Læsetid: 2 min.

Avis-debat på bodega-niveau

Debat
24. februar 1998

Den levende avis-debat er trængt i baggrunden af anonyme europæere og løftede pegefingre

EU
Et af de vigtigste fora for den folkelige demokratiske debat, der er foregået her i landet gennem de seneste 50 år, har været avisernes debatsider. En pæn del af æren for dette skyldes Information med dens gode fornemmelse for nuancerne i den danske debat. Der er derfor ekstra grund til at se med bekymring på visse typer af indlæg, der nu sniger sig ind på Informations debatsider.
Det drejer sig om to slags, der hver på sin måde vil forblive ubesvarede i den danske debat - og derfor efter min mening ikke hører hjemme på debatsiderne.
For det første er der de oversatte indlæg, hyppigst fra en vis Raymond Van Ermen, der er præsident for en ikke nærmere beskrevet europæisk sammenslutning. Han er sikkert en fornuftig og vidtskuende mand, men indlæggene er svære direkte at relatere til den danske debat, og ofte er pointerne uigennemskuelige.
Tager man f.eks. hans seneste indlæg - 11. februar - så er det tilsyneladende ikke rettet mod Informations læsere, men mod den europæiske top. Når han i den forbindelse bruger vendinger som "det europæiske budskabs universelle karakter", så kan man som forsvarsløs unionsmodstander ikke undgå at føle sig manipuleret på en ubehagelig måde. Det er dog en trøst senere at læse, at EU's ledere heller ikke forstår det fulde omfang af det, de har sat i gang.
Opklarende spørgsmål og modargumenter synes under alle omstændigheder ligegyldige, da forfatteren formentlig ikke læser Information.

Løftet pegefinder
Den anden slags indlæg, der giver bange anelser for de nye tider, er indlæg a la John Iversens løftede pegefinger over for EU-ledernes manglende respekt for miljøet. Fremsat på de selvsamme spalter, hvor han til andre tider bebrejder EU-modstanderne deres manglende vilje til at lytte til de historiske vingesus, der kommer fra EU.
Det sidste kan de danske unionsmodstanderne svare på, men den løftede pegefinger efterlader EU-lederne totalt upåvirkede, og Informa-tions læsere er næppe uenige i kritikken.
Da jeg engagerede mig i politik, var det fordi jeg var træt af at sidde ved kaffeselskaber og på bodegaer og blive enige med alle mulige andre, om hvor galt politikerne bar sig ad - uden at nogen af os gjorde noget ved det. Jeg frygter nu, at den danske avisdebat er på vej ned på kaffe- og bodeganiveauet, hvor debattørerne uforpligtende kan promovere sig selv.
Hvis vi, ved at stemme ja til Amsterdamtraktaten den 28. maj, tager yderligere 39 skridt ind i unionen, kan mismodet og håbløsheden brede sig, mens de politiske temaer langsomt glider ud af den levende avisdebat. De omtalte indlæg giver et forvarsel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her