Læsetid: 2 min.

Elektrisk bondefangeri

15. december 1997

Forbrugerne kan jo bare betale lidt mere for grøn el - og en god samvittighed - mens industrien kan frådse videre. Det mener tilsyneladende Mandag Morgen

ENERGI
Ugebrevet Mandag Morgen har den 10. nov. analyseret den danske elsektor og påpeger bl.a., at der er en konflikt mellem hensynet til liberalisering af elsektoren og hensynet til en effektiv energiudnyttelse.
Forfatteren konstaterer, at en pligt for elselskaberne til at aftage el fra kraftvarmeværker, der skal levere varme (hvilket er miljømæssigt fornuftigt) hæmmer den frie liberalisme, hvor selskaberne helst skal købe, hvor strømmen er billigst mulig.
Forfatteren skriver: "Derfor kan konkurrencen blive voldsomt hæmmet. Den bedste løsning på for markedet er, at forbrugerne af sig selv begynder at efterspørge 'grøn el', som koster lidt mere end den almindelige el."
Lagde De mærke til finten: Fordi staten eller politkere ikke tør tage en beslutning om, hvad der skal have forrang, miljøet eller pengepungen, så skal kunderne efterspørge 'grøn el' til en lidt højere pris.
Men hvorfor ikke gennemføre dette princip andre steder også: Hvis man ikke vil acceptere de udgifter en ordentlig hospitalssektor koster, så kan man vel blot opfordre 'kunderne' til individuelt at betale lidt mere til sektoren. Og tilsvarende med skolevæsenet og hvad ved jeg.
Det er simpelthen en af nyere tids største politiske ansvarsforflygtigelser.
Jeg tror, at mange - som jeg - gerne vil betale væsentlig mere for elektricitetet, hvis det er prisen for at få en markant CO2-reduktion og en overgang til vedvarende energi. Men jeg vil ikke individuelt bondefanges til at betale for en miljøforbedring, så længe der er omfattende og frit spil for andre til at fortsætte med et urimeligt elforbrug baseret på fossile brændsler. Hvorfor skal gartnere allerede i dag have en elpris på en tredjedel af min, for at de kan dyrke subtropiske planter? Eller hvorfor skal stål- og cementfabrikker og landbrugets tunge energiforbrugere kunne få deres elforbrug til en tredjedel af prisen?

Søm til ligkisten
Vi ved jo godt, hvordan det vil gå, hvis forbrugere bliver tilbudt en god samvittighed ved at købe 'grøn el'. Nogle relativt få idealistiske privatkunder vil betale for at få papir på, at de kun deltager behersket i det umådeholdende produktions- og forbrugerræs. Men alle de - i bogstaveligste forstand - samvittighedsløse virksomheder, der allerede i dag via Dansk Industri brokker sig over, at de skal betale 0,3 øre i CO2-afgift, hvordan forestiller man sig, at de vil købe 'grøn el', der måske skal koste 10 øre mere pr kWh?
Konstruktionen med 'grøn el' er søm til en ligkiste til to fundamentale demokratiske principper. Dels princippet om at vi stemmer 'efter hoveder og ikke efter høveder', for de største elforbrugere får i givet fald mest indflydelse på elforsyningen. Og dels skydes princippet om at 'forureneren skal betale' i sænk. For der er jo ingen logik i, at de, der anvender den forurenende, kulbaserede el, skal betale mindre end dem, der bruger den vedvarende energi.
Elforsyningen er og bliver et centralt kollektivt - og dermed politisk - anliggende både hvad angår planlægning, forsyningssikkerhed og den voldsomme miljøpåvirkning. Så spar os nu denne gang for den moderne afpolitiserende cocktail af ansvarsforflygtigelse hos politikerne og individualiserede valg hos forbrugerne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu