Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
20. januar 1998

Burhønsene og Vorherre
11. JAN. - Jørgen Ebbenshøj Nærum, skriver i Information 7. januar om "Sunde burhøns". Teknisk set burde det jo være, som der bliver beskrevet, at høns, der ikke kan komme i kontakt med hinanden, heller ikke kan smitte hinanden. Men virkeligheden ser anderledes ud. Tal der blev offentliggjort i bl.a. Information i dec., viser, at der er langt større problemer med salmonella blandt burhøns end f.eks. økologiske høns, henholdsvis over 50 pct. og 8 pct.
Det er det samme billede man ser mange steder. Man søger tekniske løsninger på alle mulige problemer, og det hjælper ikke. Grisene spærres inde og folkene ude, så de ikke smitter dem. Alligevel får 26 pct. af "almindelige" slagtesvin bemærkninger, når de slagtes (der har været en infektion, hvorimod man på det økologiske slagteri Hanegal ikke havde nogen.
Endnu værre er det dog med de etiske betragtninger. Michael Witte lavede for mange år siden en plakat med et billede af et højhus, og teksten "burhøns har adfærdsproblemer".
Den påstand er vist alle adfærdsforskere enige i. Med hensyn til at spille 'Vorherre', så vil jeg sige, at hvis det ikke er at spille 'Vorherre' at spærre hønsene inde i et rum, hvor de har mindre plads, end vi har, når vi ender i kisten, så ved jeg ikke.
Burhønsene selv er i høj grad avlet og udvalgt netop til at kunne producere som bare pokker netop under disse ekstreme forhold. Når man nu prøver at fremavle en noget mere social høne, så er det ikke ved hjælp af genmanipulation, men man prøver at finde noget af det avlsmateriale, som man i fremskridtets navn kasserede i 1970'erne.

Frederik Vibe Djurnæs
Bøulvej 139
7260 Sdr. Omme

Metz og Pia
13. JAN. - Nu er Ekstra Bladet igen ude efter "Rokoko-ætlingen Georg Metz." Denne gang i forbindelse med Geoffrey Cains indlæg i Politiken, hvor han undersøger de svinske udtryk der ofte bruges i forbindelse med Pia Kjærsgaard og ligesindede. Ja, hvorfor anvender "pæne" humanister gloser og billeder, der synes lige at være hentet ud af der Stürmer? Godt spørgsmål, ikke sandt, og jeg synes GM i sit svar er tilbøjelig til at væve udenom, hvad der overrasker mig meget. "Måske skulle man hellere spørge en psykiater", skrev Cain, og det er måske ikke nogen dårlig idé?

Jan Jensen
Bjelkes Allé 46
2200 København N

PP og baskerne
16. JAN. - Min tidligere partikammerat, den forhenværende VS'er Poul Petersen (PP) har jo allerede fået besked om Enhedslistens officielle holdning til ETA. PP mener i sit læserbrev 13. jan., at jeg har har forsøgt at 'udlægge' Herri Batasunas (HB) holdning til ETA's aktioner.
Det mener jeg nu ikke at have gjort. Jeg har til gengæld i denne avis og andre steder bekæmpet dele af pressens udlægning af Herri Batasunas forhold til ETA. De spanske domstole kunne ikke bevise at de to organisationer er forbundne, så når flere aviser og skribenter kalder HB for "ETA's politiske gren" kan jeg kun se de som et led i at legitimere, at den spanske stat har taget HB's ledelse som gidsler.
Der er da heller ingen aviser, der har taget officiel afstand den politiske dom. HB's ledelse er nu alene sat i fængsel de næste syv år, fordi de ville vise, at forhandling og fred er mulig. Dette bakkede titusinder af baskere op bag 27. dec. 97, hvor HB holdt en af sine største demonstrationer i Bilbo (Bilbao).
Når HB ikke vil fordømme men kun beklage de enklte ETA-aktioner burde det vel ikke forekomme så chokerende. Det er jo et helt almindeligt standpunkt, f.eks. kom det officielle Danmark kun med beklagende ord og ikke fordømmelser eller afstandtagen fra Jeltsin, da han forsøgte at udslette nogle af sine politiske modstandere og bombede det russiske parlament.
Men PP's spørgsmål dækker måske også over at han egentlig gerne ser Herri Batasuna bag lås og slå?

Jesper Kiel,
Møllergade 108
5700 Svendborg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her