Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
6. oktober 1997

Bille om Bob
30. SEPT. - At alle de andre til stadighed bliver ved med at kolportere urigtige oplysninger om Bob Dylans sygdom i foråret, er til at leve med. Men at den mindst ringe også (29. 9.) gør det, det er næsten ikke til at bære.
Der er blevet skrevet ufattelige mængder af spaltemetre om histoplasmosis siden den dag sidst i maj, hvor Bob Dylan atter var på alles læber for en kort stund. Jorden rundt. Der var endog dem, der skrev, at han rent faktisk var død! En tjekkisk avis for eksempel bildte sine læsere ind, at havde man pådraget sig histoplasmosis, ville man være død efter fem måneder eller senest to år efter. Men Information er dog den eneste, indtil nu, der har sendt ham seks uger på hospital.
Dylan ankom selv, fulgt af datter Maria, til hospitalet den 25. maj. Inden ugen var omme, gik han atter derfra, selv! På helt egne ben. Men han er fortsat ifølge USA Today 28. august under behandling med antibiotika.
Dylan har ikke haft problemer med hjertet. Derimod havde infektionen sat sig i fedtvævet omkring hjertet. At han skulle have været døden nær, som de fleste medier verden over har udlagt det, må bero på fejlagtige tolkninger af udtalelser fra en New York-læge, som lød, at ubehandlet kunne infektionen være fatal.
En ting er dog ret sikker - havde Dylan på daværende tidspunkt ikke skullet give et antal shows i Europa, havde vi formentlig aldrig hørt om, at han havde pådraget sig en infektionssygdom, som i titusindvis af mennesker årligt pådrager sig i USA.
Var man overhovedet i tvivl dengang i maj, da Bob blev syg, kunne man have lært et par lektioner om mediefordrejninger. Men hold dog nu op!
John Faldborg
Favrbyvej 36
4654 Fakse Ladeplads

Flødeskum på lokkemaden
29. SEPT. - Den 12. september skriver Elisabeth Møller Jensen i Information spalte op og spalte ned om al den ligestilling, mændene i EU vil sørge for, at vi kvinder vil få, hvis vi stemmer ja til Amsterdam-traktaten.
Der er noget, du helt har misforstået, Elisabeth. Amsterdam-traktaten handler om mere centralisering af penge og magt. For så at få det til at glide let ned østpå og arbejdsløsheden. Og så er "de evindeligt kværulerende kvinders" krav om ligestilling lige taget med som flødeskum på lokkemaden.
Men det er ikke det, slagsmålet (valget til foråret) gælder. Det er, om der skal flyttes endnu mere magt og økonomistyring fra Danmark til EU, eller om vi fortsat vil bestemme selv i vort eget land.
Valget gælder ikke, om vi skal have mere ligestilling, for den har vi jo allerede - i hvert fald på papiret!
Eina Berg
Georginehaven 35
2765 Smørum

Roadpricing er fremtidsmusik
1. SEPT. - Tiderne skifter. SF har krævet bompenge i ca. 10 år, men uden at have haft held til at få andre partier i Borgerrepræsentationen i tale. Men efter Transportrådets rapport om mulige kørselsafgifter for bilister i storbyerne melder nu så godt som alle københavnske politikere ud: Vi må begrænse biltrafikken i København. Ikke mindst efter at Københavns Radio kunne offentliggøre, at over halvdelen af københavnerne var positive overfor idéen.
Det nyopdukkede krav blandt både borgerlige og socialdemokratiske politikere lyder imidlertid hult, da de læner sig op af det mystiske og reelt ukendte begreb, roadpricing. Roadpricing skulle være et sindrigt system, der ved hjælp af bl. a. satellitter skulle kunne bestemme den enkelte bilists nøjagtige rute, og derefter danne dokumentation for en passende afgift for turen.
Et opslag i Ingeniøren d. 5. 9. giver imidlertid ikke de nye 'grønne' politikere vind i sejlene. Roadpricing ligger fem-ti år ude i fremtiden, hvis ellers det er muligt at skabe, slår Jan Kildebogaard fra Transportrådet fast.
Overborgmesteren har også måttet skifte melodi. Gang på gang har han afvist SF's krav om bompenge her og nu, men efter de nye politiske vinde har han bøjet sig. Han er nu åben for tanken om en form for kørselsafgift i København, men han vil nu lige afvente Trafikministeriets roadpricingudvalgs rapport og derefter vurdere mulighederne. Dette angiveligt for at undgå hovsa-løsninger. I mine ører lyder det som om, der vil gå lang tid med denne procedure.
Derfor et råd til københavnske vælgere: Lad ikke politikerne i Borgerrepræsentationen læne sig op ad roadpricing.
Det er en undskyldning, der kun tjener til at forhale en løsning på det stigende trafikpres på hovedstaden. Kræv i stedet bompenge her og nu.
Else Iversen
kandidat til Borgerrepræsentationen (SF)
Haderslevgade 38,
1671 Kbh. V

Færøernes ansvar?
24. SEPT. - Uanset hvad der måtte komme som resultat af den undersøgelse der foregår, stå vel dog én ting fast: Der var færinger, der som usikre skyldnere påførte de store tab.
Så er der vel egentlig grund til at Færøerne selv burde lide i hvert fald en del af taberne.
Jeg, der skriver dette er ikke inhabil bortset fra jeg beundre Færøerne og færingerne for deres særlige kultur og kultur indsats der har virket inspirerende på den øvrige danske kultur på så god og gavnlig måde. Det må ikke glemmes i bitterhed.
M.G.I. Meichin
Olufsvej 6A, st. tv.
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her