Læsetid: 2 min.

Cyberspace

24. november 1997

Nettet er for socialt orienterede virtuelle mødesteder, lokal dialog og nær-demokrati

I NETTET
Jeg giver Flemming Meyer fuldstændig ret i, at nettet må betragtes som en realitet og at diskussionen bør gå videre til spørgsmål omkring hvordan nettets fremtidige brugsformer opbygges, så vi undgår Bill Gates' og ligesindedes af-sindige vision om nettet som en global reklamefinansieret legeplads. En af mulighederne er at arbejde for at gøre internettet lettere tilgængeligt. Dermed ikke sagt, at jeg anser nettet i dets nuværende udformning for specielt elitært - computer-medieret kommunikation foregår fra mange forskellige samfundslag.
Man kunne minimere de store mogulers indflydelse ved at støtte initiativer der befordrer et større socialt og demokratisk engagement via internettet. Som det er i dag, har nettet ikke nogen større social eller demokratisk betydning i Danmark, men det betyder ikke nødvendigvis at det skal forblive sådan. I USA er der eksempelvis masser af virtuelle fællesskaber, der nok er globalt tilgængelige, men i høj grad fokuserer på lokale forhold. De springer frem over hele landet som nye sociale netværk og måske også som en modreaktion på globalitetens uoverskuelighed. De får pga. deres lokale fokus en vis nærdemokratisk betydning - mere eller mindre intentionelt. I denne type fællesskaber er incitamentet til at hjælpe nye medlemmer igennem tekniske problemer og hurtigt få dem involveret i diskussioner og samtaler, meget stort. På trods af en stor grad af hjælpsomhed er opbyggelsen af virtuelle samfund dog stadig en meget besværlig proces. Internettets interaktivitet kan virke flygtig og diffus på den uerfarne og det kræver en vis vedholdenhed og kontinuitet at engagere sig i og opretholde virtuelle fællesskaber. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at udviklingen i Danmark vil følge den amerikanske, men tendenserne vil givetvis kunne spores i takt med internettets ekspansion.
Eksemplerne på mennesker der engagerer sig i disse sociale netværk og tillægger dem signifikant betydning, er for mange til at fænomenet kan afskrives som teknologiflip. Jeg vil antage, at det vi ser snarere er en i fremtiden meget udbredt social omgangsform. Når internettets brugerflade forbedres yderligere, er det klart at flere mennesker vil deltage. Hvis vi vil skabe et alternativ til Gates-scenariet, må vi opbygge og hver især støtte socialt orienterede virtuelle mødesteder, der kan befordre lokal dialog og nær-demokratisk engagement.
e-mailadresse: Soeren@speak-easy.org

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu