Læsetid: 3 min.

Forstå Hitler

Debat
18. december 1997

"Enhver handler ud fra sin private, sociale konstruktion af virkeligheden..."

ATAWOLF
Som nyhedsmedier vælger at vægte nogle begivenheder og helt undlade andre, vælger nogle vinkler og undlader andre, således vælger og fravælger historikerne også, når de skal formidle fra historiens gang. Det turde være indlysende!
Hr. Georg Metz fra dette højt respekterede dagblad og de to herrer bag den noget tvivlsomme tv-serie Atawolf burde således kunne føre en langt mere interessant debat om, hvad der ligger til grund for tilvalg og fravalg: Motiver, menneskesyn, kontekst, økonomi osv. osv.
I stedet bryster Stig Hornshøj Møller sig af, at have prøvet noget helt nyt - nemlig "... at udnytte mediets muligheder for at skildre verden set med Hitlers egne øjne ud fra en filosofi om, at enhver handler ud fra sin private sociale konstruktion af virkeligheden..."

Her ligger hunden begravet
Men det er jo himmelråbende! Hvis enhver handler ud fra sin private sociale konstruktion af virkeligheden, hvordan kan Stig Hornshøj Møller og Esben Høilund-Carlsen så se verden fra Hitlers egne øjne? Og hvordan kan et begreb som fakta så stadig gælde? A contradiction in terms, ville man kalde det på engelsk. Og her ligger hunden nemlig begravet. Den tv-serie som de herrer har bedrevet er selvfølgelig blevet til udfra deres specifikke tankeunivers og med al ære og respekt således farvet derefter. De har givetvis forsøgt at se verden fra Hitlers verden, men sgu da først og fremmest udfra deres verden med dens mangler og styrker. Det er der som sådan heller ikke noget galt i, hvis blot historie-fortællere såvel som journalister og andre formidlere for pokker dog snart ville gøre noget ud af at definere deres rolle, deres til- og fravalg, deres vinkler, deres overvejelser m.m.
Men nej, for langt de fleste mennesker er nyheder lig med det der sker i verden lige nu og historie-beretninger lig med det, der skete tidligere. For langt de fleste mennesker er såvel journalister som historikere autoriteter på henholdsvis nutiden og fortiden. Autoriterne lever bare ikke op til deres ansvar, men nyder måske endog den magt der følger med autorisationen!
Nutid er selvfølgelig ikke bare nutid, som journalister ser den og fortid er selvfølgelig ikke bare fortid, som historikere ser den, og jeg vil se frem til den dag, at dette selvfølgelig også vil lyde hyppigt fra de gældende parter. Indtil da må vi andre bære den byrde at gøre opmærksom på, "...at enhver handler ud fra sin private sociale konstruktion af virkeligheden.."! - også journalisterne og historiefortællerne.
Hertil kan tilføjes, at såfremt man ønsker at forstå andre, er man nødt til at flytte sig. For at forstå Hitler kan man f.eks. ikke blive stående i sin humanistiske skyttegrav og tolke ham derfra. Stig Hornshøj Møller og Esben Høilund-Carlsen har efter min mening ikke flyttet sig særlig langt, forståelsesmæssigt.
Men måske var deres motiv til at lave tv-serien heller ikke at forstå ham, men som så mange andre før dem at tage afstand fra det monster, der skabte anden verdenskrigs ragnarok, og bekræfte det rigtige i et humanistisk grundsyn. Det er så til gengæld lykkedes.

Forsøg på at forstå Hitler
Til læsere/seere der har et mere oprigtigt ønske om at forstå Hitler, kan jeg anbefale bogen "Skæbnespydet" af Trevor Ravenscroft, der lægger vægt på den okkulte og magiske del af Hitlers liv og tager det okkulte og magiske for pålydende og ikke som noget hokus pokus, en psykopat forvildede sig rundt i. Det i sig selv er i det mindste et forsøg på at forstå Hitler udfra hans forudsætninger.
For Hitler var magien og det okkulte en uomtvistelig virkelighed. For Hitler var de metafysiske oplevelser, han var ude for, mere virkelige end den virkelighed, der normalt defineres som virkelighed.
Om Ravenscroft helt forstod Hitler, eller om nogen nogensinde vil forstå dette mærkelige menneske, ved jeg ikke.
Men jeg ved, at for overhovedet at have mulighed for at forstå, er man som oftest nødt til at flytte sig væk fra sit eget forståelsesunivers, hvilket i sig selv kan være lidt af en bedrift.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her