Læsetid: 2 min.

De uærlige mennesker

Debat
15. oktober 1997

En beretning fra det virkelige liv

INDVANDRERE
Udover Pia Kjærsgaard og fæller er også jeg indvandrere tak skyldig - som det ses af nedenstående beretning fra vort største bysamfund.
Tre timer til check-in i Kastrup og så med SAS til Frankrig, dvs. Iige tid til at løse endnu to forretningsmæssige opgaver i city.
Fra kontoret på Gråbrødreplads går turen forbi den parkerede bil, som skal have ny timebon i forruden, og så ned ad Strøget, tju hej hvor det går!
Lykkeligt tilbage ved kareten i tide ses en seddel i forruden: "Ring venligst på 4052 osv. ang. flybilletter og tasken. M.v.h. Don". (Intet - heller ikke navnet er opdigtet).
Ak ja - tilsyneladende igen uregelmæssigheder med SAS - opringning,og en ungdommelig, lidt ivrig stemme siger: "Jeg har din taske her og kan se på dit pas og flybilletter, tegnebog osv., at du skal flyve snart."
Det isner indvendigt - jeg erindrer, at jeg lagde tasken med alle pengene og akkreditiverne på bagageklappen, da jeg lagde parkeringsbilletten i forruden.
"For at du kan nå maskinen, kommer jeg nu omgående," sagde Don og lagde røret på.
Nervøst vandrede jeg rundt om bilen med en ejendommelig blandet fornemmelse af lettelse og bekymring. Billetter, 3.000 franske francs, danske kroner, plastikkort m.m. - det er dog en post!
Et ældre ægtepar stiger ud af en Mercedes, en lidt overvægtig yngre fyr af en BMW - ingen af dem med mine ejendele. En flerfarvet, let ramponeret østeuropæisk bil kører frem og holder. Ud stiger på een gang fire unge fyre - helt tydeligt førstegenerationsindvandrere, som vi alle ved så meget om. Tak, tak fordi det ikke var den slags, der fandt min..., nåede jeg lige at tænke, da jeg så tasken i hånden på den ene.
Efter den hastige overdragelse siger jeg lettere rystet tak. Præmiering afslås, men nogle penge får jeg dog afleveret med henvisning til tids- og benzinforbruget.
Inden de fire igen kanter sig ind i deres bilen, siger den største, ham med den slidte læderjakke og det sorte karseklippede hår: "Pas endelig på en anden gang, for der er så mange uærlige mennesker her i København."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her