Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
22. oktober 1997

Med salg eller leje for øje
14. OKTOBER - En prostitueret sælger sin krop, siger man. Og det er noget til Himlen råbende vrøvl, de lejer den ud for en 20-30 minutter adgangen, og til et som regel nøje aftalt formål. Man kan også sige om enhver der udfører manuelt arbejde at han lejer sin krop ud. Det gælder også allehånde modeller, om de står for en maler eller som fotomodeller der sælger tøj, tandpasta og tyggegummi.
Men officielt er det ulovligt at prostituere sig. Ikke desto mindre ved vi jo godt at et samfund ikke fungerer uden. Hvorfor så forbyde noget vi alligevel ikke kan leve uden, i stedet for at trække skattepenge på det? Som vi lige så godt kunne score både moms og 'giftskat' på hash. Tænk bare på hvor meget kriminalitet vi ville blive fri for. Mon ikke det netop er de to ting de financierer våben og motorcykler til gæt-hvem.
"Det er nedværdigende udstille sig selv, og, ikke mindre nedværdigende som kunde at gå til den prostituerede" siger man også. Javist, men enhver ægte kunstner udstiller sin sjæl, sin ulykkelige kærlighed, længsel, sorg, ensomhed, alt det vi kun snakker med nære venner om, til beskuelse for Gud, hver mand og hans kone. Hvis de ellers gider kigge på det. Men for kunstneren er det ikke nedværdigende, tværtimod, og særlig ikke hvis han sælger godt og tjener penge på det. Det er bestemt heller ikke spor nedværdigende, det er ligefrem respektabelt, at læse digte, gå på museer og til koncerter.
Her er igen noget jeg ikke har forstået. Er det mere nedværdigende at tjene penge på kroppen end på en såret sjæl?

Sven Bille
Schacksgade 6
1365 København K

Bid hovedet af al skam - stem DF
17. OKT. - Som SF'er må jeg krumme tæer, når jeg ser Margrete Auken, SF, optræde på slap line i tv og her fortælle, at hun er så u-demokratisk indstillet, at hun er bedøvende ligeglad med, hvad partiets vælgere mener om vor naive udlændingepolitik.
Hun er åbenbart også ligeglad hvor mange vælgere, der forlader partiet, bare hun og partiet kan blive fri for at indrømme, at vi alle har været for naive i relation til vor flygtninge- og indvandrerpolitik, som er så ekstremt let at misbruge, at selv afrikanere kommer hertil efter at have rejst gennem ti til 15 sikre lande, for at kræve asyl her på baggrund af tusindårige gamle indbyrdes klan- og stammekrige på det afrikanske kontinent. Og erfaringsmæssigt betyder det som oftest livslang offentlig forsørgelse.
Denne betydelige økonomiske udskrivning bruges så efterfølgende af politikerne over for borgerne, som begrundelse for, at "vi ikke har ressourcer" til vore syge og gamle, og om 20 år vil den utvivlsomt også blive brugt som begrundelse for, at der ikke længere er råd til folkepensionen.
Vi skal hverken ødelægge vort samfund økonomisk eller kulturelt, ved at tage folk hertil fra meget fjerne kulturer, ofte fra den modsatte side af jordkloden.
Den slags er misbrug og skal stoppes, også selv om det kun kan ske ved, at jeg skal bide hovedet af al skam, og stemme på Dansk Folkeparti, nu da dette desværre synes at være eneste realistiske mulighed. V og K vil jo ikke spor andet end SF, når det kommer til stykket.

Jan K. Nissen,
Nordre Fasanvej 21,
2000 Frederiksberg

Trafikforsker, go'daw do!
21. OKT. - I Information den 20. oktober hævder Lars Klit Hansen, at min kronik om færdselskameraerne (3. oktober) var fyldt med faktuelle fejl.
Han nævner godt nok kun én, men da ramte han nu lidt ved siden af. Lars Klit Hansen kalder sig forsker, godt nok kun trafikforsker. Men en trafikforsker skal vel også kende lidt til den sag, han for skatteydernes penge forsker i.
Ved en enkelt opringning til færdselspolitiet kunne Hansen have fået at vide, at færdselskameraerne ganske rigtigt er bemandede i forsøgsperioden, men det er kun i forsøgsperioden.
Når kameraerne bliver mange nok, skal de skam snurre helt af sig selv, sådan som de allerede gør i andre lande. Det er hele pointen, mand!

Arno Victor Nielsen

Fremmede
21. OKT. - Mon ikke det er sjældent, at dansksprogede forældre føder fremmedsprogede børn?
Det kom jeg til at tænke på, da jeg læste Informations tal om fremmede i går. Avisen oplyste, at syv pct. af børnene i folkeskolen er tosprogede svarende til 40.000 elever.
Jeg gør derfor opmærksom på, at hvis tallet er rigtigt, så er der samlet ganske mange fremmedsprogede i Danmark, hvilket ikke kan aflæses af Informations øvrige tal. Syv procent af befolkningen handler om ca. 350.000 mennesker.
Hvorfor er der ikke sammenhæng i tallene?

Stig Fjord Nielsen
Ingemannsvej 8
4200 Slagelse

Svar: I skoleåret 1995-96 udgjorde antallet af tosprogede børn i folkeskolen 35.951, hvilket svarer til knap syv procent af alle elever i danske folkeskoler. Og hertil kommer så 4.102 tosprogede elever i private skoler.
Tallene stammer fra Fakta om flygtninge og indvandrere, udgivet i fællesskab af Kommunernes Landsforening, Dansk Flygtningehjælp og Mellemfolkeligt Samvirke . Af disse tal kan man ikke udlede, hvor mange fremmedsprogede, dvs. både børn og voksne, der bor i Danmark. fris

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her