Læsetid: 3 min.

A-kassen giver og A-kassen tager

Debat
14. februar 1998

"Enhver har ret til arbejde..." hedder det så smukt. Hvem er i grunden ansvarlig for menneskerettighedernes overholdelse i Danmark?

LEDIG
'Hvis man vil nyde, må man også yde', siger man. Så sandt, så sandt.
En veninde henledte min opmærksomhed på Frivilllighedscentralen, et projekt for selvhjælpsgrupper, vennetjenester og formidling af frivilligt, ulønnet arbejde i Storkøbenhavn. I Centralens folder oplyses: "Et frivilligt arbejde er et tilbud til alle borgere."
Mulighederne er mangfoldige: Man kan gøre nytte for Dansk Flygtningehjælp, tage vagter på Dansk Røde Kors' Natherberg For Kvinder, give afatikere supplerende tale-træning og yde rådgivning i forskellige sammenhænge, for blot at nævne nogle eksempler.
Min interesse samlede sig om et opslag fra Kanal 4, Frederiksbergs populære og meget roste lokal-tv. Foreningen efterlyste en medarbejder til opsøgende journalistik og evt. speak. Dette arbejde ville kunne give mig en identitet som journalist, jeg ville få lejlighed til at komme ud og arbejde sammen med andre, og vigtigst af alt: Jeg ville få de erfaringer, som er alfa og
omega på arbejdsmarkedet.
Jeg skylder at oplyse, at alle medarbejdere på Kanal 4 - med en enkelt undtagelse - arbejder frivilligt og ulønnet. Ledige må ikke påtage sig arbejde, der også udføres af lønnede medarbejdere på samme arbejdsplads. Denne regel er fair nok, idet den forhindrer virksomheder i at udnytte ledige.

Jeg blev antaget
Efter at have været til jobsamtale i halvanden time på Kanal 4, kunne chefen simpelthen ikke forestille sig et tv-team uden mig - jeg blev antaget.
Da jeg i begyndelsen af januar henvendte mig personligt i A-kassen for at få ansøgningsskemaet til brug for medlemmer, der ønsker at benytte sig af ordningen vedrørende ulønnede aktiviteter, fik jeg samtidig udleveret Direktoratet for Arbejdsløshedsforsikringens lilla paraply-pjece fra august 1996. Heri hedder det (side 7):
"Ordningen har betydet, at der bl.a. er givet ledige tilladelse til at deltage i følgende aktiviteter: Deltagelse i lokal radio og -tv..."
Senere afleverede jeg skemaet i udfyldt stand i A-kassen. Jeg bad to damer (heraf var i hvert fald den ene sagsbehandler) ved skranken om en forhåndsvurdering, og ingen af dem mente, at der skulle være noget til hinder for, at jeg kunne arbejde som opsøgende journalist. Den ene ønskede mig oven i købet held og lykke med et smil, der varmede i vinterkulden.

Berufsverbot
Stor var derfor min bestyrtelse, da jeg dagen efter modtog et afslag fra min sagsbehandler. Og dermed var der dømt rent berufsverbot.
I anledning af 50-året for FN's menneskerettighedserklæring har Information kørt en annonceserie. I denne forbindelse har der været anvendt fotos af negre i fremmede omgivelser, som om fraværet af menneskerettigheder er et 'privilegium' forbeholdt mennesker i Langtbortistan.
Hvem er i grunden ansvarlig for menneskerettighedernes overholdelse i Danmark? I menneskerettighedserklæringens artikel 23 stk. 1 hedder det: "Enhver har ret til arbejde...."
Min sagsbehandler begrundede afslaget med, at DfA's lilla pjece fra august 1996 var forældet - der var kommet helt andre regler. I øvrigt ville mit arbejde som journalist på Kanal 4 ækvivalere med et opkvalificerende kursus, som ledige i dagpengeperioden heller ikke må deltage i (jvf. mine tidligere kommentarer i Information 5.11. og 27.11. 1997). Og dette kunne jo forbedre mine chancer for at få et rigtigt, fast, lønnet arbejde.
Det er helt uacceptabelt, at reglerne omkring lediges ret til frivillig, ulønnet aktivitet åbenbart er så uklare, at sagsbehandlernes afgørelser er så forskellige. Det er menneskeskæbner og livskvalitet, det handler om.
Så hvad gør vi nu, lille du? For det første har jeg anket afgørelsen til DfA. For det andet: Da jeg har inderlig god tid, har jeg besluttet at læse alle bibliotekets bøger. Jeg har som den første kastet mig over Suzanne Brøggers Creme Fraiche i fuld tillid til, at ledigheden bliver lettere at fordøje, hvis den bliver blandet op med dette syrlige mælkeprodukt.
Savner De spænding i tilværelsen, kære læser - så bliv ledig i dagpengeperioden. Men husk for Guds - og navnlig Deres egen - skyld også at spille Lotto!

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her