Læsetid: 4 min.

Sygehuse - en privat sag?

28. oktober 1997

Venstres Jens Løgstrup Madsen har fået mulighederne i de private sygehuse galt i halsen, og hans idéer peger i retning af en opdeling i A- og B-sygehuse

OFFENTLIGT?
Ventelisterne på vores sygehuse er et problem - det er alle enige om. Uenigheden opstår først i det øjeblik, man begynder at diskutere løsningsmetoderne. Lige netop i sagen om sygehusenes ventelister, bliver denne tendens ekstra stærk. Ideologi er et påtrængende begreb i denne sammenhæng.
Venstres Jens Løgstrup Madsen argumenterer i et indlæg den 21. oktober for, at ventelisterne kun kan forkortes, hvis der sker en ændring af holdningen til privathospitaler - de skal have bedre betingelser. Anledningen er et tv-program for snart længe siden, hvor Poul Nyrup Rasmussen diskuterede venteliste-problematikken med Uffe Ellemann-Jensen.
Jeg vil tillade mig at sætte spørgsmålstegn ved visse af Løgstrup Madsens påstande og argumenter.
Løgstrup Madsen lægger ud med at begive sig ud i en talkrig om, hvilke regeringer der de sidste 20 år har tilgodeset sundhedsvæsenet mest. Jeg har ikke lyst til at spille Sorteper med Løgstrup Madsen. Som han faktisk selv siger, så handler det jo ikke om, hvem der bruger flest penge på sygehusområdet, men hvordan disse penge bruges. Derfor bliver jeg efterhånden lidt træt i mælet, når man endnu en gang skal lægge øre til påstande om, at pengene "fosser ud af statskassen." Og det klæder ikke en ellers sober og saglig debat, at man skal tage stilling til sådanne floskler. Så det lader jeg være med.

Pengene og patienten
Løgstrup Madsen hævder, at det frie sygehusvalg er en papirtiger - at det ikke fungerer i praksis. Hans argument er, at man ikke kan vælge et privat hospital. Det er helt korrekt, men loven om det frie sygehusvalg - der faktisk blev gennemført af Venstre-sundhedsministeren Esther Larsen - giver netop patienten ret til at vælge frit inden for det offentlige sygehusvæsen. Privathospitaler er ikke indbefattet af loven. Jens Løgstrup Madsens argument holder altså ikke.
I V og K's eget forslag til sundhedsområdet skal "pengene følge patienten". Det lyder umiddelbart tåleligt, men der er en række problemer i dette forslag.
Helt grundlæggende bryder forslaget med dansk tradition om, at danskerne skal sikres gratis sygehusbehandling. Det kan Jens Løgstrup Madsen så kalde ideologi - det er fint med mig.
V og K's forslag går på, at patienten skal have mulighed for at blive behandlet på privathospital med tilskud fra det offentlige på 85 pct. af prisen for behandling i det offentlige. Men uanset hvad, kan der ikke laves om på, at 85 pct. offentlig støtte, er det samme som 15 pct. brugerbetaling.

Et A- og B-væsen
Foruden dette faktum, som jeg på ingen måde kan stå inde for, er perspektiverne i forslaget, at Danmark vil få et opdelt sygehussystem. Et privatejet A-sygehusvæsen med brugerbetaling - hvad den så måtte udgøre - og et gratis, offentligt B-sygehusvæsen. A-sygehusvæsenet vil i sagens natur tage sig af de behandlinger der er mest profitable. De vil derved kunne tiltrække de bedste læger og sygeplejersker gennem højere lønninger og bedre arbejdsvilkår. A-sygehusvæsenet vil være for de bedst stillede, der kan betale for ekstra kvalitet og service.
B-sygehusvæsenet vil til gengæld skulle dække det hele - også de tunge og ikke profitable opgaver (langvarig medicinsk behandling, psykiatri osv.) Samtidig - hvilket er en central pointe - vil det offentlige jo stadig stå for uddannelsesopgaverne. På sigt vil kvaliteten i det offentlige sygehusvæsen så falde, fordi det bedste personale siver over i det private. Skrækscenariet er, at vi ender med et sundhedsvæsen, der avler sociale forskelle og ulighed, som vi f.eks. kender det fra USA.

Mere for pengene?
Alt dette vil Jens Løgstrup Madsen nok tage afstand fra. Han påstår tværtimod i sit indlæg, at kvaliteten i behandlingen generelt vil blive bedre på grund af den større konkurrence. Han påstår endda, at de samme læger og sygeplejersker på samme tid vil kunne udføre flere operationer i den private sektor.
Hvis man kender lidt til betingelserne for de ansatte i sundhedsvæsenet, er det svært at forestille sig, at lægerne kan yde mere, end de gør i dag. Og jeg kan godt forestille mig, at nogle sygeplejersker vil undre sig over en påstand om, at de pludselig kan nå mere, fordi de fik en privat løncheck.
Jens Løgstrup Madsen bygger sine betragtninger på, at produktiviteten generelt er højere i den private sektor. En sådan argumentation er ærligt talt misforstået. Vi har ikke at gøre med tømning af skraldespande eller bygning af huse. Det er behandling af sygdomme, vi taler om - og jeg ville personligt ikke være helt tryg ved et lægekorps, der foruden det krævende dagjob også lige har en fritidstjans på et privathospital.
Hvis Jens Løgstrup Madsen vil have bedre forhold for de ansatte, skulle han sige det. Men det ville unægtelig være noget nyt, hvis Venstre pludselig skulle begynde at interessere sig for bedre forhold for de ansatte i det offentlige.

Sikkerhed for alle
I Socialdemokratiet ønsker vi ikke et A- og et B-sygehusvæsen. Vi vil ikke være med til en situation, hvor ansatte suges over i det private, på bekostning af det offentlige.
Vores politik går ud på, at vi skal forbedre kvaliteten af den service, vi kan tilbyde i dag. Men denne serviceforbedring skal finde sted på en måde, så alle kan drage nytte af den.
Vi betaler alle sammen til sygehusvæsenet over vores skat. Vi betaler for uddannelsen af læger, sygeplejersker og øvrigt sygehuspersonale. Så er det kun rimeligt, at vi alle kan udnytte de fagfolk, der kommer ud på den anden side.
Hvis folk vil bruge privathospitaler er det fint med mig, så længe dette marked styrer sig selv. Det er en privat sag.
Men i Socialdemokratiet vil vi ikke være med til en situation, hvor vi støtter det private system, samtidig med at vi suger alle de gode kræfter ud af det offentlige.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu