Læsetid: 3 min.

Den franske forbindelse

Debat
22. november 1997

Som EU-borger har man vel ret til information om sine naboer, eller hvad?

Medier
Alvorligt skuffet over ikke at kunne se den franske TV5-kanal i Danmark længere eller den fransk/tyske kanal ARTE - især når man har tilsluttet sig hybridnet og abonneret på 'den store pakke' alene af den grund - måtte man ty til radio'en. Den gode gamle radio ved man da hvad er.
RFI - Radio France Internationale gik da også fint igennem på mit ny stereoanlæg, der var anskaffet netop for at jeg kunne modtage de udenlandske signaler, herunder de franske, som jeg er afhængig af. Men hov, en dag var det smuktklingende franske erstattet af en flad amerikansk accent.
Programmet All things considered tonede ud i rummet - et i øvrigt udmærket program, hvis redaktør David Dunaway netop har gæstet Danmark for at fortælle om, hvordan man laver god radio. Pudsigt nok lige at støde ind i hans program. Men det var altså fransk radio, jeg skulle høre, for der var lige noget jeg skulle tjekke.
Lederen af OECD's immi-grationsafdeling har nemlig fornyligt anklaget Danmark for at være yderst dobbeltmoralsk i vores holdning til flygtninge:
På den ene side slår vi os op som de store menneskerettighedsforkæmpere, der skal komme efter alle de andre. På den anden side hyler vi op over det lille antal indvandrere i vores eget land og strammer betingelserne for deres fortsatte tilstedeværelse. Så det grænser til brud på menneskerettighederne.
Gad vide hvornår man ikke længere kan købe franske aviser i kioskerne? Hvis det stod til en folkeafstemning, ville de helt sikkert forsvinde.
Nogle gange ønsker jeg så absolut demokratiet afskaffet. I hvert fald det direkte demokrati. For hvad med hensynet til mindretallet? Alle de folkeafstemninger, AIM-undersøgelser og andre forbrugerundersøgelser, som udgangspunkt for beslutninger, der påvirker vitale dele af vores tilværelse, kan nemt gå hen og udvikle sig til flertalsdiktatur.
TeleDanmark har selvføl-gelig ikke nogen public servi-ce-forpligtelser.

Åbenhedsforpligtelse
Men har den danske stat ikke en forpligtelse til at give borgerne adgang til at modtage information om noget så vigtigt som deres nabolande?
Er det da ikke vigtigt hvad der foregår i de andre europæiske lande, som vi er svejset sammen med på kryds og tværs - i den europæiske union? Franskmændenes indfly-delse på EU, qua Frankrigs rolle i Europa, den franske administrationsopbygning, m.m. fylder som bekendt en hel del.
Hvis ikke journalister, lærere m.m. har adgang til de mest fundamentale arbejdsredskaber, nemlig medierne, hvordan skal 'almindelige borgere' så få den nødvendige oplysning?
Hvordan var det nu med den afstemnning om hvilke kanaler, vi ønsker til vores medier? Jeg kender i alt fald mange, der aldrig har modtaget skemaerne.
Den tætte dialog mellem danskere og franskmænd har, indrømmet, nok været forbe-holdt de få gennem tiderne - for sprogbarrieren har været stor for de anglofile danskere.
Fordomme og fjendskab, især fra dansk side overfor franskmænd, bygger nok på historiske kendsgerninger om gallernes storhedsvanvid - men også på stor uvidenhed fra danerne. Kulturbarrierer har det med at forstærkes, hvis man ikke har forståelse og indsigt i 'den andens kultur'.
Selvom dialogen mellem danskere og franskmænd måske er lidt skæv - at det især er os danskere, der må lære fransk og ikke så tit det omvendte, så er det altså også en fordel at kunne begå sig ude i verden med en bagage fyldt med sprog, skulle jeg hilse at sige. Der er mange gode grunde til, at vi bør kunne se og høre franske medier.
Er der lige nogen, der gider gøre noget ved det? Tak!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her