Læsetid: 2 min.

Secret Service

25. november 1997

Ens alder afgør, om man kan forsikre sig

KAFKASK
Det danske samfund er et servicesamfund, og som regel stolt af niveauet.
På sygehusene f.eks. oplever man oftere og oftere behandlere, som er uddannet til at give alenlange forklaringer om at "nu gør jeg sådan og sådan" - det skal man bestemt være glad for, selv om det en sjælden gang kammer næsten over til det revyagtige. I næste nu kan man risikere, at vedkommende glemmer at behandle for bar' forklaring. Undskyld, sundhedssektor, I gør det i den bedste mening.
Forsikringsselskaberne har også lært, at et dårligt image skal bearbejdes med strømme af venlige og forklarende breve. Mindst hver anden måned lander et bjerg af kuverter i entreen, flere af dem med samme indhold men i forskellige kuverter eller med forskellig påskrift på kuverterne.
For nylig modtog husholdningen således de obligate næsten enslydende breve på familiens seks-otte forsikringer. De var selvfølgelig sprøjtet ud af edb-printerens "mail-merge"-system, tilsyneladende personlige, men med direktørens underskrift scannet ind på plads. Det er der ikke noget odiøst i, selvfølgelig kan de ikke skrive i hånden til alle.
Men standardskrivelser, det er det, og vi er ikke de eneste, der har tendens til at lægge dem til side og tænke "Det skal jo nok passe. Det der har jeg ingen indflydelse på alligevel. Og gudværelovet det ikke var en opkrævning".
Men det var det nu næsten alligevel. Skrivelsen begyndte således: "Danica tilstræber, at priserne på de enkelte forsikringer står i et rimeligt forhold til vores udgifter til skader. For at sikre, at vores kunder betaler den rigtige (rigtig for hvem? Min bemærkning) pris for deres forsikring, er vi derfor begyndt at tage højde for flere forudsætninger, når vi skal beregne, hvor meget den enkelte kunde skal betale for sin forsikring".
Og så vedlægger man en ny police og nævner eventuelle nye forudsætninger.
Da min kone og jeg læste den nye forudsætning for vores "Fritidshusforsikring" var vi imidlertid ved at omkomme af grin. Det var det rene Kafka, i den venlige, danske udgave. Der stod: "Forsikringen er tegnet under følgende forudsætning: Alderen på forsikringstageren eller eventuel samlever, hvis denne er ældst, er 54 år eller derover". Gudværelovet at jeg netop blev 55 i september sidste år. Hvis jeg kun havde været 35 eller 52 havde "Indbo, Bygningsbrand, Bygningskasko incl. glas/kummer, husejeransvar, retshjælp, Svamp/insekt, Udvidet rør/kabel samt Huslejetab efter en medforsikret skade" - slet ikke været forsikret!
Spøg til side. Enten er dette en forkert forudsætning, der har sneget sig ind fra en helt anden forsikring, Arbejdsskade f.eks. Måske står der som forudsætning i en andens arbejdsskadeforsikring, at den dækker "40 m2 samt garage/-carport, udestue og udhus?" Eller også mener selskabet seriøst, at der er større eller mindre risiko for brand, smadrede kummer og insektangreb, når ejeren af et fritidshus er 54 og derover. Maskeret prisstigning eller julegave?
Måske er det edb-maskinerne, der selv er begyndt at lege Kafka. Anvendt surrealisme. Får vi en supplerende forklaring, Danica, i næste kilo post fra Jer?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu