Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

7. oktober 1997

Det blinde øje
3. OKTOBER - Arne Victor Nielsen mener (3.10.), at politiets nye apparater til automatisk hastighedsregistrering er i stand til at gøre folk til lovbrydere - uden at de selv ved, at de er det.
Enhver bilende filosof kan ved at kaste et blik på sin egen indbyggede hastighedsmåler til hver en tid, i fuld frihed og uafhængigt af politiets lurende kyklopøjne registrere om (og i hvilken grad) han er lovbryder. Og endnu kan han selv justere sin videre færden ad lovbryderoverhalingsbanen.
Men lastbiler har længe været påtvunget registrerende, indbyggede fartsladderhanke. Er det mon dem, der har gjort så mange erhvervschauffører til daglige lovbrydere, selvom de godt ved, at de er det?

J. Hejgaard, fartsynder
Prs. Mavies Allé 12
1908 FC

Brobyggerstøtte
3. OKTOBER - Efter at have læst læserbrevet "Populisme", af Annemette Nyborg, føler jeg trang til at udtale følgende: Som kurdisk/Tyrkisk tolk, pædagog studerende er jeg meget enig i Naser Khaders betragtninger angående muslimske kvinder i Danmark.
Hans bog Ære og skam giver ikke-muslimer et glimrende billede af den muslimske hverdag og en god baggrund for at forstå den muslimske kultur og tradition.
Jeg opfatter Naser Khader som brobygger mellem dansk og muslimsk kultur, og jeg forstår slet ikke Annemette Nyborgs angreb.
På mig virker hele læserbrevet som et 'surt opstød'.
Der er stadigvæk brug for megen oplysning angående muslimske borgeres situation i Danmark, og jeg synes Khader gør et udmærket arbejde, og jeg vil støtte ham i det han arbejder med.

Sengil Deniz

Et liberalt politbureau?
2. OKT. - Henrik Gade Jensen har flere gange her i avisen krævet at de venstreintellektuelle går bodsgang for deres påståede totalitære tilbøjeligheder. 30. september er turen så kommet til Jens Nauntofte, der dog ellers ikke ligefrem har tilhørt venstrefløjens hårde kerne. Men Nauntofte har haft den frækhed at hævde, at man som journalist må kunne "interviewe Hitler, Stalin, Pinochet, Mao Zedong og for den sags skyld satan selv. Forudsat at man... stiller nogle kritiske spørgsmål". Det synspunkt brændemærkes af HGJ som en helt utilstedelig moralsk, religiøs og ideologisk relativisme.
Relativisme er da også det sidste man vil finde hos HGJ og hans meningsfæller. Tværtimod finder man en forbløffende skråsikkerhed i troen på egen ret. Men HGJ skylder os nu alligevel en forklaring på, af hvem og hvordan det skal afgøres hvilke synspunkter, der er så moralsk, religiøst eller ideologisk uanstændige, at de ikke bør viderebringes af selv kritiske journalister. Kan vi nøjes med at forlade os på journalisternes selvcensur?
Dette sidste indlæg fra HGJ's pen er det hidtil tydeligste eksempel på, hvordan den liberale kritik af venstrefløjen efterhånden helt har tabt jordforbindelsen, og nu truer med at ende som spejlbillede af de tendenser, den påstår at kritisere.
(Forkortet af redaktionen.)

Lars K. Christensen
Christianehøj 97
2860 Søborg

Et socialdemokratisk Europa
3. OKT. - J. O. Krag sagde ved folkeafstemningen i 1972, at folket ville stemme nej, hvis det fik den fulde sandhed om EF at vide.
Nu siger Ritt Bjerregaard på S-kongressen, at partiet skal have mod til at sige tingene, som de er.
I 1972 snød man altså på vægten - det gav et ja. S-EU-begejstring er nu så åbenbar, at partiet kan klare at melde ud om de såkaldte forbehold, men hvis ikke, er troværdigheden stadig på spil.
Og Ritt bryder sig ikke om snyderi på vægten!
Er sandheden virkelig, at blot Euro-S styrer fælles hær, politi, retssystem, økonomi, miljø m.v., så deler vi gerne vores selvstændighed på vigtige områder med et S-dirigeret centralt system styret fra Bruxelles?
Giv os den fulde sandhed og lad os så afgøre, om EU-reguleringer i nationale forhold er bedre end Folketingets beslutninger på de forskellige politiske områder.
(Forkortet af redaktionen.)

Torben Thomsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu