Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

Debat
3. februar 1998

Marathon-valg?
26. JAN. - Forleden onsdag aften var Marathon-valgkamp-føreren Uffe Ellemann-Jensen og Poul Nyrup gæster i tv i krydsild om færø-sagen.
Ellemann påstod, at han allerede forud for debatten havde "gennemlæst" den ca. 2.000 sider lange rapport og havde fundet alt det væsentlige, hvilket jeg forstod som det, der havde interesse for hans snart fire år lange valgkamp.
Om sit syn på rapporten sagde han: "Jeg betragter rapporten, som noget i retning af et møbel fra IKEA, når man har pakket det ud, kæmpet sig gennem tegningen og samlet det, så står man med et møbel og en del stumper i overskud, eller også man mangler noget. Sådan er det også med denne rapport. Der mangler noget, og det er op til en selv at tilføje det for at få den rigtige mening". Med andre ord Ellemann-Jensen underkender rapporten som uvildig og tilbundsgående nok. Jeg skal ikke afgøre om Ellemann-Jensen i sit private liv har prøvet at samle IKEA-møbler, det har jeg, og mit indtryk er, at for det første er medleveres der en udførlig tegning, som selv normaltbegavede menneske kan forstå og dernæst passer antallet af stumper altid korrekt udover, at der til tider leveres et par skruer i overskud, så man ikke er helt tabt, hvis man skulle tabe en enkelt.
Jeg tror også, at Færø-rapporten er tilstrækkelig med den ekspertise, der er lagt i den indtil nu og stop så den personpromovering og valgkamp der nu har nået det absurde.

Bent Brogaard
Provstevænget 5
8464 Galten

Færing-hetz
24. JANUAR- Havde undertegnede vidst, at Information var hoppet med på vognen med hetz mod det færøske folk havde jeg taget mit abonnement op til overvejelse.
Jeg citerer fra Informations leder: "et hårdt og nøjsomt liv!" Disse ord blev udtalt af Uffe Ellemann- Jensen, derefter udtalte han sig om et stort overforbrug i firserne. Hvorefter Information giver tingene en ironisk vinkel ved at bringe citatet i avisen med kursiv. Undertegnede er af færøsk æt og har været stolt af det, og jeg finder det mildest talt irriterende, at danskernes viden om Færøerne begrænser sig til at være at færinger er nogle nasserøve. Det overforbrug der bredte sig på Færøerne i firserne var finansieret ved hjælp af noget der hedder blokstøtte som i sandhed er Færøernes svøbe det nasseri som de danske blade fortløbende omtaler er at sammenligne med narkomani. Færingerne er i dag lige så afhængige af dansk mammon, som en junkie er af junk. Først ønskede færingerne sig egen stat, det var i slutningen af fyrrerne men den danske regering sagde nej, sidenhen har man gjort færingerne afhængige af støtte.
Kære danskere, sæt narkomanen til afvænning, så at Færøerne kan blive en selvstændig stat, der er alt at vinde; færingerne har siden Anden Verdenskrig henslæbt en skyggetilværelse som et folk uden ære og for danske skatteydre vil der være mange penge at spare. På Færøerne har man en u-lands økonomi med en eksportartikel, nemlig fisken.
Færøerne må ud af sin junkietilværelse, og må få en økonomi der kører uden danske morfinindsprøjtninger (bloktilskud).

Hans Nielsen
Nattergalevej 94, 2.tv
2400 København

Refbys hund
2. FEB. - Hej, Henning Prins, tak for den søde tegning. Du har jo ramt lige på kornet, at jeg de sidste 25 år har bjæffet her fra mit lille hus i Vanløse, når jeg syntes min 68-generation blev angrebet fra højrefløjen. Du skal ikke være urolig for min påståede rodløshed. Siden jeg flyttede fra mine forældre i 59, har jeg haft godt arbejde, jeg har et godt helbred og er glad for mig selv og lykkelig, selv om jeg har en glimrende hukommelse.
Jeg har hentet din bog på biblioteket, og måske du ikke skal være ked af, at den er blevet overset. For jeg synes, du tegner bedre end du skriver, og ingen, heller ikke kunstnere, er forpligtede ud over deres evner. Og vi har da alle set, på din signatur, at du er 'forfatter'.

Robert Refby,
Slotsherrensvej 55,
2720 Vanløse

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her