Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
11. februar 1998

Ikke så ringe reklame endda
9. FEB. - Med meldingen "fy skamme sig" slutter Erik Kvist Poulsen den 7. feb. sit læserbrev om Informations seneste bladsalgsannonce. Annoncen, der i øvrigt også blev bragt den 7. feb., viser en flygtningestrøm et sted i Afrika og teksten lyder "Information skriver skam også om rejselivet".
Det er faldet EKP for
brystet, at Information er gået "Benetton i bedene" og han hæfter ord som "smagløst", "fadæsen" og "brøler" på bemeldte annonce.
EKP pointerer endvidere, at annoncen vel er lavet "for at få abonnenter" og det har han helt ret i. Annoncen, der er den femte i en serie på foreløbig seks, er, som de øvrige, tilrettelagt ud fra ønsket om at demonstrere forskellen på Informations og de øvrige morgenavisers prioritering af og holdninger til emner som privatbilisme, u-landsforhold, racisme og nu altså også flygtningeproblematikken. Med den mængde af reklamestøj, man i 1998 skal trænge igennem, kan dette ikke gøres med varedeklarationsagtige tekststykker.
At anvende et billede af en flygtningestrøm i markedsføringen af et produkt kan være diskutabelt, hvis der ikke er overensstemmelse mellem budskab og faktisk handling. Men når produktet er de holdninger, Information i øvrigt har til den samlede flygtningeproblematik og den prioritering vi giver emnet, så er det fortsat vor opfattelse, at vi befinder os på solid og etisk acceptabel grund. Også selv om virkeligheden, som skildret i annoncens reportagebillede, er grum.
Toscani fra Benetton er vel den, der tydeligst har anvendt producentens holdning til forskellige emner som en del af sin markedsføring. Hvorvidt man kan sælge t-shirts på holdninger, skal jeg ikke her gøre mig klog på, men at man både kan og bør sælge aviser på holdninger, betragter jeg som særdeles ønskeligt. At det betyder, at man som afsender er nødt til at gøre op med sin egen berøringsangst over for kontroversielle og følelsesprægede emner, opfatter jeg som en klar fordel.
Det er naturligvis ærgerligt omend velkendt, at reklame ikke opfattes ens af alle - det ville ellers gøre livet meget lettere. Alligevel skal det ikke forhindre os i at tage tilsvarende emner op - og anvende helt tilsvarende virkemidler. Den debat, der måtte rejse sig om de valg vi træffer, vil så indgå i den samlede efterkritik.

Henrik Bo Nielsen,
Adm. direktør,
Information

Studieplan på Teaterskolen
9. FEB. - Bagsidelederen i Information den 2. februar handlede som meget andet læsestof i disse dage om Teaterskolelabyrinten.
Lederskribenten har læst Handlingsplanen. Heraf fremgår det, at Statens Teaterskole aldrig i de 30 år den har eksisteret, har formuleret en egentlig studieplan - en strukturformulering.
Det er ikke rigtigt.
Vi kan oplyse at afdelingslederne i perioden 1985-1990 for de respektive uddannelser, i forlængelse af instruktørerne Ib Thorup og Søren Iversens arbejde, efterlod klare studieplaner for de enkelte elever og for de enkelte linjer, der integrerede uddannelserne i det, der samler dem: Forestillingen.
Desuden var der udarbejdet en studieplan, der integrerede de på det tidspunkt kommende tekniker-studerende.

Joen Bille,
instruktør og skuespiller
og
Kirsten Justesen,
billedhugger og scenograf
og
Lars Liebst,
adm. direktør.

March mod børnearbejde
9. FEB. - I juni 1998 mødes FN's arbejdsorganisation ILO i Geneve, Schweiz. På dagsordenen står en ny international konvention mod børnearbejde. Organisationer over hele verden er gået sammen om at arrangere tre store marcher mod børnearbejde.
Arbejdet startede den 17 . januar i år, og bliver forhåbentlig en stærk manifestation, der lægger pres på regeringer og økonomiske magthavere overalt, så den ny ILO-konvention bliver så forpligtende som overhovedet muligt. Samtidig skal der arbejdes for, at alle børn sikres retten til gratis uddannelse og beskyttes mod udbytning, som skader deres fysiske og psykiske sundhed.
Baggrunden er, at mindst 250 millioner børn på verdensplan tvinges til at sælge sig selv, ofte under slavelignende forhold. Marchen og tilknyttede aktiviteter vil i 92 lande sætte fokus på denne tragedie.
Den internationale alliance bag marchen har allerede kontakt med mere end 700 NGO-organisationer over hele verden; fra græsrodsforeninger til store internationale organisationer.
På det amerikanske kontinent starter marchen i Sao Paolo, Brasilien den 25. februar, og når USA den 2. maj.
I Danmark er det planlagt, at der skal starte tre stafetter i perioden 24. marts til 24. maj. De løber af stabelen i Padborg, Skagen og på Bornholm, og vil undervejs passere 60 byer, hvor der vil blive fakkeloptog, debatmøder og temadage på skoler.
Bag initiativet i Danmark står LO, Unicef Danmark, DUI leg og virke, HK, SID, International Børne-solidaritet og Arbejderbevægeslens Internatioanle Forum(AIF).
Begivenhederne er en enestående lejlighed til at vise praktisk solidaritet med de svageste på arbejdsmarkedet!
F.eks. ved at tage det op i Folketing, byråd, fagforeninger, skoler, foreninger mv.

John Graversgaard
Bodøvej 82
8200 Århus N.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her