Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
16. december 1997

Mikrofonholder i Spanien

5 DEC. - Efter at have læst Henrik Bruns artikel i dag om dommen om Herri Batasunas (HB) ledelse får jeg desværre lyst til at bruge ord som 'mikrofonholderjournalistik' for at beskrive manglen på kvalitet i den artikel.
Det skyldes, at avisen lader en repræsentant for Herri Batasunas levere oplysninger og synspunkter til størstedelen af artiklen. Når man således lader en ven af de dømte komme til orde i det omfang, må avisen efter min mening sørge for, at andre synspunkter og oplysninger også kommer i avisen.
Under alle omstændigheder forventer jeg, at journalisten selv undersøger sagen og oplyser om den så redeligt som muligt overfor læserne. Det er desværre ikke tilfældet. Henrik Brun oplyser ikke med egne ord, hvad de dømte et dømt for. et sted lader han Herri Batasunas-repræsentanten beskrive dommen, og i billedteksten gengives dommen i en anden ordlyd - hvad er sandt? Læserne har stadig til gode at få at vide, hvad Herri Batasunas-folkene blev dømt for.
En af de kritiske punkter i denne sag er spørgsmålet om forbindelsen mellem ETA og Herri Batasunas. Til belysning af dette overlades ordet igen udelukkende til Herri Batasunas-repræsentanten - intet journalistarbejde kun mikrofon "holdning"! Men i øvrigt savner man som læser en mere nøgtern redegørelse om sagen og dens kontekst. Det har jo plaget de fleste spaniere i årtier, at man ikke kan standse terrorismen. På den baggrund kunne man godt forvente, at avisen satte dommen ind i denne sammenhæng og gjorde sig nogle flere overvejelser om, hvordan man skal bekæmpe terrorister i et demokrati.
Med den sidste sætning hentyder jeg også til Bjarke Møllers letkøbte kommentar om sagen under artiklen.
Information udbedes!

Søren Stig Andersen
Kastelvej 9, 1. tv
2100 København Ø

Selvransagelse om Norge og Sverige

27. NOV. - Da jeg læste Hesselagers indlæg i Information den 17. november 97, blev jeg rystet over det misvisende billede, han tegner af nordmænd og svenskere. I sommeren 1992, da Danmark vandt EM i fodbold, var jeg med min familie på ferie i Norge. Her blev vi mødt af mange glade nordmænd, der var oprigtigt stolte på Danmarks vegne og viste stor interesse og respekt.
Man kan også spørge sig selv, om Hesselager egentlig fulgte med i de norske medier i forbindelse med EM finalen i 1992? Her var der absolut ikke tegn på, at nordmænd er nationalistiske og ikke kan holde af andre end sig selv. Faktisk husker jeg, at avisforsiderne gav god plads til den danske sejr.
Hesselager betegner Norge som "vor fælles yndlingsaversion" og siger tilmed, at "fodbold burde de vel egentlig holde sig fra". Mon ikke det i virkeligheden er Hesselager selv, der burde gennemgå en selv-ransagelse? Det virker som om, at det er Hesselager og ikke nordmændene, der har et problem med respekten og sympatien for vores nordiske naboer.

Marie Højlund Pedersen
Brobjerg Parkvej 21, st.4
8250 Egå

Revolution eller kup?

9. DECEMBER - Ifølge kommentarskriverne Curt Sørensen og Bertel Nygaard var det "folket" der stod bag Oktoberrevolutionen i Rusland.
Der var ikke - som dr. phil. Leon Nikulin skriver den 8. november - tale om et bolsjevistisk kup.
Men hvad med de fire millioner mennesker, der i de følgende seks år enten døde i fangelejre eller var heldige nok til at få deres lidelser afkortet med et nakkeskud? Var det også med folkets samtykke, at Vladimir Ilitj Lenin & Co. gjorde det af med dem?

Geoffrey Cain
(næstformand i Raoul Wallenberg Foreningen)
Rebekkavej 5
2900 Hellerup

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her