Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

5. februar 1998

PRESS
2. FEB. - Som Information skrev 24. januar kan man stadig nå at være med til at redde Månedsbladet Press ved at tegne et abonnement på bladet indtil 15. februar. Men man kan ikke komme i kontakt med dem, da telefonsvareren (2170 0858) hele tiden er fyldt op.
PRESS-folk! Så gør dog noget ved det! (Få f. eks. en telefonsvarer med bånd.)

Kai Herrmann
Jens Juels Vej 56, 7.
5230 Odense M
66 12 87 07

EU - En fattigklub?
2. FEB. - "Kan I huske , at vi talte meget om multinationale selskaber, dengang vi var unge og røde?"
Sådan skriver Kirsten Jensen (KJ) i Inf. 29. januar.
Jeg skal ikke kunne vurdere, hvor rød KJ har været, men jeg kan i hvert fald se, at mange af de røde fra dengang har forladt venstrefløjen for at sætte sig godt til rette i Socialdemokratiet. Lad mig blot nævne Karen Jespersen og Ralf Pittelkow som andre eksempler.
KJ har tilsyneladende den opfattelse, at EU intet har at gøre med storkapitalens interesser. Hun har det standpunkt, at EU vil tøjle de multinationale selskaber.
Men ærlig talt, når der er interesse i at få Østeuropa ind i fælden, så er det ikke for deres blå øjnes skyld. Det er et stort potientelt marked for industrien, og en billig arbejdskraft for de firmaer, som gerne vil væk fra det hjemlige lønniveau.
For KJ bilder sig vel ikke ind, at de nye lande i EU bare inden for en overskuelig fremtid kommer op på vores niveau.
Lad mig så blot henvise til Portugal, som efter mange års medlemskab stadig er et interessant investeringsobjekt for danske firmaer, som vil spare på lønningerne.
Storkapitalen søger altid derhen, hvor der er størst udbytte at hente. Derfor er det prisværdigt, når en lille gruppe af danske erhvervsledere, som omtalt på VL-konferencen, har indset, at vi er på gale veje. Nu ligger der et stort arbejde i at få Socialdemokratiet tilbage på rette vej.
Desværre tager det nok lang tid. Ifølge industriminister Jan Trøjborg skal vi uddanne os ud af problemet. Men de multinationale selskaber vil altid kunne finde en billigere arbejdskraft andre steder, også blandt de uddannede. Der skal jo ikke uddannes ret mange procent af den indiske befolkning, før udbuddet er langt større end i Danmark - og samtidig til en meget lavere løn.
Derfor virker KJ ikke troværdig, når hun påberåber sig EU's evne til at tøjle de multinationale. Socialdemokratiet har simpelthen ingen politik på dette område, udover at gå i spidsen med at fremskynde globaliseringsideen - tag blot salget af Tele Danmark-aktier til en multinational, amerikansk koncern. Eller andre privatiseringstanker taget lige ud af Handelshøjskolen og Anders Fogh Rasmussen.
Det kan godt være, at med den nye udvikling, er EU ikke kun en klub for de rige, men det er i hvert fald de rige, der bestemmer.

Kim Øllgaard
Tastrupvej 15, Sig
6800 Varde

Langt ude, Syberg
3. FEB. - Man kan mene om cyberfeminisme, hvad man vil, også at den er langt ude.
Måske er det derfor, at Karen Syberg i sit referat af seminaret "Cyberspace - hvad skal vi der?" i Inf. 30. januar konsekvent kalder den radikale cyberfeminist Donna Haraway for "Faraway" - morsomt er det i hvert fald!
Et godt grin på en grå fredag - tak, Syberg!

Stine Gotved
Brumleby H 397
2100 Kbh. Ø

Vikinger
1. FEB. - Muligvis interesserer det 'orddetektiven' John Larsson (Inf. 26. januar) at min hollandske etymologiske ordbog under temaet week (uge) siger mm.:
"Den gammelnorske betydning af vika, 'sømil', kan forklares derfra, at efter denne afstands tilbagelæggelse, roerne skiftede deres tur".
Ordet week bliver endvidere sat i forbindelse med wijken (at vige); på gammelhollandsk er en wijk en bugt, men ordet wijken har også med wisselen (skifte, væksle) at gøre. Med hensyn til karvestokk, som Larssen henter fra Norge: min. Hollandsk/Dansk ordbog oversætter hollandsk kerfstok med 'karvestok', selvom dette ord ikke findes i Politikens Store Nye Nudansk Ordbog.

Gerard Huizinga
Brænderupvængevej 12
5854 Gislev

Redaktionelt slinger
3. FEB. - Her i huset har vi en betydelig skepsis overfor erhvervsgruppen redaktionssekretærer, der skal være ansvarlige for de grusomme forenklinger eller fejl, man ser i avisernes overskrifter (rubrikker).
Mon ikke det skulle være en repræsentant for samme erhvervsgruppe, der i dagens avis, side 5, er ansvarlig for oplysningen om "henrettelse i den elektriske stol" i rubrikken, mens artiklen oplyser, at henrettelsen sker ved indsprøjtning, ligesom artiklen med billede på side 2 gør. (Hvorfor bruger I to pladser på det?) Den ene hånd ved åbenbart ikke, hvad den anden gør.
Om det også er redaktionssekretærer, der er ansvarlige for de forkerte sidehenvisning, der ind imellem findes på forsiden, er uvist, men sikkert er, at avisens redigering for tiden slingrer noget.

Jørgen Mathiasen,
jurian-m@post2.tele.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu