Læsetid: 4 min.

LÆSERDEBAT

2. januar 1998

Klassiker?

21. DEC. - Siden hvornår er Morten Korchs film blevet "filmklassikere", som H. C. Schmidt kalder dem?
Bare fordi en film er gammel, hæver det ikke filmens kvalitet, så den fortjener udmærkelsen filmklassiker.

Holger Terp
Strandbyparken 4, 1 tv.
2650 Hvidovre

Højskoler er livsbekræftende

20. DEC. - Efter mange års karriereræs i erhvervslivet, og børn der nu var flyttet hjemmefra, fandt jeg på den idé - skørt efter de flestes mening - at tage på Nørgaards Højskole i Bjerringbro. Mest for at finde mig selv.
Hvad fandt jeg så? Blev jeg mere lykkelig? Blev jeg et bedre menneske?
Havde jeg råd? Kunne det redde et opslidt ægteskab?
Jeg fik pakket min BMW med bærbar telefon, edb-anlæg i bagagerummet, samt masser af pyntetøj, jeg aldrig fik brug for. Jeg tog offentlig betalt orlov i fire måneder.
Jeg mødte på højskolen et stort antal unge mennesker, enkelte handicappede og endnu færre på min egen alder. Der var mange valgfag og heldigvis mødepligt.
Tiden på højskolen gav mig fantastisk mange berigende oplevelser, og især mangen god snak med de øvrige elever og lærere. Der blev dagligt sunget, spillet og vi lærde at udnytte den skønne natur. At se livet fra andet end jag og travlhed for at tjene penge.
Efter mit højskoleophold fik jeg selv ansvaret for en lang række arbejdsløse, og hovedsageligst kasserede medmennesker, og jeg fik den idé at sende dem på den samme højskole i en uges tid. Det gav et sundt netværk til de fleste, og når jeg mindes og tænker tilbage, og især på det store antal medmennesker, og mange der havde haft en dårlig opvækst- og skoleperiode, at de fleste, ja, måske alle, fik de løftet deres selvværd i en sådan grad, at det vil være tåbeligt at nedprioritere højskolerne i vort samfund. Grundtvig må vende sig i sin grav, såfremt vi ikke kan se, at højskoleophold gavner det almindelige menneske, men især også mennesker der har behov for at styrke deres selvværd. Lære om livets glæder.
Mit forsømte og nedslidte ægteskab blev som en nyforelskelse, og jeg blev absolut et langt bedre menneske - efter mit højskoleophold. Ikke rigere på penge, men gladere.

Finn Wagner
Bredgade 36 B, 1
1260 København K

Folkestyret døde for 25 år siden

20. DEC. - Det er svært at trænge igennem Informations mur af columnister og redaktører; men jeg gør forsøget endnu engang. Denne gang i protest mod Kristian Sloths flot formulerede hyldest til den demokratiske dinosaur EU med det meget lille hoved og den meget store krop under overskriften "Europas spildte tid" 16. december. Men også i håbløs protest mod Informations redaktionelle forgudelse af samme monster (bortset fra el, jsn og mol).
Kristian Sloth, gør meget rigtigt opmærksom på, at den vigtigste del af EU debatten hidtil er udeblevet eller direkte undertrykt; men i selskab med "otte kendte personligheder" i "Føderalistklubben" og en del "nørder i politiske ungdomsorganisationer" lykkes det atter Kristian Sloth, at afspore debatten før den kommer i gang. For hvem har sagt, at det overhovedet er muligt at få et demokrati med 500 mio mennesker til at fungere?
Den debat er jo tabu blandt føderalister og andre EU-troende!
Hvorfor må vi ikke debattere en alternativ model for europæisk samarbejde? Og hvorfor skal vi EU-tvivlere endnu engang have skudt i skoene, at vi ikke er enige. Det er I troende jo heller ikke, Kristian Sloth! Det et dybt problem, du vil løse på en overfladisk måde, med et "to-kammersystem, hvor folkets direkte valgte repræsentanter - Europa-parlamentarikere - er sidestillet med ministerrådet. På den måde ansvarliggør vi parlamentarikerne og kan begynde at bygge en europæisk, politisk offentlighed op omkring deres virke."
Nej Kristian Sloth, det er netop den model, vi EU-tvivlere er enige om at tvivle på, og I må undskylde, at vi ikke har et fikst og færdigt alternativ. Nogen af os synes endda, at I partipolitiske dino-tilbedere er utilgiveligt naive, når i tror, demokratiet kan genoplives ved en EU-fundats om "stadigt snævrere samarbejde" mellem partiernes topfolk. Det går op for fler og fler af os danske (undskyld det blasfemiske ord), at parti-tinget begik to forbrydelser på samme tid for 25 år siden, ved at kappe folkestyrets fødder, det lokale sognestyre, at afhugge folkestyrets hoved, det nationale Folketing og deponere fødder og hoved i EU.

Bent Windeløv MAA
Børupvej 218
8310 Tranbjerg J

Ja nej tilskud

21. DEC. - Angående bekymringen for, for mange penge til Nej siden og så i SF; tror jeg, der nok skal gives den fornødne kompensation for den ting, i de mest sete og læste medier.
Her er et symptomatisk eksempel: Lørdag den 13 december afholdt SFOF konference på Christiansborg om Amsterdamtraktaten. En absolut givende oplysende konference.
Dem vrimler det jo ikke med. TV2 var der. TV2's dækning var en kort samtale med Margrete Auken, som journalisten fik den forventede entusiastiske mer unionsreklame af.
Så derudover intet; ikke så meget som en oplysning om at der foregik en konference om Amsterdamtraktaten.

Gudrun Winther
Lindevej 39,
3599 Værløse

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu