Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

6. november 1997

Pia lugter grimt!
1. NOV. - Når jeg ser Dansk Folkepartis valgannoncer i lokalaviserne og hører Pia Kjærsgaards tåbelige udgydelser i medierne, får jeg kvalme, idet en modbydelig stank fra fortiden rammer mine næsebor. Et lig, som man skulle tro, var blevet definitivt begravet med fascismens fald i 1945, graves nu op igen og forpester den i forvejen forurenede luft, vi ind-ånder til daglig. Chauvinismen og fremmedhadet breder sig som en pest. Det yderste højre marcherer under racismens banner med partiet Venstre og Det Konservative Folkeparti lige i hælene. Nogle socialdemokrater følger efter på lidt længere afstand.
Herboende udlændinge, der af Pia Kjærsgaard kaldes "de ubudne gæster" i annoncerne, gøres til syndebukke for alle de dårligdomme, som er skabt af den moderne kapitalismes krise og af den i de sidste femten år førte neoliberale politik. Arbejdsløsheden, marginaliseringen, nedskæringerne i den offentlige sektor og reallønsfaldet for de fleste lønmodtagere har i befolkningen fremkaldt en forståelig angst for fremtiden. Denne utryghed udnyttes med en grænseløs kynisme af Pia Kjærsgaards fascistoide parti til at fremme en politik, som befolkningen ville vende sig bort fra med afsky, hvis den kunne gennemskue hendes afskyelige retorik. Hvis hun skulle få magt som har agt, ville det være enden på demokratiet og det moderne velfærdssamfund.
Alle kræfter må mobiliseres for at bremse hendes fremmarch. Der er hverken plads til indrømmelser eller kompromiser med denne dame. Hun ynder at føre sig frem som den danske Jeanne d'Arc, der i den totale krig mod udlændinge og flygtninge, som hun betragter som en fremmed besættelsesmagt, kæmper for et "frit" og "selvstændigt" Danmark.

Hans Erik Saatterup
BR-Kandidat for SF,
Nørrebrogade 12, 2200 N.

Store ånder og små danskere
28. OKT. - Pia Kjærsgaard og Dansk Folkeparti har tilsyneladende ramt danske vælgere lige i hjertekulen med stjerneklar modstand mod udlændingeloven fra 1983 og mod det bureaukratiske, kontrollerende og formynderiske EU. Så meget, at forfatteren til "Danmark som foregangsland", statsminister Poul Nyrup Rasmussen, har opfanget 'signalet' og har udskiftet 'duen' Birte Weiss med 'høgen' fra Århus, Thorkild Simonsen.
Det har fået eksperterne, den selvrefererende og fastlønnede gruppe af åndrige 'humanister' og politikere på banen igen-igen. Med noget der ligner repititions-tvang gentager de beskyldningerne mod danskerne for at være racistiske, egoistiske og nationalistiske, hvis de da ikke ligefrem er svinehunde. Man skal på ingen måde være blind for, hvor ubehageligt, det er for alle de åndrige humanister at se så mange selvtilstrækkelige, fede og øldrikkende danske racister og svinehunde på deres vej. Det støder naturligvis.
Men tænker disse multietniske samfundsfornyere slet ikke på, hvilken fordel og lykke, det er for store ånder altid at have en genstand for hån og foragt lige ved hånden, så de kan øve og udvikle deres talenter og ikke behøver at udsætte sig selv for - af bare kedsommelighed - at falde over hinanden eller sig selv? Især når de kan fremsætte deres foragt uden mindste fare for dem selv.
Hvis 'racismen' og 'egoismen' blev afskaffet, hvor skulle det da lykkes humanisterne at finde et andet stof, der i alle henseender er så velegnet til at lægge deres store evner og humanisme for dagen?
Alle de, der er gået helt op i spot og skældsord mod almindelige danskere og det nationale, vil jo aldrig blive i stand til at brillere!

Jørgen H. Hansen
Hyrdevej 40,
3060 Espergærde

Fra Pias indre
22. OKT. - I dag d. 22. oktober læser jeg som vanligt forsidelederen allerførst, da den jo ligesom tegner dagens avis. Det er mtz der er på, og temperamentet er deroppe hvor det vil noget, hvad jeg ikke på nogen måde kan eller vil klandre ham, ærindet taget i betragtning. Jeg er helt med og jeg bakker aldeles op. Men nu kommer det: Hvad fanden har Gerhard Henning at gøre i den her sammenhæng?
Det er da rigtigt at Henning har boet i mere end en menneskealder i Gentofte kommune, men skulle det betyde at velhaverne her-ude i al almindelighed har Gerhard Henning hængende på væggen? Hvad er det for noget pis! Jeg er lige ved at tro, de fleste i Gentofte slet ikke ved hvem han er. På rådhuset ved de det slet ikke, for så havde der sågu' stået en skulptur et eller andet sted, meget synlig, her i kommunen, når man tager i betragtning, hvilken gigant han er i vort århundredes danske billedhuggerkunst. Men ellers vil jeg gerne præcisere, at det er yderst beskedent hvad der findes af ophængelige Henning'er, og de der er, er til at købe for almindelige penge - mærkeligt nok, fra mit synspunkt.
Næh hr. Metz, det er Kirkeby, Corneille, Haugen Sø-rensen, Carl Henning Pedersen, Mortensen - og Gud hjælpe mig, Jens Jørgen Thorsen - der hænger på de velhavende hjems vægge, bare for at nævne nogle af de mest typiske.
Gerhard Henning blev ikke internationalt berømt mens han levede, hvilket han måske selv til dels var skyld i, fordi han ikke brød sig om offentlighed omkring sin person, men mærk dig mine ord, kære Metz: Det bli'r han! Vi har ingen kunstner i dette snart afsluttede århundrede der kan måle sig med ham.
Og til aldeles slut: Gerhard Henning har ikke og kan ikke have noget at gøre i nogen sammenhæng med Pia Kjærsgaard. Gå selv ind på Glyptoteket og se.

Jens Mandrup
Forårsvej 12,
2920 Charlottenlund

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu