Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. november 1997

Drop ævlet om de fremmede
7. NOVEMBER - Allerførst en præ-kvalifikation af mig selv: Jeg har boet 15 år i socialt boligbyggeri - med masser af flygtninge og indvandrere.
Men til stor fortrydelse for Lone Nørgård, Jean Fischer og chefredaktør Jørgen Steen Nielsen var det ikke "nødvendigheden" - der tvang mig og familien ud på landet på trods af studiegæld og uafsluttet uddannelse.
Det gjorde derimod op-
hobningen af sindssyge danskere, der rendte rundt og råbte og skreg og gjorde livet usikkert for os med småbørn.
Jeg har levet i nødvendigheden - eller hvad det nu er man skal ha' gjort, for ikke at blive kaldt bedrevidende - og nej. Hetzen mod flygtninge og indvandrere kan ikke tørres af på de intellektuelle, der lever i babelstårnet og ikke lytter til rosset på bunden.
Forklaringen er langt mere simpel: Dansk socialpolitik fik i 1976 sit blå stempel med den nye bistandslov, hvor princippet var: Stik dem en check, så går det nok.
På trods af stramninger over tid så må det nødvendigvis føre til, at personer, der er i systemet, bliver professionelle bistandsklienter. Professionalismen går ud på at sørge for, at ingen får mere end mig - og jeg skal helst ha' så meget som muligt ud af systemet. Og kan man finde nogen, der er længere nede end en selv - så er det godt. Her får man en fin hjælp af Ekstra Bladet, der ser en mission i at svine en bestemt del af befolkningen til på et givet tidspunkt.
Drop ævlet om de "farlige fremmede" eller hvad man nu kan finde på at kalde dem, og find de temaer frem, der betyder noget.
Og så til slut: Fordi det er populært at råbe op om de farlige fremmede - så bliver det vel ikke mere rigtigt, fordi der tilsyneladende er en del der siger det - eller hvad? Minder det ikke om noget andet?

Peter Ridder-Jensen
Lindbækvej 22
Honum Rask Mølle

Kabel tv
7. NOVEMBER - Som fransk translatør og litterær oversætter har jeg, fra den dag, vi har fået det tilbudt, abonneret på Kabel TV. Det gjorde jeg udelukkende for at kunne se det fransktalende program TV5 Europe, som for mig er blevet et vigtigt arbejdsredskab for vedligeholdelsen af mit modersmål.
Gennem de sidste uger er det også fremgået af forskellige indlæg i pressen fra danske journalister og sprogpædagoger, at jeg ikke er den eneste, for hvem TV 5 Europe (og de andre nu "gamle" programmer i europæiske hovedsprog) har en anden funktion end bare underholdning.
Jeg kan ydermere meddele, at jeg ved et oversætter-seminar organiseret sidste weekend af Dansk Litteraturråd på Handelshøjskolen har hørt adskillige translatører og oversættere beklage sig over den af Kabel TV's beslutningstagere skabte situation og tvivle om nytten til et fortsat abonnement på kanalen.
Vi har i sidste uge modtaget en skrivelse om "De nye programpakker og prisændringer..." fra Kabel TV. Deraf kan vi slutte, at vi i alle kommuner i Danmark fremover vil kunne få TV 5 Europe over den såkaldte lånekanal, som vi ikke aner, hvordan vi skal få fat i. Desuden hører vi rygter om, at dette kun skal være midlertidigt. Samtidig bliver abonnementsprisen forhøjet med mere end 25 pct. til langt over 2000 kr pr år.
Jeg beder derfor hermed Kabel TV om en betydelig fyldigere og mere pålidelig information om muligheden for i fremtiden at se TV 5 Europe i Københavns kommune og andre kommuner. Er det ikke muligt for Kabel TV at sikre, at dette program igen bliver permanent og nem at få frem på skærmen, bliver jeg nødt til at opsige mit abonnement på Kabel TV.

Monique Christiansen
Kastelsvej 30, 4.
2100 København Ø

Sprogets jeg
4. NOVEMBER - Sprogets væren er identisk med dét "jeg's" virkelighed som er én sand "reproduktion" om sig selv i dets refleksion.

Freddy Mølgaard
Gl. Skolevej 17
2750 Ballerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her