Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

28. november 1997

Jødelobby [sic!]
18. NOVEMBER - Kan det oplyses hvem der er ansvarlig for ovenstående udtryk i overskriften til Burcharths i øvrigt sobre og informative artikel s.2 i Information den 17. november, og hvilke overvejelser vedkommende gør sig for øjeblikket?
Der havde været plads nok til de tre-fire positioner der skulle til for at vælge et mere neutralt synonym som gengivelse af artiklens Jewish (Peace) Lobby.

Ole Meyer
A.Henriksensgade 2A-505
2300 København S

Humanismens stemme
24. NOV. - Den 27. september skrev professor i middelalderhistorie Brian McGuire i Kristeligt Dagblad, at politikere der sender somalier tilbage til en uvis skæbne "ikke er bedre end gangstere." Nogle uge senere kunne han - apropos indvandringsmodstandere - meddele, at "nu havde han set djævlens ansigt" (Politiken 14. oktober), og denne temmelig overspændte måde at sige tingene på er ikke forbeholdt professorer i middelalderhistorie. For et år siden bragte Politiken en forsidetegning af "den sorte jernlady" Ulla Dahlerup, udstyret med vampyrtænder, og et halvt år senere så vi Pia Kjærsgaard i B.T. karikeret som en rotte af tegneren Mette Drejer (23. december 1996).
Fornylig omtalte et læserbrev i Jyllands-Posten indvandringsmodstandere som "en kræftbyld" (19. oktober), efter TV 2 forinden havde bragte et helskærmsbillede af en slange mens en usynlig stemme talte om vælgertække hos Pia Kjærsgaard.
Et par uger senere bragte Jyllands-Posten en helsidesartikel om hende under den tvetydige overskrift Danmarks Vagthund, hvor man fiffigt antydede, at det rigtige ord var "svinehund". Den 26. oktober bragte samme blad en tegning af Pia Kjærsgaard som heks, og den 29. oktober blev hun sammesteds portrætteret som en orm.
I Ekstra Bladet den 14. oktober blev hun karikaturtegnet som en fortidsøgle med lange klør parat til at kaste sig over en troskyldig arbejder, og en uge senere bragte samme blad et forsidebillede af hende med en stor la-brador i skødet og et glad smil om munden (18. oktober). Underteksten lød "Nu går den på Pia, hvor den orgasme der hentydes til enten kunne skyldes meningsmålinger eller en sodomitisk oplevelse med en hund.
Dagen før (17. oktober) havde religionsforsker Michael Rothstein i TV 2 antydet, at Mogens Camre stod i forbindelse med satanisme og den 21. oktober lod Politiken tegneren Poul Holck fremstille Pia Kjærsgaard som ekskrement.
Dette billedsprog - gangstere, sorte hekse, djævle, hunde, vampyrer, rotter, orme, øgler, slanger, kræftbylde, sodomitter, ekskrementer m.m. - har rødder tilbage til den europæiske middelalder, hvor anderledes tænkende ofte blev lyst i band eller brændt, og - i nyere tid - til Tyskland i årene 1933-45, hvor man brugte de samme sammenligninger med dyr, djævle og urenheder til at sætte almindelige mennesker op mod 'folkefjenden'. Når jordbunden var tilstrækkelig gødet var det en let sag at anspore de 'gode' til et angreb på de 'onde'. Og det kan meget vel ske i det såkaldt humanistiske Danmark. Bare vent og se.

Geoffrey Cain
Rebekkavej 5,
2900 Hellerup

Hvad så Bertel Haarder
26. NOV. - Information for mandag den 24. november har tidligere undervisningsminister Bertel Haarder et indlæg med titlen 'Baunsbaks bløde kynisme.' Jeg citerer herfra: "hvorefter jeg beskriver, hvorledes de nye danskere kunne være blevet en nyttig ressouce for det danske folk, hvis vi ikke havde gjort alt for at klientgøre og undergrave de netværk og sunde værdier de ankommer med".
Jeg kunne i forbindelse hermed godt tænke mig at spørge Bertel Haarder (og bede om svar her!) om følgende: hvad gjorde den regering Bertel Haarder var medlem af i de godt ti år den sad ved magten for at føre den politik der antydes i ovenstående citat? I det af mig forventede svar fra Bertel Haarder håber jeg ikke at høre noget om, at regeringen ikke havde flertal til at gennemføre en human flygtninge- og indvandrerpolitik, det vil i mine øjne nemlig harmonere dårligt med de muligheder der taktisk var til stede i Folketinget i de år Bertel Haarder var med i regering!
At Bertel Haarder fremhæver 'de fremmede' som 'nyttig ressouce for det danske folk' skal forhåbentlig ikke tages som udtryk for gammeldags, liberal køb-mandsmoral? "De", kommer jo ifølge Bertel Haarder "med både netværk og sunde værdier".
Jeg håber på et uddybende svar!

Hans Houmøller
Pilely 1
2610 Rødovre.

Hvem sikrer hvem
26. NOV. - Efter at Dansk Folkeparti og Solidarisk Alternativ ved konstitueringsforhandlingerne forleden fik lovning på, at Københavns Kommunehospital nu bevares, er Socialdemokratiet det eneste parti i Borgerrepræsentationen, der ønsker hospitalet nedlagt.
Det engang så hæderkronede Socialdemokrati har hermed vist, at det for alvor løber fra at give de svage i samfundet en ordentlig behandling.
Dansk Folkeparti er trådt i Socialdemokratiets sted og sikrer de syge, svage og de ældre rimelige levevilkar og det manglede da også bare.

Birthe Nødgaard
Nørrebrogade 18A, 4.
2200 København N

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu