Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

Debat
14. november 1997

Fremmed eller Indvandrer
12. NOVEMBER - Først og fremmest en stor og varm tak til arrangørerne af "Aldrig mere Krystalnat" - manifestationen søndag 9. november på Nytorv/Rådhuspladsen.
Det massive fremmøde viste med al kærkommen tydelighed, at dette land trods alt ikke kun består af ind-skrænkede, paranoide og selvgode borgere.
Og mandag kunne man så glæde sig videre over dette blads seriøsitet i debatten. Og netop på denne baggrund kan jeg ikke undlade at kommentere mandagsudgavens forsideartikel om fakkeloptoget.
Her citeres Mohamed Gelle fra De Somaliske Foreninger i Danmark således: "Vi skal bekæmpe racismen - ikke for flygtningene og de fremmedes skyld - men for Danmarks skyld".
Mohamed sagde faktisk 'indvandrerne' og ikke 'de fremmede'.
Og eftersom han gentog parolen mindst seks gange, er det jo utroligt, at det ikke har været muligt at citere ham korrekt.
Og hvad så? - kunne man måske fristes til at spørge. - Det er jo det samme! - Eller hvad?
Spørger man dette blads - i øvrigt meget dygtige - journalist på området, Niels Rohleder, må svaret være ubetinget "nej".
Lad mig citere ham i selvsamme mandagsudgave: "Omvendt forsøger jeg at undgå ord uden klare definitioner. Det gælder for eksempel 'fremmed'. Er 'de fremmede' - titlen på Ekstra Bladets store kampagne i foråret 1997 - ikke en af de mest distanceskabende etiketter, vi kan hæfte på medmennesker?"
Så meget desto mere besynderligt forekom det at se en somalier galt citeret - og netop med det ord - på Informations forside.

Niels Stern
Læssøesgade 15 st.tv.,
2200 København N.

Blind passager
6. NOVEMBER - Danske søfolk har torteret en forsvarsløs, ung afrikaner halvt eller helt ihjel og derefter smidt ham over bord ca. 40 km fra kysten. Som bekendt har retten i Esbjerg dømt styrmanden, der forestod torturen, 10 måneders fængsel, mens de to besætningsmedlemmer, der smed den unge mand over rælingen, har fået betingede domme. Skibets kaptajn, som ikke er blevet retsforfulgt, har i retten hævdet, at det ofte sker, at blinde passagerer smides i havet. Endvidere er tre afrikanere - forsætligt eller uforsætligt - blevet gasset ihjel på andre danske skibe, uden at de danske myndigheder har taget initiativ til et retsligt efterspil.
Da du har lagt megen vægt på, at du som regeringens leder ikke kan eller vil leve med den grove vold, håber jeg, at du vil svare på disse tre spørgsmål uden omsvøb.
nHvad er der gjort for at afsløre det virkelige omfang af disse forbrydelser?
nHvad er der gjort for at orientere ofrenes familier?
nEr der taget stilling til familiernes ret til erstatning?

Thyge Christensen
Vestervej 2
Grundfør
8382 Hinnerup

Menneskeheden er dum
7. NOVEMBER - Slutningen på Jesper Hoffmeyers indlæg den 3. november om vandenergi, er mildest talt forbavsende. Tænk, at en ellers så spændende og indsigtsfuld person kan få sig selv til at sige, at ingen kan jo vide, hvordan det vil gå, at der måske er en dybere ra-tionalitet i tids-åndens hærgen og at der ligger måske et håb for den grønne verdens overlevelse.
Med den viden vi har om verdens tilstand med hensyn til forureningen af hele vores livsgrundlag, vanvittigt overforbrug og ressource-spild i en lang række lande og sult og elendighed i andre, er det meget svært at se hvor irationaliteten skulle bestå.
Enten fortrænger Jesper Hoffmeyer kendsgerninger - og det kan jeg egentlig ikke tro, han gør - eller også tror han altså på mirakler.
Den tidsånd, der hærger, er jo egoisme, grådighed, grov udnyttelse af jordens rigdomme, kortsigtede planlægninger og en ubeskrivelig kynisme.
Magthavere verden over kan ikke mere undskylde sig med, at de ikke kender problemerne - nu handler de bare åbenlyst mod bedre vidende og skammer sig ikke engang over at lyve, bedrage og fortsætte den evige prædiken om, at man kan producere sig ud af ethvert problem.
Ganske vist er der modbevægelser i gang og deri ligger den anelse håb, man endnu kan mobilisere i få lyse stunder, men meget tyder på, at Thorkild Kjærgaards udtalelser om, at først når katastroferne for alvor sætter ind, vil der blive tale om at ændre livsstil og at det altså ikke bliver gjort som udslag af sund fornuft og lyst for så var det jo sket for længe siden - men af tvingende nødvendighed.
Mennesker der argumenterer med, at naturen skal nok klare det hele selv, for det har den altid formået, må vel efterhånden indse, at hvis man fortsætter med at fylde jord og vand og luft med gift, så bliver naturens svar, at det bliver forskellige mikrober, bakterier og virus - og måske rotter, der kommer til at føre livet videre.
Men de, der tror, at videnskaben, teknikken kan klare det hele, virker da næsten ligeså naive - jeg vil da gerne se, hvordan man ad videnskabelig vej vil genskabe de regnskove, der på grund af menneskers uendelige dumhed og griskhed udryddes år for år, skønt alle ved, det er katastrofalt.
Forskningindsats skal være vores hjælper, men uden holdningsændringer går det ikke - at tro på mi-rakler forplumrer kun debatten.

Lisbeth Ryberg
Webersgade 19,3
2100 København Ø

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Blast from the future!