Læsetid: 2 min.

København har et problem med sanering

Debat
13. november 1997

Af TROELS SMITH arkitekt m.a.a. gennem flere årtier konsulent i boligsanering og byfornyelse

Men byfornyelsen kan klares på 300 måneder - i stedet for 300 år

ÅREMÅL
I Information den 16. juli 1996 påpegede jeg, at byfornyelsen er foregået i så langsomt tempo, at det vil vare 330 år, før to saneringsselskaber kan afslutte deres arbejde med de hundred år gamle saneringskvarterers 89.000 boliger.
I samme avis oplyste Miljøministeriets landsplanchef Niels Østergaard, at et pludseligt ophør i byernes årlige vækst på 77 kvadratkilometer nybyggede arealer har medført en omfattende ledighed i byggebranchen.
Hvad jeg skrev i Information, vakte opmærksomhed hos både planlægningsborgmesteren og ejendomsborgmesteren.
Men to ud af syv borgmestre var ikke nok til, at Magistraten har taget byfornyelsen op.Lad mig derfor give et bud på, hvorledes Københavns Kommune kan løse saneringsproblemerne i løbet af et be-grænset åremål, f.eks. tre årtier.
Der er årligt afsat 2,15 milliarder til fremme af byfornyelsen.
Byfornyelsesloven er baseret på bevarende sanering, med nedrivning af karréernes baghuse og modernisering af forhusene. Det fører til attraktive boliger omkring grønne gårde. Anlæg, som er af stor værdi, også i handelsmæssig henseende.
Altså byfornyelsen gennemføres sådan:
*Den planlæggende borgmester skal indlede med at optage lån i selskabet Tors ejendomme.
*Ejendomsborgmesterens selskab til salg af kommunale ejendomme i Tor skal sælge de byfornyede karreer, efterhånden som de bliver færdige, sådan som det er foregået i Odense.
Byfornyelse drejer sig om at gøre noget dårligt sundt. Det drejer sig om at skabe fremtidige værdier i usunde eller utidssvarende områder.
En enkelt nybygget eller moderniseret ejendom kan ikke opnå tilstrækkelig værdi i et kvarter af slumagtig eller utidssvarende standard. Derimod giver en samlet byfornyelse af et område på tre til seks karreer mulighed for en god markedsværdidannelse.
For private investorer er en totalsanering fristende, fordi et nybyggeri for at kunne betale sig må have et etageareal på mindst det dobbelte af det eksisterende. Men totalsanering er ressourcespild og samfunds- og miljømæssigt ødelæggende.
Ved byfornyelsesloven er løsningen af opgaverne ikke længere begrænset til de autoriserede byfornyelsesselskaber. Der er nu mulighed for at at inddrage sagkyndige konsulenter.
Ved at koble private arkitekttegnestuer på løsningen af byfornyelsesopgaverne kan arbejdet - efter en indkøringsperiode - løses på 300 måneder - i stedet for de 300 år, byfornyelsesselskaberne vil væ-re om at løse opgaven.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her