Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
23. oktober 1997

EU - på vendelbo'sk
13. OKT. - Tak til Kirsten Auken Nielsen for hendes kommentar til mit indlæg om "Eu - med det hele".
Jeg vidste ikke, at der fandtes en dansk oversættelse og sammenskrivning fra 23. juni. Jeg takker også for bekræftelsen af min oversættelse af artikel A stk. 2.
Jeg forstår bare ikke, hvori din ekstra service består, da indholdet i vore to citerede stykker er ens. Derimod tror jeg ikke den fulde udstrækning af mit "lov-citat" fra Vendsyssel helt er gået ind på lystavlen. "Det vi gør (i Vendsyssel), skal være så lovligt som muligt."
Hvad er det så, der afgør muligheden? Ja, i Vendsyssel er det vendelboerne, så må loven klare sig, som den kan. Amsterdam-traktatens åbenhed og nærhed skal være så tæt på borgeren som muligt. Og hvad afgør så den mulighed? Det gør traktatens hovedmål: en stadig tættere union mellem Europas folk!
Alt, hvad der modarbejder det indre marked og en stadig tættere union med stadig tættere udenrigs- og sikkershedspolitik, er ikke muligt.
Her går grænsen for åbenhed og nærhed. Det sørger en ikke-demokratisk valgt kommission for, og det har man oprettet en domstol til at tage sig af.
Her er det ikke den enkelte mod loven, som spøgen fra Vendsyssel siger. Her er det den enkelte mod det frie marked og en europæisk supermagts udenrigs- og sikkerhedspolitik med atomvåben, det handler om.
Og hvad det kan indebære, har vi set en forsmag på ved anholdelsen af demonstranter under Amsterdam-topmødet i juni. Grove krænkelser af menneskerettighederne, som vor udenrigsminister ikke vil reagere på.
Den form for åbenhed og nærhed ønsker jeg ikke at støtte.

Geo Horn, medlem af SF
Teglværksvej 10
9362 Gandrup

Bare bryster
16. OKTOBER - Jeg vil gerne uddybe Lone Nørgårds harme over de bare bryster i Information, som Tom W. Petersen (16. okt.) ikke forstår. Jeg føler nemlig også den harme.
Kvinder vil gerne anses for lige med mænd. Lige respekterede, for de samme typer af egenskaber: Mod, meninger, begavelse, dygtighed, handlekraft. Men så længe kvindekroppe afbildes som pynt 200 gange hyppigere end mandekroppe, så føler vi os bedømt på vores pynteværdi. Og vores døtre vokser op i en em af, at deres udseende er det væsentligste.
Det gør dem syge i hovedet og i maven.
Prøv selv, mand, at forestille dig et samfund hvor reklamer, formiddagsblade og selv den mest seriøse avis brugte nøgne mandeballer og store pikke som pynt og blikfang. Hver dag. Hele tiden. Øv.
Og så, helt banalt: Så blir jeg da generelt irriteret, når avisen bruger et intetsigende og irrelevant billede til en artikel, uanset emne og motiv.

Sju Thorup
Paradisvænget 9
3400 Hillerød

Sammenligning holder ikke
20. OKT. - Afdelingschef Stefan Samsøe-Petersen skriver 2. oktober, at det er billigt at se DR2 og sammenligner med FM-radioen i 1963.
Nu er problemet blot, at man ikke kan sammenligne de to tinge. Mens FM-radioen kan nøjes med en indendørs antenne, skal man have en udendørs antenne (parabol) for at modtage DR2 og andre satellit-programmer.
Bor man til leje, kræver en sådan antenne husejerens tilladels, og det er jo de færrest husejere, der ønsker deres tag klistret til med antenner. Derfor kan husejeren afvise det.
Måske har man kræfter til en retssag, eller måske vil man ikke gøre sig uvenner med husejeren. Så findes der kabel-tv, hvor man kan se,11 hvad TeleDanmark dikterer, og betale hvad der nærmer sig almindelig tv-licens for hver måned, når man har ventet op til et år på at få tilslutningen. Derfor holder sammenligningen teknisk set ikke.

Anders Brandborg,
Reventlowsgade 10,3.tv,
1651 København V

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her