Læsetid: 2 min.

Lad os lægge angsten bag os

7. november 1997

Vi må møde de nye danskere offensivt og positivt, så vi kan undgå problemerne med mange kulturer og i stedet udnytte gevinsterne

SORT OG HVIDT
I Information 4.11. 97 skriver Lone Nørgaard at "fremmedhadet udspringer af hverdagens oplevelser". Hun mener at vide, hvor skoen trykker og kan ikke frakende Pia Kjærsgaards synspunkter en vis værdi.
Jeg bor på Nørrebro i socialt boligbyggeri med indvandrerfamilier både ved siden af og ovenover. Jeg oplever ikke noget i disse familiers optræden som kan bestyrke et fremmedhad - tværtimod !
Til gengæld oplever jeg mange hvide danskere, som føler sig frygteligt provokeret af at se en tildækket kvinde, eller en gruppe sorte mænd som taler sammen på et gadehjørne, og som føler sig angste over at se den hvide andel af deres nabokreds blive mindre og mindre.
Jeg oplever også nogle unge sorte danskere, som igennem det meste af deres opvækst har mødt hvide danskere, som har forlangt, de optræder som 'rigtige' danskere, men som samtidig ikke vil lade dem komme ind på diskoteket, ikke vil udleje en bil til dem, ikke vil svare på deres jobansøgninger. Disse unge sorte danskere vil respekteres, og når 'vi' ikke vil respektere dem, kan de kun opnå respekt fra hinanden - og så vil de (heldigvis kun få af dem) skide på det danske etablerede system på den mest uhensigtsmæssige måde - især for dem selv!
Disse unge mennesker skaber med god grund angst blandt alle beboere, både sorte og hvide.

Angst æder sjæle
Jeg tror, at fremmedhadet som opstår af hverdagens oplevelser, skyldes hvide danskeres angst for alt fremmed, og angst producerer fremmedhad som producerer unge mennesker, som kun kan hade, som producerer angst og cirklen fortsætter.
Der er kun et sted, den onde cirkel kan brydes, og det er gennem et offensivt kulturmøde.
Når hvide danskere giver indvandrerfamilier et tilbud, de kan bruge, hvor de oplever det danske system som noget positivt.
Når beboerforeningen laver systue, eller danskkursus, eller legestue hvor børn og for-ældre kan komme.
Når børnehaven ansætter en to-sproget medhjælper, så forældrene trygt kan aflevere deres barn og véd, at der er én voksen, som kan forstå hvad den tre-årige siger.
Når bydelsrådet giver penge til, at rødderne kan lave deres eget ungdomsdiskotek osv. osv.
Når vi i det hele taget møder nye danskere og udveksler erfaringer, uden at det foregår via en uforståelig skranke på et kontor.
Jeg tror der i de næste år vil komme stadigt flere nye danskere til vores samfund, uanset hvilke regler og mure vi vil sætte op. Det fattige syd vil søge mod det rige nord. Lad os acceptere det først som sidst, lad os lægge angsten bag os og møde de nye danskere offensivt og positivt, så kan vi undgå problemerne med mange kulturer og i stedet udnytte gevinsterne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu