Læsetid: 4 min.

Læserdebat

23. februar 1998

De direkte dumme

19. FEB. - Som socialdemokrat får jeg desværre oftere og oftere kvalme over mine egne politikere, senest Lissa Mathiasen, Holger Graversen og Anne-Marie Hansen, der nu undsiger vor statsministers løfte til USA's præsident om, at Danmark vil vise flaget i Golfen, ved at stille et ligegyldigt transportfly til rådighed, når Saddam Hussein om kort tid skal straffes, for at have pisset på FN's resolutioner og klokkeklare indgåede aftaler mellem ham og FN efter Golfkrigen.
Saddam har holdt hele verden for nar lige siden FN stoppede med at bombardere ham, og formålet er jo helt klart, at verden skal trættes, så de til sidst opgiver Saddam og lader ham producere alle de våben, det passer ham. Og det er åbenbart også det, de tre socialdemokrater dybest set mener. For lad da endelig være med at tro, at nogen kan "forhandle" med en kynisk galning som Saddam, som ikke er underlagt demokratiske spilleregler i sit hjemland. Han forstår kun et eneste sprog, nemlig en røvfuld.
Men det, der skræmmer mig ved ovenstående tre socialdemokrater, er, at de kan være så hamrende naive, at de da kan tro noget som helst andet på baggrund af den adfærd, vi har set siden Golf-krigen. Er de da både blinde og døve?
Juridiske ordkløverier og tvivl om FN-mandatet "nu også stadig gælder" er slet og ret noget fordrukkent sludder. Saddam tabte en angrebskrig, indgik ved kapitulationen aftaler med FN, som han aldrig har overholdt, derfor gælder det oprindelige FN-mandat naturligvis stadig. Hvad pokker har man dog ellers tænkt sig? Lad da være med at være direkte dumme, og derved gøre vort parti til grin. Lad skolelærerne og præsterne i Det radikale Venstre om det.

J. Poulsen
Sorgenfrigade 6
2200 København N

Jelveds besværgelser

19. FEB. - Marianne Jelved er (igen) ude med ønsket om større fleksibilitet og mere deltid på arbejdsmarkedet. Jeg synes, nogle begreber har karakter af mantraer eller besværgelser. Når der tales om fleksibilitet:
Hvem er det, der ikke er fleksibel?
Skal arbejdskraften (til skade for familielivet) i højere grad indrette sig efter arbejdsgiverens behov, eller taler Jelved om mere flextid, hvor arbejdskraften selv tilrettelægger arbejdstiden?
Deltid: Inden for de fleste fag er der deltidsstillinger. Kvinderne (!) søger væk fra dem, for de kan ikke leve af dem (hvilket måske er svært at forstå for en, der får ministerløn).
Hvis politikerne ønsker flere deltidsstillinger (begrundelse?), må de afskaffe begrænsningen i loven om supplerende dagpenge, så det er muligt at få suppleret i mere end 52 uger inden for 70 uger.
Marianne Jelved: Vær mere konkret!
Når nu familiepolitikken er blevet så påtrængende i ord, så burde handling følge. Fint med fire ugers barselsorlov til fædre, men skidt med kravet om 57 timers rådighed (37 timer og 20 timers transport) "jeg mødte min far, da jeg var spæd, men siden har jeg ikke set ham".
Transporten er også dårlig for miljøet.
30 timers uge/6 timers dag = ingen arbejdsløshed og bedre vilkår for familierne og alle os andre.

Karen Nygård
Grønnegade 67
8000 Århus C

Realistisk Rothstein

19. FEB. - Det er sjældent, at jeg har været særlig enig med den nok så ensidige informationschef, Klaus Rothstein, Dansk Flygtningehjælp.
Men mandag 9. ds. gav han i TV-Lorry udtryk for, at det ikke altid var hensigtsmæssigt at sprede flygtninge overalt, og derved fratage dem deres netværk af landsmænd omkring sig.
Ofte var det meget bedre for dem, at starte deres tilværelse i Danmark som flygtning i de såkaldte 'ghettoer' sammen med ligestillede, og når de så ad åre føler sig mere integreret i samfundet og selv ønsker at komme væk fra disse beboelser, kan de søge andre steder hen, hvor der hovedsagelig bor danskere. Unægtelig overraskende at høre så realistisk tale fra hr. Rothstein.
Men jeg kender dog også godt den socialdemokratiske kongstanke, at enhver beboelsesejendom bør have mindst en udenlandsk familie fra en meget fjern kultur, en psykisk syg, en stofmisbruger og en kriminel, for at skabe den rette 'mangfoldighed'.
Men nu er det jo ikke sådan, at stofmisbrugere bliver afvænnet ved at have en nabo, som ikke er stofmisbruger. Eller at en udlænding lærer at tale dansk, ved at have en dansk overbo, da folk i sådanne beboelser jo typisk ikke plejer privat omgang. Derfor er det svært at få øje på det geniale i Thorkild Simonsens ide.
Langt bedre ville det være, hvis man lavede kvoteordninger i skolerne, så ingen skoler må have mere end ti pct. udenlandske børn. Dvs. sølle to elever - en dreng og en pige - i hver klasse med 20 elever. Så små antal ville ingen negativ betydning få for nogen. Alt hvad det kræver er en bus-ordning, hvor børnene gratis kunne tage med bus til de forskellige skoler, der ligger langt fra hjemmet eller ligefrem i en anden kommune. Det ville med tiden give en naturlig og effektiv integrering.

Jørgen Carlsen
Brådhusvej 40, F.
Stensballe
8700 Horsens.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu