Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

8. november 1997

Forbruger debat
4. NOV. - Til forbrugerdebattørerne Anita Mac, Morten Seifert, Rasmus Helveg Petersen, Morten Jastrup og alle de, der bekymrer sig om forbrugerræset, lad os møde hinanden i Galleri Dyben, Dybensgade 19 i København, telf.: 33 13 73 51, hvor vi har indbudt Jørg Gaugler til i fortsættelse af sin bog Forbrugersamfundet at tale om: Er forbruget en lyst, eller en tvang?
Den største vanskelighed ved at undersøge vort forbrug er, at det er så selvfølgeligt og så banalt, at ingen kan se noget galt i det. Det har været sådan i et par generationer, og det er i øvrigt så utroligt bekvemt. Godt skjult i denne klædning gemmer en af nutidens mest dynamiske og magtfulde kræfter sig. Hvordan vi forbrugere bliver os det bevidst og handler derefter, handler foredraget om den 14. november kl. 20.

Inge Lake
Hyldegårdsvcj 40 B
2920 Charlottenlund

Folkebevægelsen - tværpolitisk og human
1. NOV. - Information er en uundværlig avis i den danske debat. Jeg glæder mig ofte over at Information på en seriøs måde skriver om og debatterer vigtige spørgsmål. Men desværre synes jeg, som delegeret ved Folkebevægelsens landsmøde og nyvalgt forretningsudvalgsmedlem, at Informations Jens Reiermann giver et misvisende billede af Folkebevægelsens landsmøde og det nyvalgte forretningsudvalg.
For det første er det med Folkebevægelsens landsmøde slået fast at Folkebevægelsen vil samarbejde med andre EU-modstandere på et ikke-racistisk grundlag. Reiermann giver et misvisende billede af en bevægelse der 'gerne' samarbejder med Pia Kjærs-
gaard om et dansk nej til EU. Folkebevægelsens argumenter mod Schengen og Amsterdam-traktaten, set i relation til den flygtningepolitiske debat, er argumenter mod Fort Europa og de trusler som kommer fra EU mod vore FN-forpligtelser. Landsmødeudtalelsen kan umuligt ses som en invitation til et politisk samarbejde med Pia Kjærs-
gaard. Folkebevægelsen har faktisk valgt at sige fra over for den fremmedfjendske udvikling - selv om personer som Danmarks statsminister ryster på hånden.
Reiermann mener at have fundet svaret på hvorfor Folkebevægelsen diskuterer at afvise et samarbejde med højrepartierne i Folketinget. Han mener at det skyldes at bevægelsens politiske bredde skulle være størst på venstrefløjen. Han nævner som argument at to små venstrefløjspartier er repræsenteret i Folkebevægelsens forretningsudvalg, at der kun er et medlem af Det liberale Venstre og intet medlem fra de konservative.
Men hvad med at nævne at der er to medlemmer af forretningsudvalget fra Det Radikale Venstre, to socialdemokrater, to fra Retsforbundet og at der er personer, som p.g.a. af EU, ikke er med i noget parti eller arbejder for valgforbundet Demokratisk Fornyelse. Folkebevægelsen er tværpolitisk. Bredden i Folkebevægelsen afspejles ved at undertegnede (der er radikal) og socialdemokraten Bent Brier blev topscorere ved valget til forretningsudvalget.
Ønsket om politisk afstand til inhumane holdninger er ikke kun en sag for den yderste venstrefløj - men er også en vigtig sag for mange midtervælgere og borgerlige vælgere.

Lave K. Broch
Radikal folketingskandidat og forretningsudvalgsmedlem i Folkebevægelsen mod EF-Unionen

USA-bashing
1. NOV. - Jeg læser med stor fornøjelse Information på Internettet. Men jeg har ikke taget mig sammen til at holde bladet endnu. Det skyldes, at jeg er rygende uenig med den (kultur)pessimistiske linie, som bladet står for, især på miljøområdet.
Den der permanente USA-bashing uden at gøre sig den ulejlighed grundigt at sætte sig ind i de amerikanske synspunkter (som bl.a. er at kuren: afgifter og nedsat økonomisk vækst, er værre end sygdommen: drivhuseffekten, og en grundlæggende tillid til menneskets muligheder for at løse problemerne, efterhånden som de opstår) er simpelthen ringe, uprofessionel journalistik.
Jeg tror, at Information opfatter sig som en provokerende vagthund, der tør sige upopulære ting. I virkeligheden er det, især i forhold til Informations læsere, kvælende politisk korrekt og meget populært at sige, at tingene går ad helvede til (og det har det altid været, Arthur Herman: The Idea of Decline in Western History), selv om et langt mere sandsynligt scenarie er: The Long
Boom, http://wwww.wired.com/wired/5.07/longboom.html, som beskriver en kommende økonomisk vækst i den største del af verden på omkring 6 pct. om året, samtidig med at væksten kobles fra at give miljøbelastning.
Og det eneste, der kan forhindre dette scenarie i at blive til virkelighed er, at menneskene bliver handlingslammede af de politisk korrekte pessimistiske udsagn.

Karl Iver Dahl-Madsen
Asian Institute for Technology

Miljøsvind
1. NOV. - Miljøet kender ingen grænser. Sådan lyder en velkendt argumentation for dansk suverænitetsafgivelse i EU-regi. Nej - bevar os vel - fristes man til at sige.
Det gør den kortsynede grådighed på miljøets og ressourcernes bekostning jo altså åbenbart heller ikke, a propos det sidste nye fra EU om lempelse af reglerne for rødspættefiskeriet ved den jydske vestkyst, trods dansk modstand.

Søren Blaabjerg
Rosenvænget 135
8362 Hørning

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu