Læsetid: 3 min.

Udsyn ikke det samme som fjernsyn

Debat
26. januar 1998

Billedrøret sprang, og licensen blev sagt op - og det blev livet ikke spor fattigere af

LIV UDEN TV
Kort fortalt har vi skiftet fjernsynet ud med udsynet. Anledningen kom, da jeg en aften kort efter nytåret 1996 så en film om araknofobi, som de kvindelige medlemmer af familien resolut fravalgte at se.
Tv-billedet skrumpede pludseligt og blev til en lysende vandret streg. Kun reaktionerne på edderkoppernes hærgen lod sig høre, men det blev for kedeligt i længden, så jeg slukkede. Billedrøret var blevet træt efter 19 års tro tjeneste.
Nu var gode råd bogstaveligt talt dyre. Et nyt fjernsyn er ikke billigt. Tilmed havde generaldirektøren for DR netop bebudet, at man skulle se det nye DR2 via satellit. Vi var ikke i besiddelse af den nødvendige parabolantenne. Hertil kom, at de gode film ofte sendes om natten, når vi sover. De skal derfor optages på video, hvis døgnrytmen skal opretholdes.
Vi overvejede at købe en video. En god bekendt fortalte nemlig, at han optog alle de udsendelser, han gerne ville se, men som han på grund af sin metier var afskåret fra at se, mens de blev udsendt. Resultatet havde været, at han nu kun så et fåtal af udsendelserne og valgte resten fra. Ganske som man vælger langt de fleste bøger fra, når man går hen langs reolerne i et bibliotek.
Den megen støj fra tv fjerner muligheden for at høre musik, som er bedre end den, der sendes i tv, og for at føre samtaler, som er mere åndrige end de, som de fleste studieværter kan formidle. De irriterende og ligegyldige reklamer havde desuden ført til hyppigt fravalg af TV 2, selvom vi faktisk også betalte licens for denne reklamekanal.
Det blev desuden fremført, at visse familiemedlemmer lod sig fængsle i længere tid af tv, hvor vigtigere gøremål burde udføres. Efter nogle dages rådslagning, hvor disse og andre argumenter blev endevendt, blev der foretaget en rask afstemning. Med fire stemmer mod én blev det besluttet, at jeg skulle skrive til TV-Byen og opsige licensen på tv. Hvilket jeg gjorde.

Abstinenser
Da jeg var vant til at se TV-Avisen hver dag, fik jeg abstinenser i et par måneder, men det gik over. Jeg havde tidligere spøgt med, at nyhedsudsendelserne i tv er de længste serier på kanalerne. Det viste sig at være rigtigt.
Når jeg ind imellem har lejlighed til at se en nyhedsudsendelse, ligger det i nogle af indslagene som en skjult forudsætning, at man har set de forrige afsnit og vil følge med i de næste. Desuden er det en fordel at kende studieværternes stil og mimik for at være rigtig med på, hvad der vises.
Nu lytter jeg til P1's lange radioaviser og ikke mindst Orientering, som tilsammen suverænt er den bedste æterbårne nyhedsformidling i Danmark. Journalistikken er vedkommende, saglig, nøgtern og kritisk. Der "opfindes" ikke sensationer, og det virker, som om kilderne og oplysningerne checkes, før de bringes. Det overfladiske og poppede har ingen plads i Radioavisen og Orientering.
P1's mange kvalitetsprogrammer har desuden den store fordel, at man kan høre udsendelserne, mens man kører i bil, vasker op eller udfører andre praktiske gøremål. Nu oplever vi oftere levende teater og koncerter, og vi ser de nyeste film på det lærred, de er skabt til. Hvis vi ind imellem vil se en udsendelse i tv, er det hyggeligt at besøge familie eller venner og i fællesskab kikke på det lille, flimrende billedrør.

Afhængig af aviser
Vi er nu dybt afhængige af aviserne. Vi holder hele tiden to og periodisk en tredje. Informationsniveauet i de 'rigtige' aviser er højt i Danmark, men med den tredje avis bliver der nogle gentagelser, specielt i nyhedsstoffet.
Der er dog én undtagelse, nemlig politik og holdninger. I modsætning til radio og tv kan aviserne dagligt bringe partipolitiske holdninger og ideologiske provokationer. Tv-kanalerne er stort set ens på dette område. Det gælder for dem om at sikre høje seertal og ikke at støde seerne fra sig med holdninger, som de fleste ikke synes om.
Vi glæder os over nu i to år at have undværet den store tidsrøver og sætter pris på det genvundne udsyn til den "virkelige" virkelighed.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her