Læsetid: 3 min.

Læserdebat

24. februar 1998

Prisen for årets bedste foto
18. FEB. - Så skete det igen! Succes på andre menneskers bekostning. Jeg ved godt, at det foregår hver dag, hvert minut, - ja hvert sekund i døgnet - at mennesker bliver groft udnyttet i deres, i forvejen, meget elendige situation.
Det var, da jeg åbnede Information den 14. februar, at jeg igen blev konfronteret med denne grove udnyttelse af mennesker i krise.
"Billedet forestiller en grædende algerisk kvinde, hvis otte børn netop er blevet ofre for en massakre." Sådan stod der under et billede af to kvinder.
Men, nu kommer det vær-ste: Der stod nemlig også at fotografen har fået prisen for det bedste foto i verden i 1997. Og min indre stemme fortæller mig så, at det må være billedet af den grædende, sørgende, magtesløse, opgivende kvinde, som fotografen har modtaget en pris (penge, en lys fremtid?) for.
Gad vide, om kvinden overhovedet er blevet spurgt, om hun havde lyst til at 'stå model' til Årets Pressefoto?
Gad vide, om menneskene bag Årets Pressefoto selv kunne tænke sig, at få deres sorg udstillet i hele verden, fordi andre skal konkurrere om at score kassen?
Hvis kvinden nogen sinde overlever sin sorg og smerte, efter at have mistet otte børn, så synes jeg, det er hende der skal have en pris - Årets Livs Pris.
Men nu er det sådan, at når man først har været igennem livets barske skole, med sorg og smerte, og har overlevet dét, så er alt hvad der hedder priser måske hamrende ligegyldige - så er livet måske nok!
Gad vide, hvordan man kommer videre efter at have mistet otte børn?
Gad vide, hvordan man kommer videre, hvis man så samtidig opdager, at et medmenneske har høstet en pris for at udstille ens smerte til hele verden.
Gad vide, om man så kan tro på en lys fremtid?

Birgit Marseen
Kildebakkegårds Allé 157
2860 Søborg

Venstres miljøpolitik
19. FEB. - Venstres miljøpolitik er klar og enkel. Den bygger på fire ord: Alvor, ansvar, fornuft og enkelhed.
Alvor: Miljøproblemer skal behandles med alvor. Vi skal tage hånd om de reelle problemer. Miljøet må ikke bruges til usaglig politiseren.
Det gør miljøminister Svend Auken imidlertid konstant. Han råber hele tiden op om, at kloden er ved at gå under. Gang på gang viser det sig, at hans påstande er forkerte. Prisen for Aukens katastrofepolitik er, at vi overser de reelle miljøproblemer. Konkrete og nære miljøproblemer bliver således ignoreret til fordel for påståede globale problemer.
Ansvar: De fleste miljøproblemer skyldes, at ansvaret for forvaltningen af naturens værdier ikke er klart placeret.
Grundejere bryder sig ikke om, at andre forurener deres ejendom. De vil kræve forureningen stoppet eller forlanger erstatning. Vandløb, grundvand, luften og havet har imidlertid ingen ejere. Derfor bliver de ofte behandlet miljømæssigt dårligt. Jo flere ejere vi får af naturens værdier, jo bedre beskyttet bliver miljøet. Vandværkerne skal eksempelvis nok beskytte grundvandet, hvis de ejer det.
Fornuft: Det er sund fornuft, at bruge markedsøkonomien i miljøets tjeneste. I en markedsøkonomi har alting en pris. Jo mere vi forbruger, jo dyrere bliver det. Derfor tilskynder markeds-økonomien os til at være miljøbevidste.
På mange områder har vi miljøproblemer, fordi der er for lidt markedsøkonomi. Der er for få tilskyndelser til at passe på naturens værdier.
Enkelhed: I dag er miljøbeskyttelsesloven så kompliceret, at borgere, virksomheder og myndigheder ikke forstår den. De kan ikke finde ud af, hvilke lovkrav, de skal leve op til. Derfor er der efterhånden retsløse tilstande på miljøområdet.
Miljøbeskyttelsesloven skal derfor forenkles, så borgere og virksomheder kan forstå den. Forståelse er nøglen til efterlevelse. Danmark vil få et renere miljø på en enklere og mindre bureaukratisk måde, hvis ordene alvor, ansvar, fornuft og enkelhed bliver grundlaget for Danmarks miljøpolitik.

Jens Løgstrup Madsen
MF for Venstre, Folketinget
1240 København K

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu