Læsetid: 4 min.

Til porno-aften i Prag

19. december 1997

Med oprigtig glæde har østeuropæerne tilegnet sig de mest banale og pinlige aspekter ved livet i Vesten

BEFRIELSE

EN TIDLIGERE biograf ved navn Roxy har slået sig op som den førende skueplads for "alternative" kulturbegivenheder" i Prag. Den har til huse i en stor, halvvejs forfalden bygning, der ser ud til ellers at være tom, og lokalerne rummer en tilfældig samling gamle borde og stole i spredt orden og en atmosfære af improvisation og munter fattigdom.
Klientellet består af unge tjekker og et lille, men markant islæt af fastboende udlændinge - men kun få turister finder frem til stedet, og den ældre generation går stort set udenom.
Hashrøgen hænger i luften, og arrangementerne inkluderer typisk techno-musik, måske med tilsætning af et eller andet emne, der for tiden er in blandt de unge, f.eks. en kampagne mod dyreforsøg eller en AIDS-dag.
Derfor var det overraskende at finde en aften med pornografiske film på programmet.
Faktisk en "porno night". Mens den kapitalistiske verden i almindelighed mere og mere tilpasser sin smag til de amerikanske feministers puritanske værdier, synes de tjekkiske unge at have valgt en anden kurs.

HVAD ER DET, de vil have? Bondage-film. Japanske fantasier om forretningsmænd, der voldtager andre mænds koner.
Og tilskuerne var ikke kun satiriske unge mænd - selv om dette element ikke var fraværende. Der var også mange par og enlige unge kvinder - nogenlunde den samme blanding, som man ser til andre Roxy-arrangementer.
De eneste smiskende mid-aldrende mænd, man så, var de journalister og fotografer, der var mødt op i forventning om en saftig historie til deres lystne læsere.
Hovednummeret på programmet var et interview med Robert og Lucie, to af Den Tjekkiske Republiks førende pornostjerner, som kom lige fra optagelsen af deres seneste mesterværk.
Disse attraktive, frimodige unge mennesker illustrerede (med tøjet på) nogle af deres arbejdsteknikker, besvarede spørgsmål fra publikum og blev interviewet af en seriøs ung intellektuel, der bl.a. ville høre om deres litterære smag. (Lucie læser ikke ret meget, Robert foretrækker faglitteratur, sagde han).

PUBLIKUM blev opfordret til at komme op og føle på Lucies bryster. En invitation, der blev efterkommet af en modig pige og en flok fåret udseende mænd. Derefter kom Robert nøgen ind på scenen og klædte sig på til musik i et "anti-striptease"-nummer, der var morsommere udtænkt end udført.
Lucie - en høj, tynd pige med en vis naturlig ynde - poserede under høfligt bifald i sit stripper-outfit med pailletter og berettede, at hun syr alt sit arbejdstøj selv. Hun snakkede også om sin lille hund, beklagede, at hun af en eller anden grund havde mistet de fleste af sine veninder, da hun blev stripper, og fortalte om, hvor rart det var at gøre det med en kvinde. Hun havde i det hele taget en meget åben og ligefrem holdning til sit valg af profession.
Robert var en muskuløs, charmerende ung mand. Han fortalte, hvor meget han tjente, og kom ind på forskellige faglige aspekter ved produktionen af pornografi.

ATMOSFÆREN var besynderligt seriøs i betragtning af, hvor absurd situationen var. Der er faktisk noget, der tyder på, at sex-industrien er ved at blive ophøjet til en kunstart.
Det har ikke noget at gøre med "kunst-pornografi": Det tjekkiske marked er ikke andet end en marginal forlængelse af det tyske, og derfor bestemmes den beklageligt lave kunstneriske standard af den tyske arbejderklasses forudsigelige smag.
Den mest fremtrædende tjekkiske eksponent for industrien, Dolly Buster, er et tysk kulturfænomen, som kun kommer til Prag på visit, og Robert og Lucies film produceres til distribution i Tyskland. Der er trods alt ingenting, der kan konkurrere med den mægtige tyske D-mark.
Nej, det er publikums holdning, der synes at være lidt anderledes. Tjekkerne har (ligesom de andre østeuro-
pæere) taget de mest banale og pinlige aspekter ved livet i Vesten til sig med en oprigtig glæde, der ikke indbyder til satire - både Marlboro-manden og Barbie-dukkerne!

DET, EN vesteuropæer ser som et fornærmende kommercielt overgreb, opfatter østeuropæeren som noget af det smukkeste, han nogensinde har set.
Og med denne logik er der meget, der taler for pornografien - selv om den naturligvis vækker en vis forlegenhed hos de fleste.

Den ældre generation klynger sig stadig til sine operaer og sin seriøse litteratur. Generelt har den kommunistiske nomenklaturas borgerlige værdier overlevet i de officielle kulturinstitutioner, så f.eks. Nationalteatrets repertoire stort set er det samme som for tyve år siden - naturligvis bortset fra, at alt, hvad der har at gøre med Rusland, på mystisk vis er forsvundet.
Men de unge - især de tidligere proletarer, som nu er forvandlet til kommende forstadsforbrugere - har en anden dagsorden. De vil have underholdning, som de ikke behøver tænke over. De vil have action-film. De vil have dyrt modetøj, nye biler og satellit-tv.
Det er ikke en protestbevægelse; det er en social genfødelse, og den kan ikke standses.

ROBERT OG Lucie har netop modtaget den tjekkiske pornofilms Oscar, fik vi at vide. Denne oplysning blev modtaget med passende respekt: Findes der et bedre symbol på alt, hvad vesteuropæeren foragter ved sin egen kultur end Oscar'en? Men ligesom skønhedskonkurrencer og modeopvisninger er hele ideen med Oscar-uddelingen noget ufatteligt smukt for østeuropæeren.

Derfor er Robert og Lucie symboler på en renæssance. Tjekker! Porno! Oscar! Hvad kunne være mere vidunderligt?
De er faktisk rigtige kunstnere, og tilhørerne følte med dem, som en tidligere generation ville have følt med en Picasso eller en van Gogh, der fortalte om deres kunstneriske problemer.
Deres afslappede optræden og sorgløse smil er langt bedre udtryk for tjekkernes idealer og forhåbninger end en Havels eller en Kunderas uforståelige og irrelevante vidtløftigheder.
Og så har Robert en Harley Davidson!

Oversat af Birgit Ibsen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu