Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
1. oktober 1997

Glorificeret psykopati
29. SEPT. - Jeg så forleden The Getaway på tv-2. Det gjorde jeg sammen med en jævnaldrende (jeg er 48 år) og min datter på 18 år.
Efterfølgende gav den anledning til en dyb samtale mellem os to "gamle", der kom vidt omkring. Én af de ting der for mig var temmelig rystende, var den glorificering af hovedpersonerne der var gennemgående hele filmen: samtlige hovedpersoner var dybt kriminelle og de fleste dertil psykopatiske.
Filmen er så vidt jeg ved ikke en b-, c-, eller q-film! Det der "bekymrer" mig i denne forbindelse er, at jeg kom i tvivl, om det er rigtigt, hvad der de senere år har været meget fremme i debatten om "unge og deres forbrug af især voldsfilm". Det er trendy at mene, at man ikke tager skade af den slags film, men jeg kommer meget i tvivl, når man trods alt ved at mange unge bruger megen tid på den slags film.
Min bekymring går på, at den slags indtaget i store mængder, må virke i negativ retning forstået derhen, at man efterhånden får flyttet om på "normerne" inden i sig selv. Det bliver efterhånden gængs, at man løser sine konflikter med voldelige midler. Jeg tror at der er en grænse for hvor "få" film m. m. man skal se, før denne virkning indtræder.
Personligt ved jeg, at mange unge (jeg taler her om 15-20-årige) i deres "festliv" i klubber og lignende alt for ofte enten selv bruger eller overværer andre gøre det, nemlig vold som konfliktløsningsmiddel. Og lur mig om ikke "indtagelse" af film i større mængder af The Getaways art fremme denne proces!

Hans Houmøller
Pilely 1
2610 Rødovre

Hr. redaktør
26. SEPT. - I anledning af Martin Burchart's artikel om bl.a. den republikanske sjæl i "Information" den 19. september: Jeg ved ikke under hvilke omstændigheder Nelson Rockefeller døde, men det skete i alt fald ikke lige efter nederlaget til Goldwater i kampen om at blive republikansk præsidentkandidat i 1964. Nelson Rockefeller nåede dog ni yderligere år som staten New York's guvernør. Og i 1968 gjorde han endnu et forsøg på at blive republikansk præsidentkandidat, hvad ikke var så langt fra at lykkes. Men det blev Nixon, der jo også blev præsident. Nelson A. Rockefeller nåede ikke dette, men dog at blive De Forenede Staters vicepræsident fra 1974 til 1977, og han døde først i 1979.

Thormod S. Andersen
Borgmester Andersens Vej 21,1. th
8400 Sønderborg

Hellerup nedprioriteres
4. SEPT. - I Information den 24. september citeres Bjørn Wahlsteen og Stig Næsh fra DSB for, at den nye DSB -køreplan betyder forbedringer for 97 pct. af passagererne og kun forringelser for de sidste 3 pct. Jeg er meget interesseret i at få at vide, hvordan DSB opgør disse tal. Hvad angår den nye køreplan tvivler jeg på at det kan være rigtigt. Selv rammes jeg af indskrænkningerne i servicen i det Københavnske regionaltogsnet.
Som det fremgår af planerne før og efter køreplanskiftet beskæres antallet af gennemkørende regionaltog mellem Kystbanen og Roskildebanen fra over 30 tog i døgnet til syv. Dette betyder flere skift. Kun et af disse tog standser fremover i Hellerup, mens det var langt over 20 før. Hvad ligger der bag nedprioriteringen af Helle-rup? Regionaltogsbetjeningen fra Hovedbanen til Roskilde indskrænkes desuden med et tog i morgenmyldretiden mellem syv og ni. Selvfølgelig kan man ikke lave forbedringer for alle, men er dem der rammes af disse indskrænkninger med i de 3 pct.?

Henrik Gudmundsson
Brønlunds Alle 25
Hellerup

Gensplejsning, vejen til økologisk landbrug?
28. SEPT. - Modstandere af, at f.eks. roer gensplejses til resistens imod sprøjtegiften Roundup, har bl.a. - argumenteret med, at resistensen kan sprede sig til vilde planter.
Det kan da kun være et argument, hvis man er tilhænger af brugen af
Roundup! - Hvorfor ikke i stedet hjælpe naturen lidt på vej, ved at gensplejse
roundup-resistensen fra roen til de mest udbredte ukrudtsarter i roemarker, og derpå sprede frøene. Så vil kemi-industrien hverken kunne sælge sprøjtemidlet eller den gensplejsede afgrøde. Tilsidst vil alle ukrudtsarter være resistente imod alle ukrudtsbekæmpelsesmidler, der derfor ikke kan bruges, og man vil være nød til at bekæmpe ukrudt på økologisk maner. Det er industrien, der har indledt denne kemiske og gen-biologiske krigsførelse imod de stakkels umælende ukrudtsblomster. Hvis politikerne ikke griber resolut ind, kan ukrudtsblomsternes venner være nødsaget til at gå med i dette gen-rustningskapløb.
Jeg tror og håber, at hvis f.eks. Greenpeace erklærer noget i den retning, så vil politikerne besinde sig, og kemi-industrien vil indse, at de på forhånd har tabt gen-rustningskapløbet, fordi det er kemi-industrien, der hver gang skal opfinde/udvikle det nye "våben" (sprøjtemiddelresistensen), mens ukrudtsblomsternes venner blot kan nøjes med, at kopiere det. - Til sidst, for at forebygge en indvending: at ukrudtsarter er udstyret med resistens imod
Roundup, vil ikke forrykke den "økologiske balance" hverken i roemarken eller omgivelserne, NAR DER IKKE SPRØJTES MED
ROUNDUP, - og det vil jo netop pga. ukrudtets resistens være meningsløst at sprøjte med Roundup.

Klaus Cort Jensen
Nørrebrogade 108 B, 4.th.
2200 København N

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her