Læsetid: 3 min.

Hvad vil hun på Nørrebro

Debat
6. januar 1998

Af BASHY QURAISKY medlem af Nævnet for Etnisk Ligestilling og Rådet for Etniske Minoriteter

Der findes ikke findes nogen ensartet muslimsk kultur

PIA K.
Som mangeårig læser af Information har jeg altid sat stor pris på to kvaliteter ved denne avis; for det første seriøsitet og et dybt engagement i samfundets udvikling; for det andet interviews med en høj standard, både indholdsmæssigt og journalistisk.
Pia Fris Jensens interview med Pia Kjærsgård (PK) under titlen 'Det vil jeg gerne have at du forstår' (27.-28. dec. 97) er et glimrende eksempel på, hvordan en dygtig journalist nemt kan afsløre en snedig og populistisk politikers holdningsløse lommefilosfi.
Man kan sagtens respektere meningsuenigheder og fortolkning af politiske synspunkter, men en ting jeg forventer, men aldrig har oplevet hos PK, er sammenhæng og viden om de emner, hun taler om. Fru Kjærsgårds ignorance skinner gennem hendes firkantede standardsvar til alt hvad journalisten spørger om.
PK erkender for eksempel, at når hun færdes på Nørrebro, bliver hun genkendt, men samtidig føler hun sig ikke særlig velkommen. "Det vil jeg ikke finde mig i," klager hun. Det må være indlysende for enhver, at når hun ved, at hun er den politiker, som taler mest nedladende om indvandrere og flygtninge, deres kulturer, religioner og deres traditioner, at det så er idiotisk af hende, at forlange et smil fra de menneskere, hun håner. Hvor gæstfrie tror hun at vi skal være overfor hende? Hun skal være glad og taknemlig for, at vi "intolerante muslimer," som hun brokker sig så meget over er så civliserede og ærefulde, at vi sælger grøntsager til hende og ikke spytter på hende.
For nogle år siden deltog jeg i et tv-program, hvor PK var meddeltager. Jeg hilste pænt på hende, men hun nægtede at svare. Det fortæller meget om hende som person og hendes ukultiverede opdragelse.
Men jeg ved, at ikke engang hendes egne vælgere er så snævertsynede og intolerante. PK er nærmest ked af at Georg Metz, Tøger Seidenfaden og co. ser ned på hende og bedømmer hende uden at have talt med hende. Hun bryder sig heller ikke om de mennesker, der har fordomme overfor hende. Hertil kan man roligt spørge: Har du selv talt med andre indvandrere og flygtninge med muslimsk baggrund end din yndlingsindvandrer Naser Khader?
Et dansk ordsprog siger - du skal ikke kaste med sten, når du selv bor i et glashus. Udover din politiske mentor Mogens Glistrup og din opinionsfælle Søren Krarup og co., kender jeg ikke en eneste levende dansker, som er så fuld af fordomme overfor andre folkeslag end danskere, som dig. Undskyld, jeg glemte Johnny Hansen, fra Nazi-bevægelsen.
PK er bange for at muslimers traditioner vil præge den danske kultur. Man fristes til at spørge hende, hvilken kultur taler hun om? Er det den danske bodegakultur eller whiskybælte-kulturen? Mener hun virkelig at danskerne er så letpåvirkelige og ikke har deres eget ståsted?
Det gør ondt i mit hjerte at skulle fortælle hende, at der ikke findes nogen ensartet muslimsk kultur eller normer, som hun skulle være så bange for.
Til gengæld findes der mange små subkulturer blandt etniske minoriteter, som er vidt forskellige fra hinanden. Alt afhænger af social og økonomisk tilstand blandt en given gruppe.
Forfatter og journalist Jane Aamunds beskrivelse af det danske samfunds opdeling i forskellige kastesystemer - vel at mærke socialt: Superkasten, Kulturkasten, Højrebskasten og Bajerkasten - passer også til etniske minoriteter, både muslimer og ikke muslimer. Jeg vil opfordre PK til at læse Danskernes lille verden af Jane Aamund, for at blive lidt klogere.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her