Læsetid: 5 min.

LÆSERDEBAT

1. november 1997

Det er sandt!
23. OKT. - Dansk Folkeparti har nu dokumenteret det, som mange af os længe har mistænkt: De fleste af de 1.200, som har ansøgt om dansk statsborgerskab viser sig nu at være - udlændinge. Dette ses tydeligt fra deres fremmedklingende navne. Deres mangelfulde danskkundskaber kommer af, at de ikke har haft dansk som modersmål.
Men det er mig en gåde, hvordan Dansk Folkeparti kan se, at de også er kriminelle?

Raimo Bärlund
Vedbæk

Genudsend DR 2
23. OKT. - Da DR 2 startede, lovede man at danskproducerede DR 2-programmer vil blive genudsendt på DR 1. Af hensyn til de parabolløse. Det kniber med at holde det løfte. Kulturfredag genudsendes, men på 2'eren, og så er vi lige vidt. Ærgerligt, for det ser ud til at være nogle spændende ting.
Jeg mener, at alle DR 2's udsendelser skal genudsendes. Evt. om natten, så kan vi hente det ind på den videomaskine, vi efterhånden allesammen har. Jeg er ligeglad om en udsendelse begynder kvart over midnat eller 03.25. Jeg ser den alligevel via videoen.

Henrik Poulsen
Solbjerget 23
3460 Birkerød.

Stakkels koryfæer
27. OKT. - Efter at have læst om Informations debatmøde på Louisiana i mandags-avisen den 27. oktober 1997, føler jeg trang til at skrive, at jeg har ondt af alle de koryfæer, der stod og frøs ude i den nordsjællandske kulde. Men jeg fryser også her i Nibe, fordi jeg som abonnent igen 23. år føler trang til at udtrykke min uforbeholdne mistillid til, at den siddende redaktion er sin opgave voksen. Gang på gang må vi lægge øjne til, at redaktionen lufter sin skinhellighed, tenderende til selvtilstrækkelighed, over hvor fremragende en avis, I laver. Men store del af avisen består efterhånden kun af indforståede programerklæringer fra kultur- og politiske personligheder uden en grundig analyse af, hvad er det der foregår og hvorfor.
Jeg brækker mig efterhånden i stænger om, at Information er blevet en avis, hvor verdens centrum er whiskybæltet, og alt det mest betydningsfulde, indsigtsfulde og alvorstunge, som avisen nødvendigvis må beskæftige sig med alt sammen har sin rod i kyststrækningen fra Helsingør til Dragør. Prøv at kikke ud over Valby Bakke, hvor der foregår både kontroversielle og problematiske ting i- og udenfor Det Store Danmark, som vi må forlange, at avisen tager op til indsigtsfuld behandling.
Efterhånden er der kun debatspalten der har interesse.
PS. Jeg forbliver nok abonnent et lille stykke tid endnu, men I har længe spændt buen med en meget lille pil. Information er ikke et livsstilsobjekt i det nørrejyske, men til et redskab til større indsigt og viden.

Ove Mølvadsgård
Flintdalevej 4
9240 Nibe

Hvaba?
23. OKT. - I en i øvrigt udmærket artikel af Pia Fris Jensen den 23. oktober læ-ser jeg om en person på arbejdsløshedsdagpenge, som "har i alt 5.624 kroner til forbrug om måneden, når alle faste udgifter er betalt". Hvaba? 5.624 kroner om måneden på støtten, når de faste udgifter er betalt.
Det må da lige være guf for Pia Kjærsgaard, Anders Fogh Rasmussen og ligesindede: Over 5 1/2 tusse for ikke at røre en finger! Det er da for galt! Lidt enkel hovedregning fortæller, at hvis der er tale om en "normal" dansker, er der i hvert fald under 2.000 kroner til rådighed til husleje, fagforening/a-kasse, el og gas, varme, eventuelt telefon, tv-licens, forsikring mm.
Jeg har ikke set den/de udsendelser i DR, som oplysningen bygger på, og skal selvfølgelig ikke benægte, at nævnte budget kan være korrekt. Men det rækker i hvert fald ikke budgettet for en "normal" (gennemsnits-)arbejdsløs. Det fører mig hen til et tilbagevendende problem med sagens aviser: manglen på korrektur, og især hvad angår talmæssige oplysninger, som journalister har en tendens til at strø om sig med bred og ureflekteret hånd.
For øvrigt står samme oplysning at læse i Søndags-Politiken, og så vidt jeg ved ukommenteret.

Torben Sørensen,
Englandsvej 68
2300 København S

Åbent brev til Børns vilkår og Mødrehjælpen
27. OKTOBER - Foreningen Mor har forgæves søgt bl.a. ovennævnet m.fl. om økonomisk støtte.
Børns Vilkår har givet afslag med begrundelsen, "en forening for enlige mødre vil blot skabe yderligere splid i vort samfund."
Mødrehjælpen skriver, at de laver samme arbejde, som vi har påtænkt os at lave, og derfor ikke kan støtte os.
Mange andre har blot givet afslag uden nogen kommentar.
Foreningen Mor forstår ikke denne holdning, f.eks. hvordan skulle vi mødre lave splid i samfundet ved at organiserer os. Som enlig mor kan der let opstå problemer, som man nemmere kan løse i fællesskab, det behøver nødvendigvis ikke være problemer omkring samvær.
Mødrehjælpen må afvise mange mødre. F.eks. tager de sig ikke tid til at høre på en grædende mor, der står med et akut problem. Er man ikke inde i deres system i forvejen, kan man heller ikke få f.eks. julehjælp.
Som enlig mor bliver man ofte ikke regnet her i samfundet. Eksempelvis kan man ikke få job, ens mening tæller ikke, børnene har nemmere ved at blive moppet, er der problemer i skolen er det nemmest at sige, det må være i hjemmet der er problemer, moderen er jo alene, osv.
Foreningen Mor vil forsøge hjælpe alle disse mødre, som har hjælp behov, hos os bliver ingen afvist.
Foreningen Far har, før Foreningen Mor blev stiftet, erklæret krig gennem breve til undertegnede, læserbreve, telefonopringninger m.m. Foreningen Mor agter ikke deltage i en sådan krig, det er der nok af ude i den store verden. Jeg kan derfor ikke med min bedste vilje forstå, hvordan Børns Vilkår kan tillade sig at skrive, at en forening for mødre blot vil skabe yderligere spild i vores samfund. Vi har skrevet og spurgt John Halse, men har aldrig fået svar.
Foreningen Mor er blevet inviteret til at deltage i flere konferencer i 1998, der alle omhandler vore børn.
Desværre har vi ikke penge til deltagelsen, idet vi ingen økonomisk hjælp kan få fra Stat, Amt, Kommune, Fonde m.m.
Ovenstående beviser tydeligt en enlig mors mening ingen betydning har i vort samfund. Der tales hele tiden om ligeberettigelse, dette gælder tilsyneladende ikke den enlige mor. Foreningen Mor vil kæmpe for at vi også bliver hørt, så vi dermed kan opfostre vore børn i kærlighed - tryghed og harmoni.
I Foreningen Mor er det børnene der er i centrum og ikke mor - far eller politikerne.
Vi kan kun håbe på befolkningens støtte, så vi får mulighed for at deltage i Konferencer i 1998, på lige fod med Foreningen Far.

Inge-Lise Elkjær
Landsforeningen Mor
Østergade 23, st.tv.
7755 Bedsted

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu