uafhængige videnskabsfolk vil dette betyde at op imod 50 millioner mennesker omkommer af heraf forårsaget cancer indenfor en 50-årig periode. Desuden er de genetiske følger for menneskeheden sandsynligvis alvorlige.
Er risikoen acceptabel? Risikoen er en del højere end sammenlignet med f.eks. kernekraftværk, og konsekvenserne af en ulykke er langt alvorligere.
En kort redegørelse findes på internettet: http://
www.ecomall.com/activism/
karl.htm

Philip Hoelgaard
phh@dde.dk, pcoh@diku.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu